Gå til innhold

Vil teste en religion - selg meg en


Anbefalte innlegg

Inneholder ikke islam en gud som både er allmektig og god?

Har ikke lest gjennom alle sider, beklager det, men ja Allah er allmektig og god? Hvordan det?

 

OK. Beklager, men jeg avviser religioner med denne typen guder, da de ikke rimer med den verden vi lever i. De finnes for mye ondskap og grusomheter til at en allmektig gud som bryr seg om mennesker kan eksistere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inneholder ikke islam en gud som både er allmektig og god?

Har ikke lest gjennom alle sider, beklager det, men ja Allah er allmektig og god? Hvordan det?

 

OK. Beklager, men jeg avviser religioner med denne typen guder, da de ikke rimer med den verden vi lever i. De finnes for mye ondskap og grusomheter til at en allmektig gud som bryr seg om mennesker kan eksistere. :)

Greit det lykke til videre,

posterer dette på denne siden jeg, beklager rotet ;)

 

*off topic satt i spoiler av moderator*

Mye lesning om Islam og Allah under, men regnes som off topic da religionen er blitt avvist av trådstarter, dessuten er store deler av teksten dobbelt opp av norsk og engelsk, men jeg lar det stå da mye er interessant dog ikke veldig relevant.

-hernil

 

 

1. Allah er den nådigste

Koranen gjentar utallige steder at Allah er den mest nådige. Faktisk begynner alle 114 Suraer dvs. kapitler av Den Hellige Koranen med unntak av Surah Attawbah, kapittel 9, med det vakre formular Bismillah-hir-Rahman-nir-Rahim, som betyr, i Guds navn, den Barmhjertige, den Nåderike.

 

2. Allah er tilgivende

Den Hellige Koranen nevner i flere vers inklusive Surah Annisaa, kapittel 4 vers 25 og Surah Almaidah, kapittel 5 vers 74:

 

«Skulle de ikke heller vende seg til Gud og be om Hans tilgivelse? Gud er Tilgivende, Nåderik.»

[Koranen 5:74]

 

3. Allah gir hard straff til de som fortjener det

I tillegg til å være nådig og tilgivende, er Allah også meget straffende overfor de som måtte fortjene det. Koranen nevner i flere vers at Gud vil gi hard straff til de vantro og de som forkaster troen. Han vil straffe alle som ikke adlyder Ham. Flere vers i Koranen beskriver de ulike typene straffer som Gud vil gi i helvete til alle de som var ulydige mot Ham. Det er for eksempel nevnt i Surah Annisaa:

 

«De som fornekter Våre tegn, vil Vi snart la tre inn i Ilden. Hver gang deres hud er avbrent, vil Vi bytte den med ny hud, så de kan få smake straffen. Gud er Allmektig, Vis.»

[Koranen 4:56]

 

4. Allah er rettferdig

Spørsmålet er om Allah er tilgivende eller hevngjerrig. Et viktig poeng å bemerke seg er at Allah i tillegg til å være nådig og tilgivende, også gir hard straff til onde mennesker fordi Han er rettferdig. Koranen nevner i Surah Annisaa:

 

«Sannelig, Gud gjør ikke noen urett, ikke engang på tyngden med et atom…»

[Koranen 4:40]

 

Det er videre nevnt i Surah Alanbiyaa:

 

«Vi skal sette opp riktige vektskåler til oppstandelsens dag, slik at ingen sjel vil lide den minste urett. Og selv om det var så lite som vekten av et sennepsfrø, så vil Vi bringe det frem (for avregning). Vi er tilstrekkelig til å holde regnskap.»

