Gå til innhold

Test: Multicom Mpad Z1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dersom noe annet blir tilfellet er Mpad i så fall den første Android-enheten noensinne uten tilgang på Googles programbutikk."

Nei, nei, nei. Det er slett ikke uvanlig at tableter kommer uten, selv Archos har i hvert fall en enhet uten google apps (som inkluderer market.)

 

Ellers er det jo såpass mange mangler/feil ved testenheten at jeg i hvert fall ikke leverer inn en forhåndsbestilling med det samme. SYnd de skal være så gniene på skjermene, det er ganske vesentlig å ha god bildekvalitet til serie/film-tititng på en slik enhet.

Lenke til kommentar

"Dersom noe annet blir tilfellet er Mpad i så fall den første Android-enheten noensinne uten tilgang på Googles programbutikk."

Nei, nei, nei. Det er slett ikke uvanlig at tableter kommer uten, selv Archos har i hvert fall en enhet uten google apps (som inkluderer market.)

 

Vi har vært borti enheter uten Googles programvarepakke (Gmail, Maps osv) installert - som likevel har hatt Android Market. Etter min mening vingeklipper man hele Android om man ikke inkluderer dette. Det koster heller ingenting for leverandøren å inkludere tilgang. At vi ikke visste om noen enheter uten dette kan komme av at det eventuelt er marginale leverandører (i norsk sammenheng) som leverer disse.

 

De fleste leverandører passer også på å fortelle om hvor modent det norske markedet er, i forhold til at (for) svake modeller ikke er tilstrekkelig til å slå gjennom her til lands.

 

Uansett er testen korrigert :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Noen innspill på batteritiden? Er det jeg vektlegger nesten høyest av alt når det kommer til en slik sak.

 

Vi fikk rundt 3,5 timer variert bruk ut av en opplading. Hva hviletid angår klarte den seg bare såvidt over natten med halvt batteri.

 

Strømstyring var blant de tingene som ble spesifikt nevnt av Multicom som uferdige her. Dermed kan du sannsynligvis forvente vesentlig bedre ytelse i det ferdige produktet. Ifølge tallene vi fikk opplyst fra Nvidia i Barcelona skal Tegra 2 være svært energieffektiv og kunne klare seg betydelig lengre enn testproduktet vårt på et normalt størrelse batteri.

 

Jeg regner med at ytelsen på brukstid vil øke endel. Hva hviletid angår er jeg mer usikker. Den vil sikkert bli bedre den også, men Huawei S7 som vi testet nylig, hadde også en lei tendens til å alltid være tom for strøm når den hadde ligget en stund.

 

Vi kommer uansett tilbake til dette så fort produktet er helt ferdigstilt. Da vil det også komme terning på testen. På et så tidlig tidspunkt fant vi det ikke forsvarlig å gi noen "endelig" bedømming av dette produktet :)

Lenke til kommentar

Noen innspill på batteritiden? Er det jeg vektlegger nesten høyest av alt når det kommer til en slik sak.

 

Vi fikk rundt 3,5 timer variert bruk ut av en opplading. Hva hviletid angår klarte den seg bare såvidt over natten med halvt batteri.

 

Strømstyring var blant de tingene som ble spesifikt nevnt av Multicom som uferdige her. Dermed kan du sannsynligvis forvente vesentlig bedre ytelse i det ferdige produktet. Ifølge tallene vi fikk opplyst fra Nvidia i Barcelona skal Tegra 2 være svært energieffektiv og kunne klare seg betydelig lengre enn testproduktet vårt på et normalt størrelse batteri.

 

Jeg regner med at ytelsen på brukstid vil øke endel. Hva hviletid angår er jeg mer usikker. Den vil sikkert bli bedre den også, men Huawei S7 som vi testet nylig, hadde også en lei tendens til å alltid være tom for strøm når den hadde ligget en stund.

 

Vi kommer uansett tilbake til dette så fort produktet er helt ferdigstilt. Da vil det også komme terning på testen. På et så tidlig tidspunkt fant vi det ikke forsvarlig å gi noen "endelig" bedømming av dette produktet :)

Tror det er ganske mye å hente på batterilevetiden, hvertfall med tanke på spesifikasjonene Multicom oppgir på batteriene. Toshiba Folio som er noe av det samme som Mpad og sier å ha følgende spesifikasjoner på batteriet:

Battery: 1020mAh, 3.7V, 22600mWh. Up to 7 hours of life with mixed use.

