Gå til innhold

iPod, iPhone, iPad - produktnavn


Anbefalte innlegg

Jeg er en fast leser på Amobil, og sakene som blir levert er toppe. Mén - er det en ting som irriterer meg, så er det at dere skriver "Ipad" istedenfor "iPad", "Iphone" istedenfor "iPhone" og "Ipod" istedenfor "iPod". Og ja, jeg har lest argumentene deres tusen ganger om hvorfor dere skriver "Ipod", og de er rett og slett ikke gode nok. Journalistikken deres er som sagt i høy klasse, men det blir så vanskelig å ta ting seriøst når dere ikke en gang skriver "iPod" riktig. Bare les rundt på de andre store IT-sidene; Gizmodo, Engadget osv. De skriver jo produktnavnene riktig, så hvorfor kan ikke dere også gjøre det?

 

iPod, iPhone og iPad er produkter dere skriver veldig ofte om, så jeg synes vel dere skal gi litt blanke i "god norsk rettskriving" som dere argumenterer for i den artikkelen. Og i samme artikkel gir dere svar på hvorfor dere bruker stor forbokstav på Apple-produktene, og dere nevner også et skjermkort som et eksempel, med en utenomjordisk kombinasjon av stor- og småbokstaver. Men igjen - hvor ofte skriver dere om dette skjermkortet (eller hva det nå var) sammenlignet med Apple-produkter?

 

Hvis en person heter "Ruud van Nistelrooy" eller "Zac de la Rocha" o.l., så bør dere jo vise såpass respekt at dere skriver navnet riktig. Det er jo strengt tatt ikke valgfritt hvordan dere skriver et (produkt)navn.

Endret av Bullet in the Head
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og egennavn skal alltid skrives med stor forbokstav, så i dine eksempler så er dette lite respekt for det norske språk.

 

Hele saken er småpirk.

Har du lest hva Språkrådet har å si om saken?

 

Alle merkevarenamn er namn og dermed eigennamn. Både på engelsk og norsk er regelen at dei skal skrivast med stor forbokstav. Om nokon likevel vel eit namn med liten forbokstav og andre raritetar i skrivemåten, bør andre nytte same skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskytta varemerke og – kanskje ikkje minst – for andres namneval.

 

I mine øyne er det redaksjonen som viser liten respekt ovenfor produsentene, ikke produsentene som viser liten respekt ovenfor det norske språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selve poenget med stor bokstav på egennavn er at det skal bli lettere gjenkjennelig, og at du viser at det er et navn. Men med iPod, iPad og iPhone derimot, da vil jeg tro 99 % av folket gjenkjenner "iPod" lettere enn "Ipod". Ei såpass seriøs nettavis som Amobil må da klare å benytte de riktige navnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og egennavn skal alltid skrives med stor forbokstav, så i dine eksempler så er dette lite respekt for det norske språk.

 

Hele saken er småpirk.

Har du lest hva Språkrådet har å si om saken?

 

 

 

I mine øyne er det redaksjonen som viser liten respekt ovenfor produsentene, ikke produsentene som viser liten respekt ovenfor det norske språk.

 

 

 

Språkråd eller språkfasit?

 

Folk kan skrive det de synes er riktig.

 

 

Lenke til kommentar

Hei,

 

"Ruud van Nistelrooy" eller "Zac de la Rocha" ville vi skrevet akkurat slik. Vi skriver Sony Ericsson Xperia X10, altså med store forbokstaver. Vi skriver Post- og teletilsynet fordi de ikke skriver navnet sitt med stor T. Forkortelser og det som uttales som forkortelser skriver vi som HTC, USB, MP3 osv. Vi skriver også Wi-Fi, fordi teknologien heter nettopp det.

 

Det er når det er store bokstaver midt inne i et ord, altså for eksempel iPhone, nVIDIA, NetCom, samt den lange rekken med de som skriver navnet sitt kun med store bokstaver det begynner å skurre.

 

Logoer er grafikk, og der mener vi selvsagt at produsentene kan "tegne" den akkurat slik de vil. I pressemeldingene skriver de også ofte navnet i logotekst. Dette gjør de ofte bevisst fordi at navnet skal utmerke seg. Det er greit siden pressemeldinger på ingen måte er en redaksjonelle uavhengige tekster. Men det er artiklene våre.

 

I våre redaksjonelle tekster skriver vi Iphone, Nvidia og Netcom for å unngå logotekst som hjelper produsenten med å bygge merkevaren sin. Ved å bruke logoene i artiklene gir man avkall på råderett over redaksjonell spalteplass. Det er bakgrunnen for at vi har valgt å unngå logotekst i vår redaksjon. Våre artikler er ikke der for å bygge merkevarer hos de produsentene som har valgt å SKriVe nAvnet siTT sliK sOm DeTTe.

Endret av EinarEriksen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

"Ruud van Nistelrooy" eller "Zac de la Rocha" ville vi skrevet akkurat slik. Vi skriver Sony Ericsson Xperia X10, altså med store forbokstaver. Vi skriver Post- og teletilsynet fordi de ikke skriver navnet sitt med stor T. Forkortelser og det som uttales som forkortelser skriver vi som HTC, USB, MP3 osv. Vi skriver også Wi-Fi, fordi teknologien heter nettopp det.

 

Det er når det er store bokstaver midt inne i et ord, altså for eksempel iPhone, nVIDIA, NetCom, samt den lange rekken med de som skriver navnet sitt kun med store bokstaver det begynner å skurre.

 

Logoer er grafikk, og der mener vi selvsagt at produsentene kan "tegne" den akkurat slik de vil. I pressemeldingene skriver de også ofte navnet i logotekst. Dette gjør de ofte bevisst fordi at navnet skal utmerke seg. Det er greit siden pressemeldinger på ingen måte er en redaksjonelle uavhengige tekster. Men det er artiklene våre.

 

I våre redaksjonelle tekster skriver vi Iphone, Nvidia og Netcom for å unngå logotekst som hjelper produsenten med å bygge merkevaren sin. Ved å bruke logoene i artiklene gir man avkall på råderett over redaksjonell spalteplass. Det er bakgrunnen for at vi har valgt å unngå logotekst i vår redaksjon. Våre artikler er ikke der for å bygge merkevarer hos de produsentene som har valgt å SKriVe nAvnet siTT sliK sOm DeTTe.

Jeg har full forståelse for hva du mener, og du har et veldig godt poeng. Men personlig synes jeg at Apple har opparbeidet seg et såpass stort navn i IT-verdenen at en hver IT-avis burde ha skrevet produktnavnene riktig. Men igjen - Amobil blir ikke dårligere av den grunn, så jeg skal slutte å klage på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...