Gå til innhold

Test: Lenovo G550


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at dere tester denne. Jeg savner fortsatt en test av Acer Aspire Timeline 3810T med SU3500 eller SU9400.

 

Men noen store mangler.... hvorfor nevner dere ikke vekt og dimensjoner når dere har hatt den i egne hender? Det er viktige fakta for i hele tatt å vurdere den som en billigmaskin.

 

De største nett-PC-ene begynner å likne veldig på vanlige bærbare, og det store spørsmålet en forbruker må stille seg er hvor man får mest for pengene.

I dag har vi en slik vanlig bærbar PC til en veldig lav pris på testbenken. Denne burde være et godt alternativ for de som ønsker en enkel, billig og beskjeden maskin til for eksempel skole eller jobb. Lenovo G550 er nettopp dette.

 

Jeg synes denne sammenligningen mot nettpc/minibærbare bare fører til å ytterligere forvirre de som allerede ikke ser de klare skillene som mange av oss gjør. Gjør det enkelt og kall det hva det er, en vanlig billigbærbar i 15" klassen som følger den klassiske oppskriften for dette sjiktet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dere skriver at den er oppgraderbar til 8 GB minne. Stemmer det?

Wikipedia sier at brikkesettet GL40 bare støtter inntil 4 GB. Jeg ser selvfølgelig ikke bort i fra at Wikipedia tar feil, men det hadde vært fint å få en avklaring.

 

Redigert: Intel sier også maks 4 GB.

 

Redigert: Det ser ut som flere ting ikke stemmer. Intel oppgir minnetype: DDR2-667 for dette brikkesettet, mens dere oppgir DDR3-667. GS.no og multicom oppgir DDR3-800.

Lenke til kommentar
Flott at dere tester denne. Jeg savner fortsatt en test av Acer Aspire Timeline 3810T med SU3500 eller SU9400.

 

Men noen store mangler.... hvorfor nevner dere ikke vekt og dimensjoner når dere har hatt den i egne hender? Det er viktige fakta for i hele tatt å vurdere den som en billigmaskin.

 

De største nett-PC-ene begynner å likne veldig på vanlige bærbare, og det store spørsmålet en forbruker må stille seg er hvor man får mest for pengene.

I dag har vi en slik vanlig bærbar PC til en veldig lav pris på testbenken. Denne burde være et godt alternativ for de som ønsker en enkel, billig og beskjeden maskin til for eksempel skole eller jobb. Lenovo G550 er nettopp dette.

 

Jeg synes denne sammenligningen mot nettpc/minibærbare bare fører til å ytterligere forvirre de som allerede ikke ser de klare skillene som mange av oss gjør. Gjør det enkelt og kall det hva det er, en vanlig billigbærbar i 15" klassen som følger den klassiske oppskriften for dette sjiktet.

 

Det var på ingen måte vår intensjon å gjøre skillet mellom nett-PC og vanlig bærbar mer forvirrende. Men heller poengtere at man faktisk kan få en veldig god vanlig bærbar til samme prisen som en nett-PC. Vi opplever ofte at studenter for eksempel kjøper en nett-PC for deretter å være kjempeskuffet over ytelse, knotete tastatur, osv.

 

Dere skriver at den er oppgraderbar til 8 GB minne. Stemmer det?

Wikipedia sier at brikkesettet GL40 bare støtter inntil 4 GB. Jeg ser selvfølgelig ikke bort i fra at Wikipedia tar feil, men det hadde vært fint å få en avklaring.

 

Redigert: Intel sier også maks 4 GB.

 

Redigert: Det ser ut som flere ting ikke stemmer. Intel oppgir minnetype: DDR2-667 for dette brikkesettet, mens dere oppgir DDR3-667. GS.no og multicom oppgir DDR3-800.

 

Det er ikke alltid lett bestemme seg for hvem man skal tro på. I følge Lenovo selv (Her) skal 8 GB være teknisk mulig. Nå skal det derimot sies at Lenovo leverer ofte maskiner forskjellig fra land til land.

 

Vi har uansett poengtert hva slags maskinvare som var i vårt testeksemplar, og at man kan kjøpe den både kraftigere og svakere...

Lenke til kommentar

Kjøpte akurat en slik til brodern som tok den med i militæret (kjøpte den med pentium dual core) og ble overrasket over hva man fikk for pengene. Dama har en N200 og dette var en verdig arvtaker.

 

Smelte inn win7 på den og det gikk så det grein.

 

Jeg synes ikke den var noe god å ha i fanget i forhold til min Dell Latitude D630, men det er nok smak og behag.

Lenke til kommentar

Celeron 900

3GB Ram (ganska säker på att det är DDR2 då det knappast görs DDR3 i 800mhz längre)

250 gb 5400 rpm hårddisk (står faktist Sata 150, men det kan väl inte stämma) (!)

Intel GMA 4500 skärmkort

Varken blåtand, HDMI eller "N" trådlös är där.

 

Hur den kan anbefallas som prisvärd för 3761 kr är för mig en gåta. Detta är ju sopor.

 

Det skall också sägas att det inte finns massvis med maskiner i denna prisklass, men sopor är det fullt.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Beklager sen tilbakemelding... har ikke vært innom denne tråden fast.

 

Jeg er vant med en Dell Latitude D630 som har et relativt tradisjonelt bedriftsmarkedsdesign. I tillegg er det en 14".

 

Denne synes jeg ligger behgelig i fanget. Men med G550 så ble den såpass mye større at den ble liggende å vippe på kne-området, eller liggende for nært overkroppen, og da ble den ubehagelig for min del.

 

 

Et annet ankerpunkt med pc'en var at jeg ikke likte touchpaden, men det tror jeg var heller mer vanesak, av den enkle grunn av at den var annerledes utformet enn på min egen dell.

 

Bortsett fra det så var pc'en mye (veldig mye) for pengene og jeg har ingen problemer med å anbefale den til andre! Men ikke kjøp celeron versjonen :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...