Gå til innhold

Guide: Linux Mint 9 ligger klart for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(slettes) Om jeg kommer på noen endringer som kan være verdt å få med seg før publisering legger jeg dem ut i intraforumet her. Er det mulig å publisere denne på et tidspunkt så den forblir blant de tre øverste artiklene? (/slettes)

 

 

Noe rart på begynnelsen av artikkelen?

Lenke til kommentar

Hjem å laste ned å installere i VMWare!

 

Btw: (Slettes) (/slettes) ;)

Ser ut som om den gikk rett til publisering ... ser også ut til at det har skjedd noe rart under publiseringen der også.

 

Forhåpentligvis er alt rettet nå.

 

"Vi tar en stor gikk på hva vi finner i denne utvivelsen";)

Huff, litt flaut med skrivefeil i ingress. Takk for bemerkelsen.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Mint er Linux-distrubisjonen som burde vært frontet mot de som er vant til Windows. Mint bare virker, ingen fikling og frustrasjon med bank-id f.eks. Har brukt Mint siden 5 og er kjempefornøyd, jeg pleier å si at når ny Ubuntu kommer ut så bør man vente til Mint-folket har gjort den ferdig før den er brukende :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mint bare virker.

Har nå prøvd meg på Linux (og Mint) for n-te gang. Her er min erfaring:

 

Starter opp en litt eldre, men allikevel ikke gammel PC for å innstalere Mint. Klarer å få opp boot-menyen til CD-en, men når den er ferdig å laste er det bare graps på skjermen. Open-source-driveren til nVidia er ubrukelig.

 

Må da låne et annet skjermkort for å innstalere Mint. Booter opp, ingen problemer, innstalasjonen går treigt, men ellers som en drøm. Har kun en harddisk på PC-en, sletter alt av partisjoner og lager ny swap og ext4 (/), et enkelt oppsett med andre ord. Starter med store forventinger og får GRUB ERROR. Formaterer og innstalerer igjen, får da endelig startet Mint.

 

Så oppdaterer jeg systemet og gjør til slutt dist-upgrade til ny kernel som lå å ventet. Apt-get får masse dependencies error og henger seg til slutt opp, og selv etter reboots kunne jeg ikke engang å gjøre apt-get update (stoppet på andre linje .. på 100 %).

 

Etter ny formatering, den tredje, gjorde jeg akkuratt det samme, og fikk til dist-upgrade uten at apt-get bugget seg. Innstalerte deretter den propertiære nvidia-driveren for å teste det innebygde skjermkortet, men unlocking av restricted drivers gav kun feilmeldinger første gang jeg prøvde. Etter restart gikk det strålende og fikk brukt det interne nVidia-skjermkortet. Når alt var på plass fikk jeg endelig tid til å utforske systemet.

 

Startmenyen er forbedret, men er fortsatt idiotiske feil, som at søkeordene forsvinner om man flytter på musen. En basisfunksjon som autoscroll i Firefox er fortsatt ikke standard uten knot, og man skulle tro de hadde klart å fått super til å åpne startmenyen og ctrl+alt+del til å åpne sys monitor, men den gang ei.

 

Firefox er ubrukelig. Innstalasjonen er helt standard, har ingen addons utenom de som følger med. Krasjer i hytt og pine, av og til kan jeg bruke det i 2-3 timer uten problemer, andre ganger krasjer det etter 5 minutt kun med googling (ikke java osv). Guiden på Ubuntu-forumet virker ikke.

 

Utenom det så fungerer ikke fildelingen (knotete lagt til, 2 forskjellige(?) måter å gjøre det på, enten ved "personal file sharing" (som btw er IDIOTISK laget til, det står man mangler pakker for å bruke programmet, men ikke HVILKE) eller ved å høyreklikke på mappe og trykke sharing options (det er vel denne som bruker Samba). Ingen av delene fungerer og er ikke oppdagbare i Windows.

 

Systemet starter raskt og er generelt mer responsivt, men tygger en del mer RAM enn en strippet men funksjonell W7 version. Har satt i 4GB nå så det er ikke det problem, men det gikk tregt til tider med 512mb.

 

Nå har xserver, helt uten mål og mening, begynt å krasje på startup. NVidia kernel-modules failed to load. Kan gå til terminalen, nvidia-xconfig deretter startx, fungerer ypperlig, men etter et par restarts ender jeg opp med samme feilmelding på boot. Utrolig irriterende.