[Koranen 21:47]

 

5. Læreren tilgir en student som fusker under eksamen

Anta at en student fusker under eksamen og blir tatt på fersk gjerning, læreren er alltid nådig og snill, så han tilgir studenten og lar ham fortsette å fuske. De studentene som har jobbet hardt til eksamen vil ikke kalle læreren for nådig og snill, de vil kalle ham urettferdig. Ikke minst vil denne «nådige» handlingen oppmuntre de andre studentene til å fuske. Dersom alle lærere er nådige og snille og tillater studenter å jukse, vil så å si ingen lese til eksamen og allikevel bestå med glans ved å fuske. De teoretiske resultatene av eksamenen vil være gode siden alle studenter består med toppkarakter, men i praksis vil disse studentene være en fiasko i livet. Hele hensikten med eksamen vil være eliminert.

 

6. Dette livet er en prøvelse for det kommende liv

Livet i denne verden er en test for det hinsidige liv. Den Hellige Koranen sier i Surah Almulk:

 

«Han som skapte død og liv for å teste dere, hvem av dere som er best i gjerninger – og Han er den Allmektige, den Tilgivende.»

[Koranen 67:2]

 

7. Ingen vil adlyde Gud om Han tilgir alle uten videre

Dersom Allah tilgir ethvert menneske uten å straffe de som fortjener det, kommer svært få mennesker til å adlyde Hans befalinger, slik er menneskets natur. Gud har fastsatt perfekte lover og regler som vil gjøre livet på jorden optimalt for alle, ingen menneskeskapte lover kan være bedre enn Guds forordninger. Hvis Gud unnlater å straffe de som ikke følger den perfekte livsstilen Han har forordnet, er det sant at ingen vil ende i helvete, men denne verden vil bli et helvete å leve i. Dersom alle mennesker har fri adgang til paradisets haver, hva er da hensikten med å komme til denne verden? På ingen måte kan dette livet kalles en test for å oppnå det evige paradis om alle skulle ha fri passasje.

 

8. Tilgivelse kun til den som angrer

Allah tilgir kun dersom man angrer oppriktig. Den Hellige Koranen sier i Surah Azzumar:

 

«Si: ‘Å Mine tjenere, som har begått overtredelser mot seg selv, mist ikke håpet om Guds nåde, for Gud tilgir alle synder, Han er visselig den Tilgivende, den Nåderike.»

 

«Vend dere (i bot) til deres Herre, og underkast dere Ham før straffen kommer over dere, for da kan dere ikke hjelpes.»

 

«Og følg det beste som er åpenbart dere fra deres Herre, før straffen plutselig kommer over dere, uten at dere aner noe.»

[Koranen 39:53-55]

 

Det er fire kriterier for botferdighet: Først godta at handlingen er feil. Deretter slutte med handlingen umiddelbart. Aldri gjenta handlingen i fremtiden. Og til slutt, kompensere for tapet dersom handlingen har gått uttover noen.

 

Er Gud Ren, god, kjærlig og rettferdig?

 

If so, then where does evil, hatred and injustice Hvis ja, så hvor kommer det onde, hat og urettferdighet

come from? kommer fra?

 

Allah tells us He is Pure, Loving, and absolutely Just in every respect. Allah forteller oss han er ren, Elsker, og absolutt bare på alle måter. He says He is the Best of Judges. Han sier han er den beste av dommerne. He also tells us the life we are in here is a test. Han forteller oss det livet vi er i her er en test. He has created everything existing and He created whatever happens as well. Han har skapt alt eksisterende og han skapte det som skjer også. There is nothing in this existence except what He has created. Det er ingenting i denne tilværelsen enn det han har skapt. He also says in the Quran He created evil (although He is not evil). Han sier også i Koranen Han har skapt ondt (selv om han ikke er onde). He is using this as one of the many tests for us. Han bruker dette som en av de mange tester for oss.

