Gå til innhold

Intel lanserer kraftig AV-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde vel en gang for alle avlive myten om at Atom-prosessorene er for svake til å spille av 1080p video. Med TO videostrømmer a 1080p gjennom en "underklokket" 1,2 GHz Atom så bør vel den myten gravlegges. Problemet har hele tiden vært grafikkløsningen, GMA950 som er alt for svak.

 

Intel har riktignok oppgradert grafikken til GMA500 "poulsbo", som er en lisensiert grafikkbrikke fra PowerVR. Et firma som lagte de legndariske skjermkortene med Kyro og Kyro II grafikkbrikker og konkurrerte hardt med både ATI og Nvidia. De klarte ikke å hevde seg i toppen lengre og er etter hvert nesten helt glemt. Det er denne teknologien Intel har lisensiert. Ytelsen er helt ok til 1080p.

 

Problemet er bare at disse brikkene svikter på driversiden. Det er kun Windows som har hatt brukbare drivere til disse. Når TV-produsenter skal integrere disse i TVene sine så mister de altså en svært viktig valgmulighet. Nemlig å kunne kjøre en spesialtilpasset Linux-distro for akkurat den TVen. Å betale en Windows OEM-lisens per TV regner jeg med blir både unødvendig fordyrende og uønsket. Ikke får de særlig med tilpassningsmuligeter heller.

 

Jeg er skeptisk til Intels PowerVR SGX535, inntil de kan bevise at den har skikkelige drivere for Linux-baserte OS. (Som er mest relevant for slike TVer)

Lenke til kommentar

De har ikke bare kombinert atom med en bedre video akselerator, men de har hevet minnebåndbredden også, 12,8 og 21,3 GB/s er ikke småtterier å ha inne i en TV.

 

Men simen1, viss du kombinerer en atom 230 med 9400m (ion), så er du ikke garantert en problemfri opplevelse med 1080p, anandtech testet ion med 330, og de fikk prosessorforbruk opp i 50%. DVS 100% på 230, og film hakker lenge før man nærmer seg 100% prosessorforbruk, særlig med et oppgavebehandling som er forvirret over HT trådene.

 

Å kjøpe en enkeltkjerne atom idag betyr altså rimelig dårlig 1080p ytelse, men det er platformen det er noe galt med, ikke cpuen ja, men det samme kan du jo si om amd geode.

Lenke til kommentar

Hvilken test sa du? Anandtech får 27% CPU-last med Atom + ION + 1080p her.

 

Minnebåndbredde i bøtter og spann betyr ikke nødvendigvis så mye for 1080p video med 4,5 MB/s som maksimal båndbredde til og fra media. Det trengs bare minimum 4,5 MB/s sustained fra lagringsmediet til GPU. Så kan GPU dekode og sende ut videosignalet.

Lenke til kommentar
Note that at one point in my testing I saw the CPU usage hit 50% on the Atom 330, which means it would be at 100% with an Atom 230. The

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562&p=3

 

Je ghar ikke lest artikkelen du linket til, men videoen som spilles av der er Mpeg4 på 17,5 Mbit/s, ganske mye lavere enn BD.

 

 

Grunnen til jeg nevnte minnebådnbredde var at jeg husker at Intel tidligere har lansert en lignende proseessor laget for video/flash til tver(eller lignende) som hadde DC 800MHz, noe jeg synes var mye på den tiden.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Hvilken test sa du? Anandtech får 27% CPU-last med Atom + ION + 1080p her.

 

Minnebåndbredde i bøtter og spann betyr ikke nødvendigvis så mye for 1080p video med 4,5 MB/s som maksimal båndbredde til og fra media. Det trengs bare minimum 4,5 MB/s sustained fra lagringsmediet til GPU. Så kan GPU dekode og sende ut videosignalet.

 

Noen som har noen tester med Atom + ION + VDPAU? Kan sikkert få det ned i noen få % CPU bruk. Det er i hvertfall en veldig interessant platform for mediasentere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...