Gå til innhold

Erfaringstråd Panasonic Lumix GF1


Anbefalte innlegg

Har brukt GF1 noen dager nå, og til nå har jeg et moderat godt intrtykk.

Kjøpte Panasonic GF1 til fordel over Olympus EP-1, dette til tross for at jeg har vært en ekstremt godt fornøyd Olympusbruker i mange år.

 

Når jeg fikk begge i hendene og testet dem, måtte bare praktisk fornuft seire.

Oppsumert er Panasonic GF1 MYE både kjappere autofokus/avtrekk og enklere i bruk, men det som vant meg over som en stor overraskelse er stabiliseringen til Panasonic VS Olympus =1/40 VS 1/10, (utelukker ikke personlig brukerfeil helt her, testet på 45mm)

Er stablisator i linse SÅ mye bedre!?

 

Kjøpte også 20/f1,7 linsen :love:

Jeg har brukt denne på kveldstid/inne som feks. her på Ahwahnee for noen dager siden.

 

 

post-132889-1256912119_thumb.jpg

Ahwhanee 20mm håndholdt - f/1.7 - 1/40 - ISO400 - exp-1

 

 

post-132889-1256912573_thumb.jpg

Ahwahnee 20mm håndholdt - f/1.7 - 1/50 - ISO320 - exp-1.3

 

 

post-132889-1256912155_thumb.jpg

Ahwahnee 20mm håndholdt - f/1.7 - 1/13 - ISO400 - exp-1.3

(Burde kanskje kjørt opp ISOen og -1exp)

 

 

post-132889-1256912069_thumb.jpg

Ahwahnee 45mm håndholdt - f/5.6 - 1/500 - ISO100

 

 

post-132889-1256911903_thumb.jpg

Ahwahnee 14mm håndholdt - f/3.5 - 1/500 - ISO200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har brukt GF1 noen dager nå, og til nå har jeg et moderat godt intrtykk.

Gratulerer med kjøpet, godt å lese at du er fornøyd :thumbup:

 

Oppsumert er Panasonic GF1 MYE både kjappere autofokus/avtrekk og enklere i bruk,

Ingen tvil om at Pana har gjort en mye bedre jobb enn Oly på autofokus.

 

...men det som vant meg over som en stor overraskelse er stabiliseringen til Panasonic VS Olympus =1/40 VS 1/10, (utelukker ikke personlig brukerfeil helt her, testet på 45mm)

Er stablisator i linse SÅ mye bedre!?

Det kan nok sikkert være forskjeller (delvis avhengig av fotografens teknikk), men ikke i den grad som du her har fått. Ift gamle regler (1/{cropfaktor*brennvidde}) har Oly bare gitt deg ca 1 trinn, mens Pana har gitt deg ca 3 trinn. Min erfaring med stabiliseringen på Oly E-P1 er at den også gir ca 3 trinn ganske så konsistent.

 

Kjøpte også 20/f1,7 linsen :love:

Me too - har bare ikke fått den enda, men det ser ut som jeg kan glede meg - skarpe bilder der! Hadde objektiv-kjøpefest i helga - har jeg flaks, har to objektiver (Panacaken + en Voigtländer) funnet veien fra England til min E-P1 på lørdag!

 

Den perfekte kombinasjonen er Panasonic 20mm f1.7 og Olympus E-P1.

Intet er vel perfekt for alle - men jeg håper du har rett for meg!

 

Jeg ser at det flere steder anbefales "Class 6" for videofunksjonen, men vil dette også være det man trenger for maksimal burst mode? :hmm:

Bare hvis du skal ta mer enn 7-10 bilder i slengen, vil jeg tro - fram til dette er det bufferminnet i kameraet som fylles. Fortsetter du utover dette, er skuddtakten avhengig av at bufferminnet raskt kan overføre data til minnekortet, og da gir et raskt minnekort høyere skuddtakt enn et som er tregere (skal du opprettholde en skuddtakt på rundt 3 bilder/sek etter at bufferen er brukt opp, burde vel kortet strengt tatt støtte en reell skrivehastighet på 30-40 MB/sek om du skyter RAW?)

Lenke til kommentar
Jeg ser at det flere steder anbefales "Class 6" for videofunksjonen, men vil dette også være det man trenger for maksimal burst mode? :hmm:

Bare hvis du skal ta mer enn 7-10 bilder i slengen, vil jeg tro - fram til dette er det bufferminnet i kameraet som fylles. Fortsetter du utover dette, er skuddtakten avhengig av at bufferminnet raskt kan overføre data til minnekortet, og da gir et raskt minnekort høyere skuddtakt enn et som er tregere (skal du opprettholde en skuddtakt på rundt 3 bilder/sek etter at bufferen er brukt opp, burde vel kortet strengt tatt støtte en reell skrivehastighet på 30-40 MB/sek om du skyter RAW?)