 

Consider people who do so much evil in the earth and then live to a ripe old age in the splendor and wealth of their ill-gotten gains and die without ever being taken to task for their deeds. Tenk folk som gjør så mye ondt i jorden, og deretter leve i en moden alder i prakt og rikdom av dårlig fått gevinster og dø uten å bli tatt til oppgave for sine gjerninger. Where is the justice or fairness in this? Hvor er rettferdighet eller rettferdighet i dette? Allah provides a clear answer for us in Quran as to what is in store for these most evil of people: Allah gir et klart svar for oss i Koranen om hva som er i butikken for disse ondeste av mennesker:

 

A brief enjoyment in this world! En kort nytelse i denne verden! - and then unto Us will be their return, then We shall make them taste the severest torment because they used to disbelieve [in Allah, belie His Messengers, deny and challenge His proofs, signs, verses, etc.] - Og så for oss blir deres tilbake, da skal vi få dem til å smake på de alvorligste plagene, fordi de ofte tvilte [i Allah, svik mot hans sendebud, fornekte og utfordre hans prøvetrykk, skilt, vers, etc.] [Noble Quran 10:70] [Noble Quran 10:70]

 

That Day mankind will proceed in scattered groups that they may be shown their deeds. At Dag menneskeheten vil fortsette i spredte grupper at de kan bli vist sine gjerninger.

So whoever does good equal to the weight of an atom, shall see it. Så den som gjør godt lik vekten av ett atom, skal se det.

And whoever does evil equal to the weight of an atom, shall see it. Og hver den som gjør ondt lik vekten av ett atom, skal se det. [Noble Quran 99:6-8] [Noble Koranen 99:6-8]

 

Do people think that they will be left alone because they say: "We believe," and will not be tested. Tror folk at de vil være alene, fordi de sier: "Vi tror,» og vil ikke bli testet.

And We indeed tested those who were before them. Og Vi har faktisk testet de som var foran dem. And Allah will certainly make (it) known (the truth of) those who are true, and will certainly make (it) known (the falsehood of) those who are liars, (although Allah knows all that before putting them to test). Og Allah vil sikkert gjøre (det) kjent (sannheten av) de som er sanne, og vil sikkert gjøre (det) kjent (for usannheter av) de som er løgnere, (selv om Allah vet alt det før du setter dem til test).

Or those who do evil deeds think that they can outstrip Us (ie escape Our Punishment)? Eller de som tror onde gjerninger som de kan overgå oss (dvs. unnslippe vår straff)? Evil is that which they judge! Evil er at de dømmer!

Whoever hopes for the Meeting with Allah, then Allah's Term is surely coming. Den som håper på møtet med Allah, så Allahs Term er sikkert kommer. And He is the All-Hearer, the All-Knower. Og Han er Alt-høre og Alt-Knower.

And whosoever strives, he strives only for himself. Og enhver som strever, strever han bare for seg selv. Verily, Allah is free of all wants from the 'Alamin (mankind, jinns, and all that exists). Sannelig, Allah er fri for alle ønsker fra 'Alamin (menneskeheten, jinns, og alt som eksisterer).

Those who believe [in the Oneness of Allah (Monotheism) and in Messenger Muhammad peace be upon him , and do not apostate because of the harm they receive from the polytheists], and do righteous good deeds, surely, We shall remit from them their evil deeds and shall reward them according to the best of that which they used to do. De som tror [i Enhet Allah (Monoteisme) og i Messenger Muhammed fred være med ham, og ikke frafalne på grunn av den skade de mottar fra polyteister], og gjør rettferdige gode gjerninger, sikkert, skal vi betale fra dem deres onde gjerninger og skal belønne dem etter det beste av det som de pleide å gjøre.

And We have enjoined on man to be good and dutiful to his parents, but if they strive to make you join with Me (in worship) anything (as a partner) of which you have no knowledge, then obey them not. Og vi har formanet mennesker til å være god og pliktoppfyllende til sine foreldre, men hvis de forsøker å få deg til å bli med meg (i tilbedelse) noe (som en partner), som du ikke har noen kunnskap, så adlyder dem ikke. Unto Me is your return, and I shall tell you what you used to do. For meg er avkastningen, og jeg skal fortelle deg hva du pleide å gjøre.

