Gå til innhold

XP-problem skyldes virus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer man å få et infisert system? Jeg klarte det for mange mange år siden da eg måtte ha et recovery/undelete-program, men da var jeg klar over det og gjorde det med vilje (infisert exe-fil).

Bortsett fra den ene gangen har jeg aldri hatt virus på maskinen. Bruker for tiden Nod32, godt program forresten, men bytter nok til Avira eller Symantec når lisensen går ut. Savner den enkle GUI'en fra Nod32 ver.2.7.

 

Men igjen, hvordan får man virus?

Lenke til kommentar

Mange måter å få forskjellige virus til Windows:

 

- åpne Spam-meldinger som har filvedlegg som infiserer din PC

- besøk en webside som har ondsinnet kode som utnytter eventuelle ting du har aktivert for din nettleser (script..)

 

- laste ned Warez (pirat programvare). Noen ganger kan slike ha virus innbakt. Det kan også være nok at du installerer en hack for å tvinge åpen f.eks. en trial-full-versjon av ett program.

 

- USB minnepennene er nok også ett yndet mål i våre dager når floppy ikke utveksles i særlig grad lengre. En kan vel få det via en CD/DVD, men disse kan jo normalt ikke skrives til om du da ikke benytter en CD-RW/DVD-RW, DVD-RAM eller at du brenner noe som har virus til en skrivbar CD/DVD. Tror minnepenner er betydelig mer risikofulle spredere av virus.

 

- mobil harddisk kan muligens spre virus den også.

 

Har allerede nevnt noen ting fra internettet, men en har også ubeskyttede hjemmenettverk som er koblet til internett. Der konfigurerte PC'er automatisk fisker til seg nye IP-adresser, og hvorpå disse ubeskyttede tilkoblede PC'ene kan infiseres og fjernstyres, de brukes gjerne til å spre Spam og til å bygge opp store nettverk av PC'er som kan gis start og stopp kommandoer. Betegnelsen for slike PC'er som kontrollen delvis er tatt over av hackere er "zombies". Denial of Service er gjerne ett ord du kan google.

 

Brannmur og antivirus er ett minimum av hva en hver bruker bør ha. Samt det å utvise noe forsiktighet og gjerne tilegne seg mer kunnskap om hvordan ferdes tryggere på internett.

Endret av G
Lenke til kommentar
- besøk en webside som har ondsinnet kode som utnytter eventuelle ting du har aktivert for din nettleser (script..)

Ja, ondsinnet javascript (og flash) er et kjempestort problem for tiden.

 

Brannmur og antivirus er ett minimum av hva en hver bruker bør ha. Samt det å utvise noe forsiktighet og gjerne tilegne seg mer kunnskap om hvordan ferdes tryggere på internett.

Brannmur og antivirus beskytter dessverre sjelden mot ondsinnet javascript og flash, men det gir jo en viss beskyttelse mot problemer som allerede er rimelig velkjente.

 

Ja, noen antivirusprogrammer oppdager og varsler om ondsinnet javascript, men det er så vidt jeg har klart å finne ut av signaturbasert, slik at "nye" javascriptsignaturer ikke oppdages like lett.

 

NoScript-utvidelsen til Firefox hjelper en del, men er ikke tilstrekkelig, siden så mange websider krever javascript for XSS (cross-site scripting) som er designet inn i funksjonaliteten på websidene.

 

Den sikkerhetsbevisste delen av meg griner.

Lenke til kommentar

En ting jeg har sett med egne øyne:

 

En jeg kjenner fikk besøk av en eplekjekk kar, som selvfølgelig skulle vise det nyeste han hadde lært. Han tok seg til rette og installerte ett fildelingsprogram som en finner en del musikk med.

 

Selve fildelingsprogramvaren var enten infisert med virus i seg selv, eller så åpnet den ett knippe porter slik at PC'en kunne infiseres ved å kun være oppkoblet mot internett.

 

Han jeg kjenner ble mildt sagt ganske overrasket over resultatene, og hele Windows XP måtte reinstalleres. :) Tror filteret hans over å la klåfingrede folk klå med hans PC ble rimelig innskjerpet etter hendelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...