Gå til innhold

Oppdaterer Linux-kjernen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusset litt på denne, siden kjernen har støtte så må man ha eksterne drivere?

at kjernen nå har 3D og KMS støtte for AMD R600- og R700-serien, noe som naturligvis krever eksterne drivere for disse kortene.

Skal det ikke være en "ikke" inni der? Så det blir "... noe som naturligvis ikke krever ... ".

 

Ellers veldig bra skrevet :)

Lenke til kommentar
Man har også bøtet på problemet hvor skriving til BTRFS slukte 100% CPU. Ønsker man å vite mer om BTRFS og XFS går det til tider heftige debatter på disse nye filesystemene i Den frie kafeen her på forumet, hvor det også finnes mennesker med god innsikt og forståelse for temaet.

 

Jeg antar det her er snakk om ZFS, og ikke XFS? XFS er allerede femten år gammelt. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
En, for mange av oss, svært viktig funksjon har forsvunnet, nemlig muligheten for å ha flere tilkoblede skjermer oppføre seg som nettopp separate skjermer. (Skjerm :0.0, :0.1, :0.2 mv). Denne muligheten er svært nyttig siden man blant annet kan da kjøre egen vindusbehandler for hver skjerm. Dessverre er dette nå blitt helt borte, og lite tyder på at utviklerene har tenkt å erstatte denne funksjonen. Da sitter man igjen med to valg: Skrivebord fordelt over alle skjermene, eller speiling over skjermene.

Man kan jo ha skrivebordet fordelt over alle skjermene og så kjøre forskjellige arbeidsflater (Workspace) på hver sin skjerm. F.eks. Firefox og Empathy på en skjerm, utviklings-IDE på en annen, debugger på tredje, osv. Dessuten er jo flere skjermkort i samme PC fremdeles støttet. Så vidt jeg kan se dekker dette de fleste behov.

 

Men det er klart - hvis man driver og utvikler X.Org direkte, er det en fordel å kunne kjøre separate X.Org-sesjoner, slik at ikke alt dratter ned når man tester utviklingsversjonen. :) Men de fleste utviklere kjører antagelig slikt i virtuelle sesjoner gjennom VirtualBox el.l. for å unngå konflikter med eget system.

 

CFQ (Completely Fair Queueing) skedulereren for I/O operasjoner har blitt optimalisert med tanke på rask responstid. Dette sørger for at skrivebordsapplikasjoner vil bli mindre påvirket av pågående store filoperasjoner i bakgrunnen, og sørger dermed med at man vil oppleve skrivebordsmiljøet som raskere. Naturligvis kan dette gjøre selve I/O-operasjoner tregere i enkelte situasjoner, derfor er det mulig å slå av denne funksjonaliteten gjennom sysfs.

Endelig! Det har vært en pest og en plage at en vanlig .tar.gz-jobb tar omtrent all I/O og gjør at skrivebordsprogrammer går som sirup. I hvertfall på min gamle PC med kun én prosessorkjerne. Jeg gleder meg til å se hvordan dette blir nå.

 

Etter min mening burde CFQ utvikles videre i denne retningen, slik at brukeren kan påvirke prioriteringen for ressursene direkte. F.eks. en konstant 1-5, hvor høyere tall ga mer tid til desktop, lavere tall til disk-I/O. Hvis man kjørte en server, ville man kjøre den på 1, mens en desktop kunne kjøres på 3 eller 4. Selvsagt ville 1 fremdeles motta brukerinput fra terminal og 5 fremdeles jobbe med filer. Det er ikke snakk om å gi 100% prioritet til den ene eller andre siden, men forandre prioriteten litt.

 

Så hadde det vært fint med et grafisk verktøy hvor man kunne endre denne konstanten mens man kjørte Linux (on-the-fly), men en oppstartsparameter til kjernen i /boot/grub/menu.lst hadde også gått an.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Man kan jo ha skrivebordet fordelt over alle skjermene og så kjøre forskjellige arbeidsflater (Workspace) på hver sin skjerm. F.eks. Firefox og Empathy på en skjerm, utviklings-IDE på en annen, debugger på tredje, osv. Dessuten er jo flere skjermkort i samme PC fremdeles støttet. Så vidt jeg kan se dekker dette de fleste behov.

 

Men det er klart - hvis man driver og utvikler X.Org direkte, er det en fordel å kunne kjøre separate X.Org-sesjoner, slik at ikke alt dratter ned når man tester utviklingsversjonen. :) Men de fleste utviklere kjører antagelig slikt i virtuelle sesjoner gjennom VirtualBox el.l. for å unngå konflikter med eget system.

Jeg google dette her i mange timer en kveld for å finne ut om det på noen som helst måte var mulig å løse uten å kjøre gammle drivere (noe det ikke er), og det er ganske mange som klager på at denne muligheten er borte.

 

Det er flere scenarioer hvor man må ha dette som ikke innvolverer utvikling av Xorg:

 

Kjøre ulike WM på ulike skjermer.

 

Koble en remote X-session inn på den ene av skjermene.

 

Var det jeg kom på i farten (begge to tar utgangspunkt i mine egne problemer med dette). Man kan naturligvis delvis jukse seg til dette ved bruk av Xephyr, men da må man ta takke med et system som er mindre stabilt, langt mer utsatt for feil og problemer, langt i fra trivielt å sette opp og noe treigere.

Lenke til kommentar

Dette med skjermoppdeling gjør så jeg har lyst til gå til windows igjen. Har ventet lenge på å kunne bruke 3 skjermer hvor jeg kan dra vinduer over alle sammen. Nå kan jeg kun ha 2 som strekker seg over begge, og en som er separat x skjerm.

 

Er utrolig kjedelig med taskbar som strekker seg over flere skjermer.

 

Om jeg kun har 2 skjermer, så funker det bra, for da oppfører de seg som separate, men kan dra vinduer over til hverandre.

 

Men men .. håper de kommer med en annen løsning. Kanskje bytte ut X11 med noe annet..

Lenke til kommentar
Dette med skjermoppdeling gjør så jeg har lyst til gå til windows igjen. Har ventet lenge på å kunne bruke 3 skjermer hvor jeg kan dra vinduer over alle sammen. Nå kan jeg kun ha 2 som strekker seg over begge, og en som er separat x skjerm.

Dette kan du løse ved hjelp av Xephyr og/eller Xdmx. Men trivielt er det absolutt ikke. Dessuten må du kjøre bleeding edge distro, siden Xdmx har hatt kritiske bugs som gjorde at det ikke fungerte svært lenge, og helt frem til siste versjon av Xorg.

 

Om jeg forstår problemet ditt riktig så er det Xdmx som er løsningen. Da kan du legge en ny virtuell x-session oppå de andre x-skjermene (inntill 64 av dem om jeg ikke husker feil).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...