And for those who believe (in the Oneness of Allah and other items of Faith) and do righteous good deeds, surely, We shall make them enter in (the entrance of) the righteous (ie in Paradise). Og for de som tror (i Enhet for Allah og andre elementer av Faith) og gjøre rettferdige gode gjerninger, sikkert, skal vi få dem inn i (inngangen av) rettferdige (dvs. i Paradise).

Of mankind are some who say: "We believe in Allah," but if they are made to suffer for the sake of Allah, they consider the trial of mankind as Allah's punishment, and if victory comes from your Lord, (the hypocrites) will say: "Verily! We were with you (helping you)." er av menneskeheten noen som sier: "Vi tror på Allah," men hvis de er laget for å lide for Allahs sak, vurderer de rettssak mot menneskeheten som Allahs straff, og hvis seieren kommer fra din Herre, (hyklerne) vil si: «Sannelig, vi var med (hjelper deg)." Is not Allah Best Aware of what is in the breast of the 'Alamin (mankind and jinns)? Er ikke Allah Best var klar over hva som er i brystet av "Alamin (menneskeheten og jinns)?

Verily, Allah knows those who believe, and verily, He knows the hypocrites [ie Allah will test the people with good and hard days to discriminate the good from the wicked (although Allah knows all that before putting them to test)]. Sannelig, Allah vet de som tror, og sannelig, vet han hyklerne [dvs Allah skal teste det folk med gode og harde dager for å diskriminere det gode fra det onde (selv om Allah vet alt det før du setter dem til test)].

[Noble Quran 29:2-11] [Noble Koranen 29:2-11]

 

Reward and punishment are definitely a part of the Next Life on a very permanent basis. Belønning og straff er definitivt en del av Next Life på en meget permanent basis. Those who suffer in this life and seemly have nothing to show for all their hard works, good deeds and sacrifices and maintaining the faith can look forward to a far greater reward in a place where these things will not be temporary but rather they will be for eternity. De som lider i dette livet og sømmelig har ingenting å vise for alle sine harde gjerninger, gode gjerninger og offer og opprettholde troen kan se frem til en langt større belønning på et sted hvor disse tingene vil ikke være forbigående, men heller de vil bli for evigheten. Those who corrupt, violate, injure and do evil and destruction seem to escape any justice here, yet in the Next Life they too will see the fruits of their labors, and certainly they will be paid according to what they have done as well. De som korrupt, bryter, skade og gjøre ondt og ødeleggelse ser ut til å slippe unna noen rettferdighet her, men i det neste liv også de vil se fruktene av sitt strev, og sikkert de vil bli betalt i henhold til hva de har gjort også.

 

As regards oppression, this is something Allah forbids for Himself to do to anyone and He hates it when anyone oppresses someone else. Når det gjelder undertrykkelse, er dette noe Allah forbyr for seg å gjøre til noen, og han hater det når noen undertrykker noen andre. He does have absolute power over everything. Han har absolutt makt over alt. He allows sickness, disease, death and even oppression so we can all be tested in what we do. Han innrømmer sykdom, sykdom, død og til og med undertrykkelse slik at vi kan alle bli testet i det vi gjør.

 

 

 

Woow det var mye lesing, ikke spør meg hvorfor noe er på engelsk og noe er på norsk, trodde jeg hadde klart å oversette hele greia :/

 

Men hvis du har tid, gidder, orker, så er det bare å lese gjennom,.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

I åpningsinnlegget mitt skrev jeg vel noe sånt som at jeg ønsket å prøvekjøre en religion, kanskje mest for å se om jeg kan klare å erfare hva som ligger bak den store hypen. Hva som gjør de religiøse så engasjert i dette.

Mener du at det å prøve en religion er den beste metoden tilgjengelig for å forstå fenomenet? Hvorfor?

