Gå til innhold

Norsk nummersøk til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men ville likt det bedre med en engangspris.

Jeg som privatperson får jo ikke SÅ mange oppkall fra folk jeg ikke vet hvem er.

Hadde den hatt en innkjøpspris på 50 kroner, og vært gratis i bruk, hadde jeg nok kjøpt den.

 

Mon tro om ikke noen kan lage en gratisversjon? Kan jo ikke kreves all verdens til innsats å skrive et program som slår det opp og gir det første svaret tilbake. Kan jo også være fra en av konkurrentene

Lenke til kommentar
Mon tro om ikke noen kan lage en gratisversjon? Kan jo ikke kreves all verdens til innsats å skrive et program som slår det opp og gir det første svaret tilbake. Kan jo også være fra en av konkurrentene

Problemet er mangelen på en vettug API for å gjøre det. Så lenge 1881 ikke tilbyr det er eneste muligheten å gjøre et normalt søk via websiden, og tolke siden som kommer tilbake. Dette vil være både tregt (mye data og mye layout for telefonen å håndtere) - oppslag av nummer mens det fremdeles ringer vil neppe være mulig - og tungvindt å programmere.

 

Forøvrig er jeg helt enig. Jeg hadde også vurdert å betale en femtilapp én gang. Men å betale 30/mnd er overhodet ikke interessant med tanke på at jeg kanskje får 1-2 slike oppringinger i måneden. Da dropper jeg heller å svare og sjekker nummeret manuelt (og gratis) på nett.

 

De har hatt samme tjenesten tilgjengelig for Windows Mobile i flere år nå, til denne prisen, så det selger vel.

Lenke til kommentar
Mon tro om ikke noen kan lage en gratisversjon? Kan jo ikke kreves all verdens til innsats å skrive et program som slår det opp og gir det første svaret tilbake. Kan jo også være fra en av konkurrentene

Problemet er mangelen på en vettug API for å gjøre det. Så lenge 1881 ikke tilbyr det er eneste muligheten å gjøre et normalt søk via websiden, og tolke siden som kommer tilbake. Dette vil være både tregt (mye data og mye layout for telefonen å håndtere) - oppslag av nummer mens det fremdeles ringer vil neppe være mulig - og tungvindt å programmere.

 

Forøvrig er jeg helt enig. Jeg hadde også vurdert å betale en femtilapp én gang. Men å betale 30/mnd er overhodet ikke interessant med tanke på at jeg kanskje får 1-2 slike oppringinger i måneden. Da dropper jeg heller å svare og sjekker nummeret manuelt (og gratis) på nett.

 

De har hatt samme tjenesten tilgjengelig for Windows Mobile i flere år nå, til denne prisen, så det selger vel.

 

Jeg sjekket nettopp størrelsen på siden et query på mitt mobilnummer gjør.

Svaret er 19,7 Kb. Dette er naturligvis latterlig mye, når det eneste vi er interessert i er mitt navn.

 

Samtidig er det ikke så grusomt mye. Hvis det bare er noe som blir spurt om de få gangene telefonen ikke gjenkjenner nummeret.

Man kunne også muligens stoppe lastingen av data etter den klassen hvor navnet forekommer er lest, så ender man sikkert på en 13-14 Kb.

Det tar jo ikke helt vilt lang tid å laste 13-14 Kb :)

Lenke til kommentar
Jeg sjekket nettopp størrelsen på siden et query på mitt mobilnummer gjør.

Svaret er 19,7 Kb. Dette er naturligvis latterlig mye, når det eneste vi er interessert i er mitt navn.

Det skal ikke så mye til før svaret kommer for sent til at det er interessant. 200 bytes med XML kontra 20KB med data som ikke er skapt for å tolkes utgjør jo en forskjell. Hvorvidt det er så mye båndbredde og cpu tilgjengelig at det er irrelevant er en annen sak. Det kan jo hende. At det er mye mer herk å kode for sistnevnte kontra førstnevnte er det derimot ingen tvil om.