 

Dette er da 1/3 av 3000mAh batteriet til Mpad. Nå spørs det hvor mange volt Mpaden kjører på, men om det er noe av det samme så burde den holde en god del mer enn 7 timer. Det sies at Mpad, aka Compal Naz-10 skal kunne kjøre HD-materialet i 16 timer.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

hva er det med så dårlige batteritider på disse tabletene? Siden Ipad sier 10 timer. og det er med 10" skjerm. Nå vet jeg ikke hvor lenge batteriet til ipad holder under vanlig bruk da.

 

og det designet minner meg om billig elektronikk fra 90-tallet.

 

Batteriet i en iPad varer i alle praktiske sammenhenger 10 timer ;)

 

Batteritiden er i alle fall utrolig god på iPad. Har enda til gode å oppleve at det føles som at batteriet brukes raskt, og selv når 10%-advarselen kommer så har man lenge igjen. Selvsagt vil en del programmer/bruksmønster tappe batteriet raskere enn andre.

 

Når det gjelder tableter som den i artikkelen så synes jeg det ser ut som man får mye ut av å bla opp det lille ekstra for en iPad. Som nevnt av andre her så er skjermen viktig, og når jeg sammenligner bildet på en iPad med min kalibrerte PC-skjerm så er det for det meste umulig å skille de så lenge lysstyrken er den samme. Innsynsvinkelen er knallgod, og den er solid. De største manglene er manglende muligheter for å koble til ekstrautstyr (usb) og at den burde hatt skikkelig lading, og sikkert for mange - kamera. Et annet problem med alle de android-tabletene jeg har sett er at det virker som man ofrer veldig mye skjermplass når man har den i landskapsmodus med tastaturet på. På en iPad så er skjermformatet stort sett perfekt til alt annet enn å se film (hvor man enten må leve med svarte streker, eller at filmens kanter går utenfor skjermen). Men på en enhet som sikter på sofasurfing tror jeg det er desto viktigere å få formatet til å best mulig utnytte nettsider.

Lenke til kommentar

Skjermen har jo lavere oppløsning enn den nye iPod Touch, og er nesten dobbelt så dyr...

Og innmaten ellers er HELT lik og sammenliknbar, selvfølgelig. :p

 

Tresprit: Mye av det ligge vel i den siste setningen din, de Android-tabletene vi har sett lansert i vesten er mindre og mer portable. Litt enig med den tastaturbiten, men det har aldri plaget meg i praksis på mobilen. Viktigere å ha store nok taster enn å se resten av nettsiden mens man skriver. Når det kommer noe særlig utvalg av 10", kan man jo håpe de bruker plassen bedre (og at de kjører et brukandes tablet-OS).

Lenke til kommentar

jeg mener det er fordorlig mediastøtte om enheten ikke klarer mkv, avi, ogv, og mp4 med valgfritt subtitle format inni eller utafor konteinern. med x264, mpeg4, vp7(?i ogv?), divx og xvid - mp3, aac, ogg, ac3, og dts(wav), som et minimum.

 

på ting som har hdmi utgang og er ment til å bruke den til media fremvisning bør det ligge veldig bred støtte for det meste av formatene som blir brukt. og mulighet til å legge til valgfrie codec etter behov.

 

tilåmed tv'n min er utstyrt med en mediaspiller som virker til å fare bedre en den innebygde i de fleste pads og mobiltelefoner med hdmi.

Lenke til kommentar

kjeLL//: Dersom du går etter formatstøtten som står i faktaboksen er det kun snakk om formater enheten ble testet med. Vi har ikke testet veldig mange formater med spilleren, og dersom nettbrettet ikke tok et gitt format ville det heller ikke være noen garanti for at ikke støtten er der om to måneder.

 

Multicom kunne ikke svare utfyllende nok til at vi fikk fyldige faktabokser på dette. Mye av årsaken er nok at ikke alt av programvare som vil være på den endelige Mpaden er spikret ennå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...