 

I tillegg har jeg vel litt flåsete sagt at det er greit å gardere seg litt i tilfelle det finnes en sannhet bak en religion og jeg trekker det riktige loddet, men det er vel strengt tatt et gyldig argument det også? :)

Akkurat hva er det du ønsker å vinne? Med de kriteriene du har satt vil jeg påstå at det eneste du kan finne er en "religion of the gaps"; og slike religioner, om de kan kalles religioner, har ikke noen gevinster utover overflødighet.
Lenke til kommentar
Mener du at det å prøve en religion er den beste metoden tilgjengelig for å forstå fenomenet? Hvorfor?

 

Nei, det er jeg ikke sikker på, om man skal tenke rasjonelt er det sikkert mer effektive måter å forstå tiltrekkelsen til religion, men jeg vil kjenne på om jeg kanskje kan klare å erfare dette selv. Dessuten er dette forhåpentligvis mer underholdende og mindre arbeidskrevende enn andre tilnærmingsmetoder til problemet.

 

Akkurat hva er det du ønsker å vinne? Med de kriteriene du har satt vil jeg påstå at det eneste du kan finne er en "religion of the gaps"; og slike religioner, om de kan kalles religioner, har ikke noen gevinster utover overflødighet.

 

Jeg ser egentlig ikke hvordan du kan trekke disse slutningene helt uten videre. :)

Endret av Husam
Lenke til kommentar

I åpningsinnlegget mitt skrev jeg vel noe sånt som at jeg ønsket å prøvekjøre en religion, kanskje mest for å se om jeg kan klare å erfare hva som ligger bak den store hypen.

Det fikk meg til å tenke på Christoffer Schau som ville teste om han gikk fortapt om han begikk de syv dødssyndene. Og fant at svaret var nei, det gjorde han ikke.

 

Går det an å "prøvekjøre" en religion? Jeg vil tro det går an å sette seg inn i tanken bak og læren, høre hva deltakerne selv legger i det og opplever. Det går sikkert greit å delta i ritualer, alt vel og bra. Men vil man noen gang få et rett personlig inntrykk når du ikke deltar med hele deg, hjerte inkludert?

 

Hva som gjør de religiøse så engasjert i dette. I tillegg har jeg vel litt flåsete sagt at det er greit å gardere seg litt i tilfelle det finnes en sannhet bak en religion og jeg trekker det riktige loddet, men det er vel strengt tatt et gyldig argument det også? :)

 

Å se hva som engasjerer mennesker er å sette seg inn i andres syn og sted, det støtter jeg. men å tro at du får en evt. gevinst av en tro om du egentlig ikke mener det du deltar i, er vel å håpe på for mye (i den grad du mener det..)?

Lenke til kommentar

<P>

Hva med en form for gnostisisme? Du må vel finne/lage en gren, men hovedpoenget er kunnskap. Så da får du en god grunn til å pløye allverdens absurde og merkelige bøker og skrifter :)

 

Gnosticism (Greek: γνῶσις gnōsis, knowledge) refers to diverse, syncretistic religious movements in antiquity consisting of various belief systems generally united in the teaching that the cosmos was created by an imperfect god ...

 

 

Eller kanskje noe new-age/pagan/wicca-greier?

 

</P><P>Nyhedendom eller neopaganisme er paraplybegreper for moderne religiøsitet som revitaliserer en rekke før-kristne religioner i særlig Europa som keltisk, germansk og norrøn religion og etnisk naturreligion som forskjellige former for sjamanisme, gudinnedyrkelse, mysteriekulter og hekseforestillinger. [1][2]</P>

 

 

 

 

Jeg tror ikke Panteistiske religioner strider mot kriteriene dine, de går på at "Gud er oss og alt i seg selv"

 

Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og Alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs. uendelig, altomfattende samt evigvarende, og på en eller annen måte guddommelig selv om guddommen er immanent. Det motsatte er teisme.

 

Hinduisme er en panteistisk religion, der man lærer at Gud er i hver eneste gjenstand som fins på jorden.

 

 

 

Endret av toth
Lenke til kommentar
Går det an å "prøvekjøre" en religion? Jeg vil tro det går an å sette seg inn i tanken bak og læren, høre hva deltakerne selv legger i det og opplever. Det går sikkert greit å delta i ritualer, alt vel og bra. Men vil man noen gang få et rett personlig inntrykk når du ikke deltar med hele deg, hjerte inkludert?

