Gå til innhold

Dele filer fra hjemme PC (XP) over internett


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

jeg har en WinXP pc stående som filserver i hjemmenettverk. Her har jeg backup av jobb PC og av og til trenger jeg å ta frem en eldre backup når jeg er på jobb. Filene på server skal naturligvis ikke dele til alle, bare de som har tilgang.

 

Server er koblet til ADSL router hjemme - en Dlink DIR 655.

Disken jeg ønsker å dele er e:\ (Navn på disk er JobbBackup) med alle underkataloger.

 

Noen som kan si hvordan jeg kan nå backup (med passord) fra en hvilklen som helst PC fra nett?

 

Takker for svar!

 

LoA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kikke på Adito (OpenVPN ALS som det vel heter nå).

En som heter Lars Werner har laget en Installer for Windows som gjør oppsettet enkelt og greit.

 

Hak5 hadde en podcast-episode om det for noen uker siden.

Jeg installerte Adito på en XP-maskin hjemme, og fra PC'en på kontoret fikk jeg tilgang til "shared folders" på en annen maskin hjemme. Så prøvde jeg å endre port-nummer (fra default 443), og da crashet service'en. Gjenopplivningsforsøk ble utført til ingen nytte, men det er fort gjort å reinstallere (- jeg har gjort det en gang allerede).

Lenke til kommentar
Adito er installert, men hvordan når jeg den fra internett? min eksterne ip er i dag 85.165.175.30. internt er server hengt på en router, nevnt i første post.

 

ELler hvordan når jeg server i lokalnettet, server er på 192.168.2.1196?

1) Du må legge inn en "port forwarding" i routeren:

Innkommende pakker til port 443 (TCP) skal videresendes til port 443 på 192.168.2.1196.

(Rent bortsett fra at 1196 må være en skrivefeil - bruk riktig verdi her ...)

 

2) Du må "åpne" port 443 i brannmuren på den PC'en du har Adito på.

 

Så, fra en browser utenfor ditt hjem skal du nå kunne skrive

"https://85.165.175.30/" og i teorien skal du få opp påloggingssiden til Adito.

 

Jeg vet ikke om 85.165.175.30 er en fast adresse du alltid vil ha eller om den kan endre seg uten varsel, men uansett er det vel mer praktisk med et "navn" istedenfor en tallrekke. Vurder å skaffe deg en "dynamisk DNS-tjeneste" fra f.eks. DynDNS. (Gratis, i noen tilfeller.)

Så kan du neste gang skrive "taliban.dyndns.org" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Hei

 

takk for hjelp!

 

Jeg kan nå nå adito system config fra alle pc'er i lokalnettet.

 

2 spørsmål mer

 

1)

hvordan får jeg denne til å bli delt ut til internettet? ip ut i dag er 88.91.112.108 om noen kan prøve. Har en dlink router som jeg tror må åpnes, hvilke porter ug udp må slåes på?

 

2)

Hordan får jeg delt filene på adito serveren ut til internett?

 

Takker for alle svar!

 

 

2b) finnes det en manual?

Lenke til kommentar
Hei

 

takk for hjelp!

 

Jeg kan nå nå adito system config fra alle pc'er i lokalnettet.

 

2 spørsmål mer

 

1)

hvordan får jeg denne til å bli delt ut til internettet? ip ut i dag er 88.91.112.108 om noen kan prøve. Har en dlink router som jeg tror må åpnes, hvilke porter ug udp må slåes på?

Du skal kunne nå Adito ved å skrive https://88.91.112.108/ , men der er det ikke noe svar.

Og - som jeg skriver ovenfor - du bør vurdere en "dynamisk DNS"-tjeneste slik at du slipper å følge med på hva denne adressen er til enhver tid. (For sannsynligvis vil den kunne endre seg innimellom.)

 

TCP-trafikk inn til port 443 i routeren din må videresendes til servern Adito er installert på. (Forutsatt at du brukte default-verdiene for Adito.)

Hvordan dette gjøres står forklart i manualen for routeren din.

 

2)

Hordan får jeg delt filene på adito serveren ut til internett?

 

Takker for alle svar!

 

 

2b) finnes det en manual?

Jeg vet ikke om noen manual. Alt jeg har brukt er den innebygde Help-funksjonen i Adito, og så fulgte jeg godt med på den episoden av Hak5 der de installerte Adito og satte den opp til å gi tilgang til "shared folders" på sitt hjemmenettverk.

 

Jeg har ikke dette i hodet lenger, så du må nesten finne ut av det selv.

 

Hvis du ikke finner veien ut av Adito-uføret, så kan jeg alltids komme opp med to alternativer - men da snakker vi om å kjøre et annet OS på maskinen. (eventuelt teste det på en eller annen eldre PC; filservere trenger ikke såå mye krefter.)

 

1) Windows Home Server (pris: snaue tusenlappen). Basert på Windows Server 2003, men dønn enkelt å sette opp. Remote tilgang (dvs. fra internett) til delte filer & foldere er innebygget. Du kan laste ned 120-dagers evalueringsversjoner av WHS fra Microsoft. (HP og andre selger også maskiner med WHS ferdiginstallert.)

 

2) Amahi Home Server (pris: null). Basert på Linux, og - som navnet antyder - Linux-verdenens svar på WHS.

Har funksjoner som: "Automatically setup your own VPN so you can access your network from anywhere: safely and securely". Nettopp det du trenger.

 

WHS kjører jeg hjemme, og er veldig fornøyd med det.

Amahi har jeg tenkt å prøve ut, men så var det det med tiden, da. Det ser ut som et lovende produkt, og det virker som det er et aktivt brukerforum for Amahi der du sikkert kan få bedre support enn det jeg kan gi for Adito ...

Lenke til kommentar

Nå er alt i orden, har dynamisk ip så det er litt styrete, men som du skriver, det finnes løsninger.

 

I router må en sette opp følgende

VirtualServer

Name: Adito (fritt valg)

Public port: 443 (eller det som er valgt ved installasjon av adito)

IP adresse til lokal server: fx, 192.168.1.200

Private port: 443

 

Når nå server også fra min mobil HTC

 

Takk for hjelp.

 

hac5 filmen må sees for å skjønne hvordan dele disk mm.

Her: http://www.hak5.org/episodes/episode-607

 

 

edit: dyndns er satt opp.

Husk å sette dette opp i router også ("sitename".dyndns.com, brukernavn og passord), slik at dyndsn.com får melding om aktuell ip adresse som er tildelt din linje og dermed router til riktig server.

Endret av LittOmAlt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...