 

Shit, om man skal opp i 40 MB/sek blir det jo steindyrt! Tror jeg får klare meg med klasse 6 sånn i starten - er ikke noe stort poeng med burst mode, men det er jo kjekt å ha. Kan eventuelt kjøpe et skikkelig høyhastighetskort om et år når de er halvert i pris :cool:

Lenke til kommentar

Tipper du kan bli ganske fornøyd med Class 6 - husk at SDHCs hastighetsklasse-inndeling angir minimum skrivehastighet, noe man typisk har ved skriving av en haug knøttsmå filer. Det er jo ikke tilfellet her, og jeg vil tro at de fleste Class 6-kort ligger med en reell skrivehastighet på mellom 20 og 30 MB/sek på store bildefiler (forutsatt at kameraet fikser å skrive så fort, da - og både E-P1 og GF1 er visstnok kapable på dette).

Lenke til kommentar

Testet filming med 8GB dyrt(800kr)/kjapt San-Disc ExtremeIII 30Mb/s. VS.

billigste jeg fant(100kr) Merkenavn "pq1" 4GB-SD kort, ukjent hastighet. (Kjøpt hos Deal Extreme)

 

I min lille uhøytydelige test funket det like bra med begge to, slik jeg ser det er mitt raske kort unødvendig, da jeg ikke kan registrere noen praktisk forskjell.

Kjøpte det kun fordi jeg TRODDE jeg måtte ha et så raskt kort.

Panasonic-en har en skjerm som er for svak i sterk lys, Canon G11 som jeg også har brukt et par uker har den beste skjermen jeg har brukt, den skulle bare stått på GF1 :-(

Canon G11 er akkurat like bra som GF1 i på dagtid, men faller igjennom i lite lys.

 

Til mere jeg bruker dette kameraet til bedre blir det, i lite lys som vist under

er det tilfredstillende til mitt bruk, skal det bli vesentlig bedre må man over på FF før jeg gidder og bry meg. (Crop DSLR har for lite å tilby)

 

 

post-132889-1257698161_thumb.jpg

14mm, 1/3 sek HÅNDHOLDT. f4,5 og ISO400 Petersen Automotive, "La Salle"

Lenke til kommentar
Tipper du kan bli ganske fornøyd med Class 6 - husk at SDHCs hastighetsklasse-inndeling angir minimum skrivehastighet, noe man typisk har ved skriving av en haug knøttsmå filer. Det er jo ikke tilfellet her, og jeg vil tro at de fleste Class 6-kort ligger med en reell skrivehastighet på mellom 20 og 30 MB/sek på store bildefiler (forutsatt at kameraet fikser å skrive så fort, da - og både E-P1 og GF1 er visstnok kapable på dette).

 

Har et billig Transcend 16 GB (class 6) SDHC kort som kostet 266,- hos multicom på min PEN som også fungerer fint...

Lenke til kommentar
Jeg er på randen til å kjøpe meg et GF1.

 

Hva mener folket om kombinasjonen 20mm + 45-200mm?

 

Høres ut som en bra kombo dette - det eneste du mangler er litt vidvinkel (20mm tilsvarer 40mm i fullformat). Dette kan feks. løses ved å kjøpe den planlagte Lumix 14mm f/2,8 pancace linsen som er forventet i februar :thumbup:. Alternativt er jo Lumix 14-45mm linsen også en mulighet (denne har jeg bestilt som en typisk utendørs ferie-linse).

 

Petter

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hvis du har planer om begge Panasonic-linsene (20mm og 14-45mm) etterhvert, ville jeg kjøpt kit med 20mm, også 14-45mm løst, siden prisforskjell på 20mm og 14-45mm i kit er ca 500kr mens kjøpt løst er det 1000kr (20mm er dyrest).

 

Kjøpte fra Dustinhome selv, siden de var de billigste jeg fant. Fikk det på ca en uke, men mest på grunn av at 20mm-kittet ikke var kommet inn da jeg la inn ordren.

 

Fikk forøvrig testet 20mm i meget dårlig lys innendørs i går og det er noe av det beste jeg har testet til dette må jeg si.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til de som har kjøpt GF1 og gjerne prøvd det med flere objektiver.

 

Har dere en fokuslyd og vibrasjon osm ihvertfall innendørs kan være svært irriterende? Låter nesten som en tørr svamp på en tavle...

 

Kameraet er veldig fristende, men jeg er usikker på om dette er en feil ved kameraet jeg prøvde (siste firmware) eller sånn det skal være. Virker nesten som dårlig smøring av noen bevegelige deler. Har lest litt om det på nettet og funnet ut at det ikke er en uvanlig lyd, så spørsmålet er vel mest om det irriterer de som har brukt kameraet en del.