 

Jeg må jo forsøke å "delta med hjertet" som du sier, derfor er det viktig å finne en religion uten for stygge logiske brister og med et levesett som ikke er umulig å følge.

 

Å se hva som engasjerer mennesker er å sette seg inn i andres syn og sted, det støtter jeg. men å tro at du får en evt. gevinst av en tro om du egentlig ikke mener det du deltar i, er vel å håpe på for mye (i den grad du mener det..)?

 

Jeg håper vel ikke noe mer på en gevinst etter livet enn en vanlig lottospiller håper på toppgevinst hver uke. Jeg innser selvfølgelig at sjansene er forsvinnende små.

 

<P>

Hva med en form for gnostisisme? Du må vel finne/lage en gren, men hovedpoenget er kunnskap. Så da får du en god grunn til å pløye allverdens absurde og merkelige bøker og skrifter

 

Gnosticism (Greek: γνῶσις gnōsis, knowledge) refers to diverse, syncretistic religious movements in antiquity consisting of various belief systems generally united in the teaching that the cosmos was created by an imperfect god ...

 

 

Eller kanskje noe new-age/pagan/wicca-greier?

 

</P><P>Nyhedendom eller neopaganisme er paraplybegreper for moderne religiøsitet som revitaliserer en rekke før-kristne religioner i særlig Europa som keltisk, germansk og norrøn religion og etnisk naturreligion som forskjellige former for sjamanisme, gudinnedyrkelse, mysteriekulter og hekseforestillinger. [1][2]</P>

 

 

 

 

Jeg tror ikke Panteistiske religioner strider mot kriteriene dine, de går på at "Gud er oss og alt i seg selv"

 

Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og Alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs. uendelig, altomfattende samt evigvarende, og på en eller annen måte guddommelig selv om guddommen er immanent. Det motsatte er teisme.

 

Hinduisme er en panteistisk religion, der man lærer at Gud er i hver eneste gjenstand som fins på jorden.

 

Noen interessante innspill. Jeg har tenkt litt selv på noe av det du nevner. Noen med litt kunnskap som kan redegjøre for en god gnostisk/panteistisk religion eller noe annet som er nevnt, og forklare litt om fordelene (og evt det negative) ved dem?

Lenke til kommentar

Snublet forresten over denne religionen for litt siden; http://no.wikipedia.org/wiki/Vennenes_samfunn#Trosl.C3.A6re_og_gudsdyrkelse

 

Kvekere. Det høres jo på overflaten ut som en rimelig fredelig og vennlig avart av kristendommen. Men i og med at de faktisk bruker bibelen og faktisk er en slags versjon av kristendommen (om enn litt fjern) er det vel naturlig å tro at de også tror på en allmektig og god Gud? Eller ligger det i at de tolker bibelen helt og holdent symbolsk at dette ikke nødvendigvis er tilfelle?

Lenke til kommentar

Å tilpasse religionen over tid slik at den hele tiden skal passe med dagens populæretikk og teknologiske fremskritt gir en del negative troverdighetspoeng. :)

Ganske analogt med strengeteorien og vitenskapen igrunn.

 

Selv ser jeg ikke helt motivet ditt med dette. Er det litt preget av en slags "Pascal's wager"? At en ikke har noe å tape, men alt å vinne?

Må det absolutt være en religion? Kan det være en filosofisk retning, for eksempel? Du har nok større sjans for å finne noe som ikke bryter med de tre kriteriene dine innenfor filosofien, ettersom den er bygget på logikk og logisk argumentasjon.

Om du forventer å ikke måtte gjøre noe som helst for å oppnå godene, tror jeg det er svært få her som kan hjelpe seg. Det blir noe lignende det å forvente seg store verdier i livet, uten å gjøre noe som helst for det. Det er en innstilling en burde legge av seg, om en har planer om å oppnå noe nevneverdig, mener nu jeg.

