Gå til innhold

Test: Godsaker for ørene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en udac, og er godt fornøyd med den, til sin bruk.

Jeg bruker den opp imot bærbare når jeg er ute å reiser, da den hever lydkvaliteten betraktelig sammenlignet med hva man får ut av lydkortet direkte på de bærbare jeg bruker via jobb.

 

Sammen med udac bruker jeg et headset ifra Audio-Technica, nærmere bestemt ATH-M50.

Dette fordi man gjerne ikke ønsker et åpent headset når man er ute iblant folk, men man ønsker fortsatt å beholde lydkvaliteten, ATH-M50 er det nærmeste jeg har kommet til en fornuftig pris.

 

Det skal da sies at jeg hater earplugs som pesten og ikke ser på det som et alternativ over klokker.

 

 

På mitt hjemmeoppsett derimot, kjører jeg et par HD650 ifra Sennheiser koblet opp til en Caiman dac/amp ifra Beresford.

Da jeg var heldig og fikk HD650 på tilbud, kostet hele oppsettet meg den fine summen av 5000,-

Til caiman har jeg koblet opp spillpc og tv m/xbox/stuepc, enkelt og raskt å switche imellom forskjellige kilder.

 

Jeg sitter normalt med headset 6+timer hver dag, og angrer ikke på pengene jeg har brukt til nå.

Lenke til kommentar

Fin test dette, mere slikt, og mindre film anmeldelser.

 

Har selv Argon forsterkeren, bruker den med iPod ved sengen. Har god lyd. Har også en Creek OBH-21SE for PCen som er ett par hakk bedre.

 

Har selv testet disse med Sennheiser HD595, og med en del andre klokker. Sennheiserene har rett og slett kjedelig lyd. Kommer aldri til å kjøpe det merket igjen. Bruker i dag AKG K242 HD som er mye bedre på alle måter. Også Philips sine SHC8900 som koster 1/4 av Sennheiserene var bedre. Kanskje ikke på ren lyd kvalitet, men morofaktoren var mye mer tilstede. Og det er faktisk vikig.

 

Jeg bruker alltid 2 låter for å teste utstyr, den ene er "Vampire Hunters" fra filmen "Bran Stoker's Dracula". Hvor det er en fast lyd av stortromme, som ca 1.29 inn byttes til en større trømme eller kraftigere slag. På Sennheiserene var ikke forskjellen der. Men på alle andre. Den andre låten er Dream Theater's "Glass Prison", hvor Portnoys herlige dobble basstrommer ikke skal drukne i resten av lyden. Det gjorde den med Sennheiser sine.

 

På "Glass Prison" så var det utrolig enkelt å merke hvorfor man skal ha en hodetelefon forsterker fremfor å bruke PCen egen utgang. Selv om det er denne utgangen man normalt koplet til forsterkeren. Det kalles støy, men det er utrolig viktig å huske på å sette volumet i Windows/driver til Maks 80-85, og ikke sette denne på fullt som mange gjør, for så å regulere volumet på forsterkeren. Hvis denne settes til 100% så får man ekstra mye forvrengning.

 

I dag så bruker jeg Onkyos A-5VL som DAC, samt forsterker når jeg ikke bruker hodetelefoner. Da ble lyden også ett par hakk bedre, når man slipper å bruke PCen DA konvertere. Har enda ikke fått testet hvordan det vil være med USB overføring. Hadde vært moro å teste denne fra NuForce som USB til Coax, samt teste om den eller Onkyoen har best DAC.

 

Den NuForce dingsen, virker volumen inn hvis man bruker den som USB/coax omformer?

Lenke til kommentar
På opptak med svært tydelig deling av høyre og venstre kanal (spesielt fra stereolydens barndom) vil crossfeed være effektivt, mens på andre opptak kan det virke som om lydbildet kun blir smalere og mer utydelig.

Har hatt en Corda Symphony.2 med HD-800 i 6 måneder nå og har så langt ikke merket noen negativ effekt på lydbildet med Crossfeed, men det er sikkert mulig Crossfeed effekten til Corda høres annerledes ut på de forskjellige forsterkerne til Corda.

 

Men veldig bra dere kommer med tester av hodetelefon forsterkere, er alt for få av dem i Norsk media.

Husker jeg måtte surfe mye rundt på forskjellige forumer for å finne omtaler om diverse forsterkere.

Fint om dere også skriver hvor man får tak i det dere tester, selv endte jeg med å importere settet mitt fra Meier Audio i Tyskland.

Lenke til kommentar

Veldig bra med en slik test, stå på! Men er det egentlig noe særlig forskjeller mellom DACer sånn til vanlig? Mitt inntrykk er at DACen i praksis har lite å si i nesten alle tilfeller.

 

AtW

 

Tror det faktisk er der mye av selve lyd signaturen blir til. Det er en mengde produsenter, og de har mange typer selv.

 

Jeg satt å testet en del med mitt anlegg i stuen. Hvor jeg har Marantz AV8003 for forforsterker, en Oppo BDP-83 som alt mulig maskin og Marantz SA8003 som CD spiller. Før jeg kjøpte Marantz CDen, så hadde jeg Denon DCD-700AE. Når disse var koplet både analogt og digitalt, Og forsterker satt til Pure Direct, slik at den ikke gjør annet med analog lyd enn å forsterke den, og kun omgjør digital lyd til analog og forsterker denne.

 

Da var det faktisk ganske lett å høre forskjell. Jeg hadde på forhånd trodd at min dedikerte Denon CD spiller til 3K, ville slått multispilleren fra Oppo til 5K. Men denne var bedre på analog (Da DAC i spiller). Begge ble slått av digital til forforsterker (DAC i denne). Men forskjellen mellom forforsterkeren og Oppoen var nokså liten.

 

Når Marantz SA8003 kom inn i bildet, så var det igjen nokså lett å høre forskjell, mellom analog og digital. Da til fordel analogt. Dette fordi SA8003 har en DAC i klassen over DACen i AV8003.

 

Alle tester ble gjort ved å utligne volumforskjeller med dB måler (Noe som er ekstremt viktig).

 

Men skal legge til at forskjellene ikke var sånn skikkelig natt og dag, men lett nok å høre når man lytter etter detaljer. Kun moro lytting så er ikke forskjellene spesielt vikige heller.

 

Mot PC så er en ekstern DAC en meget god løsning, da det fjerner mye av støyen som PCen kan legge på. Det beste her er optisk overføring, og ingen direkte metallisk kontakt på noen måte mellom PC og lydanlegg. Synd HDMI ikke har optisk lydoverføring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...