Gå til innhold

Speilløst fra Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, liker spesielt at de mener de skal skille seg ut, det tror jeg de kan klare. Spørsmålet er hvilken vei de går, jeg tror de kunne tjent på å satse på å besnære entusiastene med et lite ff-hus som tar eksisterende Pentax-optikk uten adapter. Eller kanskje et nytt 110? Meh, det blir for mye av det konkurrentene allerede gjør til å skille seg ut? :hmm:

Lenke til kommentar

Flott å høre at det offisielt er noe på gang. Regner med spekulasjonene og ønskedrømmene får spire godt her i tråden mens vi venter i spenning på resultatet. :)

 

Jeg håper på noe kompakt og værtett med kompatibilitet til k-fatningen via adapter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lurer på om det kommer noe om dette på Photokina? Der må vel Pentax vise noe uansett nå, men det er jo ikke sikkert dette kommer der.

Ja, jeg tror de må vise noe da. Men det kan godt være en prototype som ikke kommer i salg før ove nyttår.

 

Noe jeg mistenker at Canon og Nikon også føler at de må.

Lenke til kommentar

Det er vel få som er interessert i effekter utover et fysisk mindre kamera, når de ser på speilløst? Mindre er mer! :D

 

Men, det blir jo en litt enklere, og dermed billigere, konstruksjon, som i teorien burde resultere i billigere kamera. Foreløpig har de fleste produsentene tilsynelatende tatt ut det i bedret margin, men det er grunn til å tro at prisene vil synke når konkurransen nå begynner å hardne.

 

Mindre rystelser slik at man kan bruke kortere lukkertider håndholdt.

Godt poeng, men det er vel relativt få som legger vekt på det?

Endret av kaian
Lenke til kommentar

.

.

Mindre rystelser slik at man kan bruke kortere lukkertider håndholdt.

Godt poeng, men det er vel relativt få som legger vekt på det?

De som IKKE lægger vægt på det, men vil have noget mindre end et dSLR de køber vel bare et kompaktkamera?

Så jeg tror jeg ikke du har ret. Hele ideen er vel at fange den gruppe der synes at et kompaktkamera er for dårligt, og et dSLR for stort.

 

Og endelig så er der jo også noget der taler IMOD en klassisk optisk spejl-søger, nemlig at man på skærm eller i elektronisk-søger kan vise det som sensor rent faktisk har optaget.

Hvis iso eller lukkertid er stillet 'forkert', så ser man det jo ikke i det ægte optiske billede via spejlet.

(Men det kræver selvfølgelig at skærm/søger skal have MINDST vga-opløsning, og gerne kunne vise et zoomet udsnit, for at give mening, ellers kan man jo ikke stille skarpt manuelt)

Lenke til kommentar

Hva er det en egentlig tjener på å fjerne speilet bortsett fra muligheten for et fysisk mindre kamera ?

Da kan en også bruke søkeren når en filmer med kameraet. Men jeg er mest for å beholde speilet.

 

Jeg er overbevist om at speil forsvinner etterhvert, det er en etterlevning, hadde kamraer blitt oppfunnet i dag hadde man aldri hatt en slik stor unødvendig ekstra mekanisme i kamraet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Altså, speilløst gir oss;


  •  
  • Mulighet for mindre kamera.
  • Mulighet for bedret mekanisk robusthet.
  • Mulighet for kortere lukkertider (og teoretisk raskere serier).
     

 

Jeg er overbevist om at speil forsvinner etterhvert, det er en etterlevning, hadde kamraer blitt oppfunnet i dag hadde man aldri hatt en slik stor unødvendig ekstra mekanisme i kamraet.

Jeg er forsøvidt enig i den, men det kreves at søkeren viser det samme lyset som brikken vil motta.

 

elektronisk-søger kan vise det som sensor rent faktisk har optaget.

Hvis iso eller lukkertid er stillet 'forkert', så ser man det jo ikke i det ægte optiske billede via spejlet.

(Men det kræver selvfølgelig at skærm/søger skal have MINDST vga-opløsning, og gerne kunne vise et zoomet udsnit, for at give mening, ellers kan man jo ikke stille skarpt manuelt)

 

Enig at vi trenger en søker som kan tildekkes, i sterkt sollys blir skjermen tilnærmet ubrukbar, men dette kan jo forsåvidt være en liten skjerm inne i kameraet. Spørmålet er om en slik vil kunne lages med høy nok nøyaktighet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Altså, speilløst gir oss;

 

* Mulighet for mindre kamera.

* Mulighet for bedret mekanisk robusthet.

* Mulighet for kortere lukkertider (og teoretisk raskere serier).

 

Hvorfor pirrer det meg likevel ikke ...? Hadde jeg vurdert noe slikt istedenfor LX1'en min? Eventuelt hvorfor (ikke)?

 

Kanskje det er noe i samme gate som hvorfor eMC (elektrisk (tung) MC) ikke pirrer. Hva er en MC uten lyden? Hvor fett hadde det vært å sett en typisk Harley-dude rase rundt på en nesten helt stille motorsykkel. Joda, jeg vet at for mange er det ulemper med klakkingen fra speilet.

Lenke til kommentar

Hva er det en egentlig tjener på å fjerne speilet bortsett fra muligheten for et fysisk mindre kamera ?

Mindre rystelser slik at man kan bruke kortere lukkertider håndholdt.

???

Bevegelser fra speilet er først og fremst et problem når man bruker stativ.

Det man tjener på å fjerne speilet er at man kan korte ned avstanden fra bakkant av linsa til sensoren, og dermed kunne lage mindre linser, eller mer lyssterke linser (enklere design).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...