Gå til innhold

WD utvider Blue-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et universitet bør ikke binde seg til løsninger som fordrer at alle studentene bindes til ett selskaps produkter, her Microsoft. Dette er ikke anti-microsoft, det er pro-open source.

Dette minner meg om min andre harddisk. En med 640 Megabyte. :wee:

(Utrolige 32 ganger høyere kapasitet enn min første, til tross for at den bare tok en brøkdel av plassen)

 

Men tilbake til fremtiden og nåtiden: Toshiba lanserte for 11 dager siden en 640 GB 2,5" harddisk med standard 9,5mm tykkelse. Altså rett foran snuten på WD.

 

WDs prislapp på drøye 1000 kr er jo ikke så verst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke det er lenge til. Vi har jo hatt 500 GB 2,5" 9,5mm med 7200rpm i lang tid allerede. Samsung lanserte sine 11. november i fjor og begynte å levere de i januar/februar. Mulig de hopper helt opp til 750 eller 1000 GB ved førstkommende økning. (Det finnes allerede 1TB 2,5" 5400rpm, men de er 12,5mm tykke og dermed lite kompatible.)

 

7200rpm vil trolig være marginalt raskere til bilderedigering fordi bilder er store filer (langt over 1MB). 5400rpm-diskene har nesten samme sekvensielle hastighet (hastighet på store filer). Styrken til 7200rpm er ca 40-50% raskere aksesstid. Det kommer bare skikkelig til nytte ved mange små filaksesser (under 100 kB per aksess). Det betyr blant annet 40-50% raskere lasting av thumbnails.

 

Gode SSDer er selvsagt totalt overlegen 2,5" harddisker, men de koster jo forferdelig mye når man skal ha så stor kapasitet som 512 GB. Noen få bærbare PCer har plass til to stk 2,5". Da kan man ha både en liten SSD og en stor HDD uten å sprenge budsjettet.

Lenke til kommentar

Bare for å sette litt tall på det så oppgir Seagate at deres 500 GB 2,5" 7200rpm gir 4,6% høyere sekvensiell hastighet enn 5400rpm-utgaven. (begge har 2 plater)

 

Men Hitachi oppgir en forholdsvis stor økning i sekvensiell hastighet fra 5400 rpm til 7200rpm. Det kommer av at førstnevnte har 3 plater, mens sistnevnte har 2 slik som de fra Seagate. Med andre ord er 5400-disken til Hitachi en god del tregere enn de tre andre.

 

WD er tilbakeholdne med slike data så der har jeg ingen tall. Men jeg ser i hvert fall at de har en WD blue med 5400rpm, 9,5mm og 640 GB fordelt på 2 plater.

 

Samsung og Toshiba sine tilbud har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...