 

Linux Mint klarte heller ikke å få tilgang til shared folders på nettverket, masse rare feilmeldinger. Fikk det til med pyNeigboorhood, men irriterende at slik ikke virker out-of-the-box.

 

Noe annet irriterende er at eth0 og eth1 bytter frem og tilbake hele tiden, noe som gjør det umulig å bruke monitor i conky.

 

Linux Mint X64 - AMD X2 5000+ - 4 GB DDR2 - nVidia Geforce 6150LE

Lenke til kommentar

Flott artikkel, men... altså, når skrivefeilene begynner å havne på IT-avisen-nivå, da blir det litt for dumt.

 

Overskrifter som: "Administarsjonsverktøy" og "Kjøretør og recing"

 

ord som "tilstedefraværende" - joda, interessant sammenstilling, men kanskje man kunne bestemme seg for enten / eller?

 

Det var en del andre småting rundt om og, men vær så snill... en liten ordlistesjekk før publisering, kanskje?

Lenke til kommentar
Mint bare virker.

Har nå prøvd meg på Linux (og Mint) for n-te gang. Her er min erfaring:

 

Starter opp en litt eldre, men allikevel ikke gammel PC for å innstalere Mint. Klarer å få opp boot-menyen til CD-en, men når den er ferdig å laste er det bare graps på skjermen. Open-source-driveren til nVidia er ubrukelig.

 

Må da låne et annet skjermkort for å innstalere Mint. Booter opp, ingen problemer, innstalasjonen går treigt, men ellers som en drøm. Har kun en harddisk på PC-en, sletter alt av partisjoner og lager ny swap og ext4 (/), et enkelt oppsett med andre ord. Starter med store forventinger og får GRUB ERROR. Formaterer og innstalerer igjen, får da endelig startet Mint.

 

osv...

Sjekka att du ikke har error på iso fila eller om du har defekte ram brikker?

Det der er helt sinnssykt lang fra hva min brukeropplevelse av Mint

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

@Todda7: Kjipt å høre at du sliter såpass.

 

Som for mange andre har Linux Mint for meg bare virket uten trøbbel. Har i det siste testet det på 1 3-4 år gammel arbeidsstasjon (Dell Dimension 9150) + 3 2-3 år gamle bærbare (1 ASUS MiniPC, 1 Dell og en HP). Bortsett fra at HP-en trenger propietære hardware-drivere (som også installeres semi-automatisk) har opplevelsen vært nesten uten noen form for trøbbel. Selv med Google Earth, YouTube og OpenOffice igang holder minneforbruket seg rundt latterlig lave 600-700 Mb.

 

Tilsvarende på min Dell Dimension 9150 XP krever ca 1.5 Gb.

 

Eneste trøbbelet jeg har er at fontene nå merkelig nok ser litt rare ut i Firefox på den stasjonære Dell-maskinen. Det samme gjelder forøvrig for Ubuntu 10.04.

 

Uansett er dette noe jeg nå ikke nøler med å anbefale til folk med litt eldre maskiner som "har blitt trege".

Lenke til kommentar
Mint bare virker.

Har nå prøvd meg på Linux (og Mint) for n-te gang. Her er min erfaring:

 

Starter opp en litt eldre, men allikevel ikke gammel PC for å innstalere Mint. Klarer å få opp boot-menyen til CD-en, men når den er ferdig å laste er det bare graps på skjermen. Open-source-driveren til nVidia er ubrukelig.

 

Må da låne et annet skjermkort for å innstalere Mint. Booter opp, ingen problemer, innstalasjonen går treigt, men ellers som en drøm. Har kun en harddisk på PC-en, sletter alt av partisjoner og lager ny swap og ext4 (/), et enkelt oppsett med andre ord. Starter med store forventinger og får GRUB ERROR. Formaterer og innstalerer igjen, får da endelig startet Mint.

 

Så oppdaterer jeg systemet og gjør til slutt dist-upgrade til ny kernel som lå å ventet. Apt-get får masse dependencies error og henger seg til slutt opp, og selv etter reboots kunne jeg ikke engang å gjøre apt-get update (stoppet på andre linje .. på 100 %).

 

Etter ny formatering, den tredje, gjorde jeg akkuratt det samme, og fikk til dist-upgrade uten at apt-get bugget seg. Innstalerte deretter den propertiære nvidia-driveren for å teste det innebygde skjermkortet, men unlocking av restricted drivers gav kun feilmeldinger første gang jeg prøvde. Etter restart gikk det strålende og fikk brukt det interne nVidia-skjermkortet. Når alt var på plass fikk jeg endelig tid til å utforske systemet.

