Gå til innhold

Tips: bedre bruk av innebygd blits


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle dele en liten aha-opplevelse jeg hadde med den innebygde blitsen på mitt Canon 400D her om dagen. Et enkelt, gratis og hjemmelaget tilbehør som tok blitsen fra å være en nødløsning hvis ingen annen lyskilde er tilgjengelig, til å bli en helt grei måte å lyssette motiver som ikke er så alt for langt unna.

 

Jeg har sett diverse tips og triks rundt omkring på nettet rundt dette, men ingen som har gjort det på denne måten (jeg garanterer selvfølgelig på ingen måte at dette likevel ikke har blitt gjort før). Det jeg har gjort er altså å kombinere en hvit papplate foran blitsen som reflekterer lyset oppover, med en "reflektorskjerm" av stivt papir som gjør at man ikke er avhengig av å ha ett hvitt tak over seg for å kunne bruke denne løsningen. Sånn ser den ut montert på kamera:

post-78758-1265142828_thumb.jpg

 

papiret er brettet dobbelt og teipet med en halvtrang åpning som holder den forholdsvis godt fast i blitsen. En flik tape som stikker inn under hullet i blitsarmen gjør at den holder seg på plass:

post-78758-1265143072_thumb.jpg

 

Skjermen er så laget sånn at papplaten foran også støtter opp hele greia. Det er essensielt at reflektorveggen foran dekker blitsen helt, sånn at ikke noe blitslys når motivet direkte. Front- og sideveggene er vinklet skrått oppover for å reflektere mest mulig lys:

post-78758-1265143147_thumb.jpg

 

Jeg laget skjermen av ett stykke stivt papir, nærmere bestemt ett startnummer fra friidrett (som lages av vannbestandig papir for ikke å gå i oppløsning når de blir gjennomvåte av svette :D ), man kan sikkert få enda bedre effekt ved å bruke noe enda tykkere som ikke slipper lys igjennom, og noe som er enda større om man gidder å dra det med seg.

 

Men virker det? her er noen nærbilder som viser effekten rimelig greit:

Uten skjerm - blitsen rett på motivet:

post-78758-1265143386_thumb.jpg

 

Med skjerm - legg merke til hvor mye mykere skyggen blir, og at hele motivet opplyses jevnere:

post-78758-1265143431_thumb.jpg

(skarphetsforskjellen skyldes at autofokusen ville plassere fokus oppå blitshodet på bilde 2)

 

Uten skjerm:

post-78758-1265143506_thumb.jpg

 

Med:

post-78758-1265143528_thumb.jpg

 

ulempene med dette er at den ikke er kjempepraktisk å dra med seg, i hvertfall ikke om man skal prøve å unngå å brette den. Man mister også litt lysstyrke fra blitsen - jeg fikk mellom 2/3 og 1 stopp mindre lys med skjermen montert. I og med at den innebygde blitsen ikke er kjempesterk egner jo løsningen seg selvfølgelig best på motiver som ikke er så alt for langt unna. Til innendørs bruk er den ypperlig :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er Lumiquest sin løsning. Koster bare 198.- på ddmr.no

Den Lumiquest saken er fin den, men den gjør ikke den samme jobben.

Det er en diffusor, som øker lysarealet, noe som myker opp skyggene.

 

Denne gjør det selv reflektoren myker og opp lyset, men i tillegg endrer den lysretningen.

 

I praksis vil det si at diffusoren gjør motivet flatt, mens reflektoren gir synlige skyggevirkninger som antyder dybde i motivet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...