Nu kommer det også veldig an på hva du legger i goder. Hva er det du forventer å oppnå? Svar? Trygghet?

Lenke til kommentar

jkrist; Jeg tror ikke kristendommen er noe for meg. Det er også den religionen jeg kan mest om, og den virker ikke logisk. Jeg tror ikke det kan eksistere en Gud som er både allmektig og snill, for det rimer ikke med den verden vi lever vi. Slike guder er kanskje utgangspunktet for veldig mange religioner, så det burde jeg kanskje skrive i førsteinnlegget. :)

 

Gunfreak; Nå motbeviste du absolutt ingenting, du sa rett og slett bare at noe var bløff.

 

Dersom du satser på kristendommen, og ser på Satan som en del av det, virker hele verden mer logisk.

I tillegg må en ikke glemme at Gud ikke tvinge menneske til noe, men Gud vil at vi av egen fri vilje skal ønske å kjenne Ham.

 

Foruten om det har en kun ti - 10 - bud og forholde seg til.

 

Lykke til!!!

Endret av kterjesen
Lenke til kommentar
Selv ser jeg ikke helt motivet ditt med dette. Er det litt preget av en slags "Pascal's wager"? At en ikke har noe å tape, men alt å vinne?

 

Ja, det kan du si.

 

Må det absolutt være en religion? Kan det være en filosofisk retning, for eksempel? Du har nok større sjans for å finne noe som ikke bryter med de tre kriteriene dine innenfor filosofien, ettersom den er bygget på logikk og logisk argumentasjon.

 

Så lenge det oppfyller mine kriterier i førsteposten er jeg glad for alle forslag, selv om det ikke er overnaturlige elementer involvert.

 

Om du forventer å ikke måtte gjøre noe som helst for å oppnå godene, tror jeg det er svært få her som kan hjelpe seg. Det blir noe lignende det å forvente seg store verdier i livet, uten å gjøre noe som helst for det. Det er en innstilling en burde legge av seg, om en har planer om å oppnå noe nevneverdig, mener nu jeg.

 

Du kan ta det med ro. Dette er ikke noe som gjennomsyrer andre deler av livet mitt, tvert imot... Jeg behandler derimot andre mennesker (og dyr) bra, er stort sett empatisk og med en hyggelig tone, og det synes jeg egentlig bør være bra nok for å blidgjøre en gud.

 

Nu kommer det også veldig an på hva du legger i goder. Hva er det du forventer å oppnå? Svar? Trygghet?

 

Det kan være hva som helst. Helst noe som ikke kan oppnås andre steder en ved å treffe blink med religionen sin.

 

Dersom du satser på kristendommen, og ser på Satan som en del av det, virker hele verden mer logisk.

I tillegg må en ikke glemme at Gud ikke tvinge menneske til noe, men Gud vil at vi av egen fri vilje skal ønske å kjenne Ham.

 

Foruten om det har en kun ti - 10 - bud og forholde seg til.

 

Beklager, ingenting av dette "løser" det ondes problem. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dang. Eg såg tråden og tenkte eg skulle anbefale satanisme, men RRhoads kom meg i forkjøpet :p

 

Satanists do not believe in the supernatural, in neither God nor the Devil. To the Satanist, he is his own God. Satan is a symbol of Man living as his prideful, carnal nature dictates. The reality behind Satan is simply the dark evolutionary force of entropy that permeates all of nature and provides the drive for survival and propagation inherent in all living things. Satan is not a conscious entity to be worshipped, rather a reservoir of power inside each human to be tapped at will. Thus any concept of sacrifice is rejected as a Christian aberration—in Satanism there’s no deity to which one can sacrifice.