 

Startmenyen er forbedret, men er fortsatt idiotiske feil, som at søkeordene forsvinner om man flytter på musen. En basisfunksjon som autoscroll i Firefox er fortsatt ikke standard uten knot, og man skulle tro de hadde klart å fått super til å åpne startmenyen og ctrl+alt+del til å åpne sys monitor, men den gang ei.

 

Firefox er ubrukelig. Innstalasjonen er helt standard, har ingen addons utenom de som følger med. Krasjer i hytt og pine, av og til kan jeg bruke det i 2-3 timer uten problemer, andre ganger krasjer det etter 5 minutt kun med googling (ikke java osv). Guiden på Ubuntu-forumet virker ikke.

 

Utenom det så fungerer ikke fildelingen (knotete lagt til, 2 forskjellige(?) måter å gjøre det på, enten ved "personal file sharing" (som btw er IDIOTISK laget til, det står man mangler pakker for å bruke programmet, men ikke HVILKE) eller ved å høyreklikke på mappe og trykke sharing options (det er vel denne som bruker Samba). Ingen av delene fungerer og er ikke oppdagbare i Windows.

 

Systemet starter raskt og er generelt mer responsivt, men tygger en del mer RAM enn en strippet men funksjonell W7 version. Har satt i 4GB nå så det er ikke det problem, men det gikk tregt til tider med 512mb.

 

Nå har xserver, helt uten mål og mening, begynt å krasje på startup. NVidia kernel-modules failed to load. Kan gå til terminalen, nvidia-xconfig deretter startx, fungerer ypperlig, men etter et par restarts ender jeg opp med samme feilmelding på boot. Utrolig irriterende.

 

Linux Mint klarte heller ikke å få tilgang til shared folders på nettverket, masse rare feilmeldinger. Fikk det til med pyNeigboorhood, men irriterende at slik ikke virker out-of-the-box.

 

Noe annet irriterende er at eth0 og eth1 bytter frem og tilbake hele tiden, noe som gjør det umulig å bruke monitor i conky.

 

Linux Mint X64 - AMD X2 5000+ - 4 GB DDR2 - nVidia Geforce 6150LE

Merkelig. Her i huset kjøres det Mint på en stasjonær, to bærbare og en server uten noen problemer :-)
Lenke til kommentar

Takk for nok en god artikkel, Olav!

 

Ser at det var noe copy/paste på nest siste side, da en del av bildene er fra Ubuntu 10.04. Ikke at det gjør noe særlig... :p

 

Fortsett slik!

 

(Nå tror jeg de som aldri har vært borti linux har fått nok, men ikke for mye, nybegynner-guider. De neste distro-omtalene kan kanskje legge seg litt høyere?)

Lenke til kommentar

Takk for nok en god artikkel, Olav!

 

Ser at det var noe copy/paste på nest siste side, da en del av bildene er fra Ubuntu 10.04. Ikke at det gjør noe særlig... :p

 

Fortsett slik!

 

(Nå tror jeg de som aldri har vært borti linux har fått nok, men ikke for mye, nybegynner-guider. De neste distro-omtalene kan kanskje legge seg litt høyere?)

Hensikten var egentlig å gi et komplett bilde av forskjellige distribusjoner som kommer ut. Vise hva som følger med av programvare. Hva som følger med i pakkebrønnene for at andre enkelt kan sammenligne populær programvare med andre distribusjoner. Forskjeller fra forrige utgave. Installasjonsprosessen. Hvilke metoder distribusjonene byr på når det kommer til testing av distribusjonen som ikke krever installasjon eller der den enkelt kan fjernes i etterkant.

 

Ubuntu og Mint er nokså like, derfor ble mye nokså likt, men ser jo også at det ikke er store stemningen for dette. Og det blir nok litt for mye å holde oversikt over kombinert med et lite tidspress når de kommer såpass hyppig som de gjør om man skal publisere det mens det enda er ferskt. Tror nok det er bedre å heller fokusere på kortere mer konkrete artikler enn å ta seg vann over hodet. Finner nok en god balanse etter hvert av å lese tilbakemeldingene og når jeg får litt mer erfaring :) En del såpass elementære feil som det var nå var egentlig ikke stort annet enn veldig pinlig!

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...