 

-iau

Lenke til kommentar

Tørr svamp på tavle? Ikke i nærheten. 20 mm'ern har fått et rykte på seg for å være "bråkete", men alt er relativt og sammenliknet med det dørgende stille 14-45 objektivet bråker alt. Min 20 mm lager _litt_ lyd, men dette er på langt nær plagsomt og enda lenger på langt nær(?) er det tørr svamp på tavle-lyd.

Endret av jokabele
Lenke til kommentar
Tørr svamp på tavle? Ikke i nærheten. 20 mm'ern har fått et rykte på seg for å være "bråkete", men alt er relativt og sammenliknet med det dørgende stille 14-45 objektivet bråker alt. Min 20 mm lager _litt_ lyd, men dette er på langt nær plagsomt og enda lenger på langt nær(?) er det tørr svamp på tavle-lyd.

 

En eller annen på DPReview hadde postet om samme lyden. Her er lyden den lager. Første del av videosnutten (den siste har jeg heldigvis ikke).

 

http://dl.dropbox.com/u/2294924/pana_gf1_noise_small.mov

 

-iau

 

Oppdatering: Har fått testet kameraet mitt sammen med en Panasonic-representant og lyden er (dessverre) vanlig. Ved normal bruk så regner jeg med man ikke hører den, men når man sitter i en stille stue innendørs så er den ganske irriterende.

Endret av iau
Lenke til kommentar

Mine erfaringer etter 3 dagers bruk av GF1. (objektiv brukt: 20mm f/1.7)

 

Bra:

  • Autofokusen er veldig rask; senterfokus og rekomponering fungerer til det meste (selv om det ofte må gjentas om man ikke bruker fokus lock)
  • Størrelsen er veldig hendig
  • Tonaliteten og eksponeringen på lavere ISOer er veldig god (<=800). Bevarer mye detaljer i mørket, uten å blåse ut for mye høylys.
  • Menyene lar deg forandre ting som ISO, lysmåling, hvitbalanse, AF/MF osv veldig fort og temmelig intuitivt.
  • Gode, intuitive korrigeringsmuligheter på hvitbalanse (hvis du skyter JPEG)

Ikke så bra:

  • Ingen mulighet for lyd inn på video
  • På 1600 må eksponeringen sitte helt perfekt for at resultatet skal være brukbart. 3200 er temmelig ubrukelig.
  • Auto-ISO i AP fungerer ikke veldig godt siden det velger 1/30 som fast lukkertid; noe tregt til en effektiv 40mm uten håndstøtten og stabiliteten størrelsen til et DSLR gir deg. Å kunne sette denne hadde gjort det veldig brukbart.
  • Auto-hvitbalansen er milevis fra det jeg er vant med fra Nikon. Siden jeg bare skyter RAW er ikke dette et veldig stort problem, men det krever litt arbeid i post.

Siden jeg er vant med D300 fra før av var jeg ikke ekstatisk over bildekvaliteten fra GF1, men med tanke på at det er kjempelite og en uendelig mye mer sannsynlig kompanjong hele tiden, vil jeg si den er et glimrende kompromiss mellom størrelse og kvalitet. Litt synd den ikke ser ut som E-P1, men man kan ikke få alt.

 

Litt julebilder (mildt etterbehandlet i ACR+PS eller LR):

 

4214680974_361a310779.jpg

ISO 800 f/1.7

 

4213233156_35c874ff29.jpg

ISO 800 f/1.7

 

4213207590_cc75e2d37d.jpg

ISO 1600 f/1.7

 

4221193987_1667b0f85d.jpg

ISO 125 f/4

 

4215942436_bc82b624ba.jpg

ISO 200 f/1.8

 

4219702499_d057f5a51a.jpg

ISO 400 f/1.7

 

Samtlige bilder tatt tilgjengelig her.

Endret av flippant
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

D300 må man jo ansette egen caddy for å få med seg da :) Men ja, du kan ikke helt sammenligne GF1 og D300 på bildekvalitet og lysfølsomhet på lav ISO.

 

Men jeg synes bildene dine ser meget bra ut. Hvor mye etterbehandler du RAW? Kun oppskarping, WB og evt eksponering? Jeg er selv en latsabb som er mer enn fornøyd nok med jpg, men jeg er veldig påpasselig med å bruke den manuelle WB-settingen for å få dette riktig.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Men jeg synes bildene dine ser meget bra ut. Hvor mye etterbehandler du RAW? Kun oppskarping, WB og evt eksponering?

 

Jeg gjør ingenting man ikke kan gjøre i Lightroom (eksponering når det trengs, redding av highlights, farge (wb; mild split toning), noe vignetting, oppskarping og retting av horisonter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...