 

Kom på en annen ting. Dette vil jo kun fungere i områder med 3G dekning siden det må til for å bruke data samtidig som en samtale kommer inn. Det vil jo for mange gjøre det enda mindre interessant (jeg har f.eks. bare tidvis 3G dekning der jeg bor), og det påvirker kanskje båndbredde tilgjengelig for data også?

Lenke til kommentar
Jeg sjekket nettopp størrelsen på siden et query på mitt mobilnummer gjør.

Svaret er 19,7 Kb. Dette er naturligvis latterlig mye, når det eneste vi er interessert i er mitt navn.

 

Litt nysgjerrig på hvordan du har utført denne testen. Et 1-hit søkeresultat ligger vanligvis på 1,0 - 1,5 Kb, så 19,7 Kb høres ekstremt mye ut. Første søk returnerer imidlertid tjenestemetadata og ikoner lastes ned dynamisk, så det er kanskje mulig at du har fått med disse dataene i testen din?

Lenke til kommentar
Jeg sjekket nettopp størrelsen på siden et query på mitt mobilnummer gjør.

Svaret er 19,7 Kb. Dette er naturligvis latterlig mye, når det eneste vi er interessert i er mitt navn.

 

Litt nysgjerrig på hvordan du har utført denne testen. Et 1-hit søkeresultat ligger vanligvis på 1,0 - 1,5 Kb, så 19,7 Kb høres ekstremt mye ut. Første søk returnerer imidlertid tjenestemetadata og ikoner lastes ned dynamisk, så det er kanskje mulig at du har fått med disse dataene i testen din?

 

Det er altså den vanlige web-siden jeg refererer til. Siden som lastes når du spør www.telefonkatalogen.no om et telefonnummer. Altså kildekoden til den siden.

Jeg går jo ut i fra at programmet klarer seg med mye mindre, men siden dette ville være en akutel forespørsel for meg maks et par ganger i måneden, ville det være mye billigere å hente de få Kb enn å betale den stygge månedsprisen.

Og som sagt, det tar jo ikke særlig lang tid å hente ned 19 (eller kanskje 14?) Kb når man er koblet til 3g, noe man må være for at det skal fungere.

Lenke til kommentar
Jeg sjekket nettopp størrelsen på siden et query på mitt mobilnummer gjør.

Svaret er 19,7 Kb. Dette er naturligvis latterlig mye, når det eneste vi er interessert i er mitt navn.

 

Litt nysgjerrig på hvordan du har utført denne testen. Et 1-hit søkeresultat ligger vanligvis på 1,0 - 1,5 Kb, så 19,7 Kb høres ekstremt mye ut. Første søk returnerer imidlertid tjenestemetadata og ikoner lastes ned dynamisk, så det er kanskje mulig at du har fått med disse dataene i testen din?

 

Det er altså den vanlige web-siden jeg refererer til. Siden som lastes når du spør www.telefonkatalogen.no om et telefonnummer. Altså kildekoden til den siden.

Jeg går jo ut i fra at programmet klarer seg med mye mindre, men siden dette ville være en akutel forespørsel for meg maks et par ganger i måneden, ville det være mye billigere å hente de få Kb enn å betale den stygge månedsprisen.

Og som sagt, det tar jo ikke særlig lang tid å hente ned 19 (eller kanskje 14?) Kb når man er koblet til 3g, noe man må være for at det skal fungere.

 

Det høres med realistisk ut, ja. Vi er ganske opptatt av båndbreddebruk siden latency er kritisk for autosøk-funksjonen - ikke bare latency i nettet, men også latency knyttet til parsing av resultatene. :) Trafikkmengden har selvfølgelig også noe å si, men det er rimelig marginale kostnader knyttet til dette for tiden (selv om de fleste sikkert setter pris på at trafikken er en tiendedel eller mindre av en eventuell screen-scraping-tjeneste).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...