Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - k.n.b - Nikkor 105mm f/1.8 AIS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en teaser følger en liten sammenlikning med et par andre lyssterke objektiver:

 

85mm f/1.4 har tydelig størst inngangspupill, men frontelementet har omtrent identisk diameter på 85mm f/1.4 og 105mm f/1.8. Filterdiameteren synker greit fra venstre mot høyre: 72mm, 62mm, 52mm.

post-166172-1254180546_thumb.jpg

 

85mm f/1.4 dominerer ikke sett fra denne vinkelen.

post-166172-1254180604_thumb.jpg

 

105mm f/1.8 har i motsetning til 85 f/1.4 og 50mm f/1.2 integrert solblender.

post-166172-1254180670_thumb.jpg

 

Edit: Best å rette opp egne unøyaktigheter før man blir arrestert...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

1. Oktober

IT Fornebu - Portalbygget

 

post-166172-1254409745_thumb.jpg

1/320s, f/5.6

 

Orket ikke å bevege meg så langt for å få tatt det første oktoberfestbildet (er tatt rett utenfor kontoret). Gruer meg egentlig litt til fortsettelsen, klarer jeg i det hele tatt å finne motiver som ikke allerede er oppbrukt? Dette er jo også bare en variant av et av aprilfestbildene...

 

Shocktrauma: Var det nødvendig å helle bensin på prestasjonsangsten da? Vel, objektivet klarer nok å levere selv om jeg ikke klarer det.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Takker for de mange oppbyggelige kommentarene. Jeg er redd det er sjanse for flere Portalbyggbilder etter hvert, men håper jeg orker å bevege meg litt lenger enn rundt hjørnet også.

 

Ellers er det mange som har startet opp bra. Men siden det er så mange tråder klarer jeg neppe å rekke over alle hver dag, men jeg skal i alle fall få tittet innom alle i løpet av festen.

Lenke til kommentar

Knallsterk åpning av denne høytiden. Det første bildet er et man kan se lenge på. Linjer, refleksjoner, gjennomsiktighet, farger og kontraster - alt i en herlig stram komposisjon.

 

Dagens er også flott, dog på en helt annen måte. 100 m virker langt når man ser det på denne måten. Jeg har hørt at man ofte trenger en gulrot for å yte maksimalt, men sitroner?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...