Gå til innhold

BK: Vepsen Soffia (serie)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er historien om vepsen Soffia (uttales såff-ia). Navnet er det samboeren som oppdaget leieboeren som har kommet på.

Svigers har en hytte på fastlandet ikke så langt ifra Hitra. Der var vi i pinsehelga. På et soverom med 4 køyesenger, så fant vepsen Soffia at den skulle bygge bolet sitt på en lampeskjerm.

post-31358-1243942326_thumb.jpg

Her er byggingen av bolet kommet et lite stykke på vei. Bildet er også brukt i juniutfordringen.

post-31358-1243942291_thumb.jpg

Først så bygger den på bolet, også legger den seg inni for å forme bolet til materialet stivner. Kanskje for å varme eggene i midten også?

post-31358-1243942307_thumb.jpg

post-31358-1243942299_thumb.jpg

Den fant lett frem gjennom vinduet som sto åpent, og var ut og inn av rommet hele tida. Den reagerte på blitsen i starten, men etter de første blinkene brydde den seg ikke lenger.

Her legges det egg.

post-31358-1243942283_thumb.jpg

Og her er eggene (2 stk)

post-31358-1243942318_thumb.jpg

Historien har dessverre ingen "lykkelig" slutt, da Soffia ble stengt ute av rommet da vi forlot hytta. Lampeskjermen ble tatt med hjem for å vises til 6-åring niese, for så å vaskes/renses. Kan jo heller ikke ha et vepsebol på et soverom...

Det er tydeligvis tid for bol-bygging, for i sykkelveska til svigermor, som hadde stått ubrukt og stille 2-3 dager, så var det også et ferskt bol, i omtrent samme størrelse og byggeprogresjon.

Alle bildene, unntatt det første, er tatt med Canon 30D og Canon EF 70-200 IS USM på 200mm, og croppet 95-100%. Bildene er fiksa på litt ift hvitbalanse, skarpet opp m.m.

Edit: Klønete setninger slått sammen.

Endret av Ratleto
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin og spennende serie du har laget..(at bildene har fått litt orangeskjær, og ikke er helt sylskarpe er litt uvesentlig i denne settingen..her er det vel story'n som er det viktigste, og den forteller du fint med disse bildene) :yes: Det ble en flott serie om Soffia dette...

RandiA

Skrevet

Takk for tilbakemelding, RandiA. :)

Orange-skjæret er vanskelig å gjøre noe med. Sjekk det første bildet i serien, så ser du antakelig hvorfor. :)

Jeg er fornøyd med hvor skarpe bildene er ift at det ikke er makrobilder, men "bare" 200mm og croppa. Tror ikke man kan forvente så mye mer av et ikke-makro-objektiv.

Jeg har forresten en ny serie på gang. Har jo tatt nesten 1200 bilder i helga, og det dukket opp en enda artigere naturopplevelse. Men det var før 1. juni, så den kan ikke være en del av den utfordringen. :)

Skrevet

Ikke ofte jeg syns synd på en veps - men her gjør jeg et unntak. Henger meg på RandiA sin kommentar, her er det historien som står i fokus.

Brukte du 200mm for å komme på sikker avstand ;)

Skrevet
...

Brukte du 200mm for å komme på sikker avstand ;)

Joda. Det og. hehe. Men vepsen var veldig opptatt med sitt, så jeg kunne sikkert kommet nærmere. Men helt greit at 70-200'n har nærgrense på 1,4 meter akkurat der og da likevel. :p:)

Skrevet

Er på landet hytta ligger, ved sjøen, så det er nok en del veps der. Mye dyr generelt. :) Hytta ligger i en bukt ved et fjell som går 250 meter nesten rett opp. Der er det observert bl.a. rev, røyskatt eller ilder (husker ikke i farta), rådyr, diverse småfugler, diverse typer ender, måker såklart, havørn, store fiskestimer og niser.

Skrevet

Artig å se hvordan de driver på! Hadde selv et bol på samme størrelse i fiskebaggen i dag. Stefaren min hang ut sekken for ca 2-3 dager siden, og da hadde den bygd! Glad jeg dro på fisking idag, ellers så kunne det ha blitt svært!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...