 

The Nine Satanic Statements

 

1. Satan represents indulgence instead of abstinence

 

2. Satan represents vital existence instead of spiritual pipe dreams

 

3. Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit

 

4. Satan represents kindness to those who deserve it, instead of love wasted on ingrates

 

5. Satan represents vengeance instead of turning the other cheek

 

6. Satan represents responsibility to the responsible instead of concern for psychic vampires

 

7. Satan represents man as just another animal (sometimes better, more often worse than those that walk on all fours), who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all.

 

8. Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification

 

9. Satan has been the best friend the Church has ever had, as He has kept it in business all these years

Lenke til kommentar

Kan du forklare med egne ord hva som er så bra med LaVey-satanismen, utenom at det er tøft og kult? Mitt inntrykk er at den går ut på å dyrke dyret og egoismen i deg mest mulig, og ikke nestekjærlighet.

 

Så var det å ikke uttale seg om ting man ikke kan noe om da. ;)

 

Det står ikke noe i den satanistiske bibelen om at man ikke skal dyrke nestekjærlighet. Det som er bra med LaVey sin satanisme, er at det ikke er noen fordommer, og så lenge du er grei å snill, kan du gjøre som du vil. Litt sånn som Kardemommeloven.

 

Tøft er det nok ikke, med mindre man har flokkmentalitet.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Kan du forklare med egne ord hva som er så bra med LaVey-satanismen, utenom at det er tøft og kult? Mitt inntrykk er at den går ut på å dyrke dyret og egoismen i deg mest mulig, og ikke nestekjærlighet.

 

 

Og eg ser ingen som helst problemer i det :)

 

Eg tilhøyrer ingen religion eller generell spesiell ateistisk filosofi som LaVey satanismen faktisk er, men i forhold til TS's kriterier er den kanskje eit alternativ.

 

Men eg skal likevel kome med nokre korte synspunkt på LaVey satanismen basert på min eigen livsfilosofi.

 

Eg liker filosofien med å dyrke individet. Kall det egoisme om du vil. Eg kaller det heller sjølvrealisering.

 

Som sagt, så ser eg ingen problemer med å følge sine instinkt, og forfølge sine egoistiske mål og draumar dersom det leder til eit liv ein kan nyte på jorda. (Og LaVey satanismen seier vel explisit at ein skal gjere så utan at det skal gå negativt utover nokon andre) Vi har berre eitt liv, så kvifor ikkje nyte det til fulle drag? Ser du eit problem med å leve etter denne filosofien?

 

Og den har ingenting med at ein ikkje kan vere snill og grei og sosial og allting. Men å vise kjærleik til alt og alle er sjølvbedrag eller ei maske utad. Å vende andre kinnet til... Er berre tåpeleg. Nei, ein skikkeleg slosskamp har eg ikkje vore involvert i, og eg trur og håper eg aldri blir det. Men utsagnet tel vel mentalt sett og? Så dersom folk vil vere store i kjeften i min generelle retning, så får dei heller smake min verbale vrede (så fremt eg finn på noko lurt å ytre) framfor at eg snur noko som helst kinn til. Elles går eg berre og angrer på at eg ikkje gjorde mitt ytterste for å intellektuelt og verbalt knuse vedkomande til beinmjøl.

 

Kvifor ikkje følge dyret i seg? Mennesket er berre eit dyr det og, med ein høgt utvikla tenkeboks (på både godt og vondt)

 

Ein er sin eigen lykkes smed og alt det der. :)

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Fikk lyst til å prøvekjøre en religion her om dagen, men det er så mange tusen å velge i.

 

Jeg ser ikke på meg selv som en kristen men jeg kan sterkt anbefale deg å sjekke ut en menighet med navnet Den Kristelige Menighet tidligere kjent som Smiths venner.

De styrker vell på minst to av kriteriene dine, men årsaken til at jeg vil annbefale denne menigheten er enkelt å greit livssynet til de enkelte i menigheten.

Dette er folk som lever livet sitt for seg og sin familie.

Det som trolig er mitt største punkt er deres måte å få syndsforlatelse, det er ikke bare å be om tilgivelse eller å betale bot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...