Gå til innhold

Overklokke Opteron serverprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og ser litt på Supermicro sine hovedkort for AMDs 8- og 12-kjerner.

 

Finnes det hovedkort for disse prosessorene som gir mulighet for overklokking?

 

Det hadde bare vært så rått å sette sammen et system med 2*8 kjerner + 8 minnekanaler med 16 GB DDR3 ram for under 15 000 kr hvis man kunne overklokket prosessorene.

Hvorfor ikke 4*CPU sokler og 512GB minne? Litt mer alvor, du kan overklokke til en viss grad (Minnetiming og CPU-clock), men kortene er ikke bygd for spill bruk men setter stabilitet foran hastighet. Det er nok helst det potensielle kjøpere av produktene er ute etter, 2-5% ytelsesforbedring på bekostning av stabilitet er ikke mye å trakte etter.

Lenke til kommentar

512 GB ram koster en formue fordi det krever 16 GB per modul. 4 sokler blir bare litt for dyrt. (7000 + mva for hovedkort og ca 10 000 + mva for prosessorene)

 

2 sokler + de rimeligste 8-kjernene og 16 GB (8*2 GB) er derimot helt overkommelig priset og får plass i E-ATX kabinetter.

 

1 sokkel er heller ikke uaktuelt.

 

Jeg vet at slike hovedkort ikke er bygget for spilling eller overklokking. Det er derfor jeg spør om det finnes en slik uvanlig kombinasjon.

 

De overkommelig prisede 8-kjernene (Opteron 6128) går bare på 2,0 GHz originalt og det er litt slapt når man vet at Phenom X6 1090T går på 3,2 GHz. Dersom det finnes mulighet for å ofre unødvendig god RAS og stabilitet for å få klokkefrekvenser over 3,0 GHz så tror jeg det vil bli et godt kompromiss. Særlig det med 4 minnekanaler per prosessor tror jeg vil hjelpe på.

Lenke til kommentar
<..> 2200kr +mva er jo ingen upris for 8 kjærner.

Det er nettopp det som er tankegangen. Evt. 16 kjerner for 4400 kr.

 

En annen fordel over Phenom X6 er 4 minnekanaler per sokkel i stedet for 2.

 

16 kjerner + 8 minnekanaler er ikke akkurat å forakte når prosessorer + hovedkort + ram trolig kommer under 10 000 kr. :dribble:

 

Går man for Intel så sprenger man budsjettet allerede etter 1 prosessor + hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Here are just a few highlights of what this system is capable of:

Supports Dual AMD Twelve-Core Opteron processors

Can be overclock up to 30% of the original CPU speed

Dual-channel DDR3 1366 MHz memory support up to an amazing 256 GB

Supports NVIDIA® or ATI® PCI-express x16 video cards

Support for SAS 15K drives

 

http://www.avadirect.com/product_details_configurator.asp?PRID=17132 her er hvertfall noen som hevder de skal klare å overklokke på Asuskortet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

30% er ikke all verden, men en pen start. Med 30% får man de ekstremt billige 8-kjernene (2500 kr) på 2,0 GHz til å bli 2,6 GHz. Det vil si omtrent samme parallelle ytelse som 6-kjerner overklokket til 3,5 GHz. (Hvis vi ignorerer effekten av dobbelt så mange minnekanaler). Med 2 sånne 8-kjerner (og totalt 8 minnekanaler) på ett kort så får man en parallell ytelse som banker alt som fins i samme prisklasse. Evt. 4 stk, men da blir hovedkortene så store at jeg styrer unna.

 

ASUS KGPE-D16 + 2 stk Opteron 6128 2,0 GHz -> 2,6 GHz = 8000 kr (og 8 minnekanaler)

Vanlig AM3+ hovedkort + 1 stk 6-kjerne 3,2 GHz -> 3,8 GHz = 3000 kr (og 2 minnekanaler)

Lenke til kommentar

Synest 30% er en god del, er jo ikkje sikkert du klarer såpass. Er jo tross alt eit hk som ikkje kommer med bios som støtter oc, vist eg forstod deg rett.

 

Kan alltids sjå omkring etter noken som har overclocket med det kortene du har sett på.

30% er jo ikkje så kjempe mykje, men er jo omtrent 30% mer ytelse, og med 12-16 kjerner så har du vel mer enn du trenger bare der?

 

Blir nok spennende å se korleis dette går, håper du legger ut en tåd med litt benchmark osv når du har kjøpt systeme :)

 

Edit, var jo eit kort i lga 775 som støttet 2stk vanlige cpuer (ikkje xeon) men det vart ingen hit pga dyrt ecc minne.

Vet ikkje om det er komt eit slik til lga 1336 eller en amd socket. Var ivertfall ikkje noke slikt da eg vurderte core i7.

 

Men var en som hadde dual socket 1336 med xeon cpuer, kjempedyrt osv. men fy flate kor bra dette fungerte på ting som støttet mangen kjerner. men ellers er dette ubrukelig.

Dessuten kan du nok glemme å spille på noke slikt, da klarer du deg nok med en 4-8 kjerner cpu da få spill utnytter mer enn 4.

 

Men driver du mykje med multi tasking med programmer som støtter mer enn 4 kjerner er nok dette noke å vurdere. men personlig så mener eg dette er bortkastet vist du ikkje skal ha en server som driver med tunge ting og virtualisering.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...