Gå til innhold

Stasjonær pc 17500kr


Anbefalte innlegg

hallo, jeg lurte på om noen her kunne hjelpe meg i å sette sammen en gaming maskin til 17 500kr

 

jeg vil gjerne ha en tøft utseende, og bygge selv er ikke noe problem.

håper dere kan finne et kabinett som vekker oppsikt, men samtidig ha et bra indre.

 

på forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette har et veldig fint og ganske stilrent utseende: http://prisguide.tek.no/product.php?produc...4&cat_id=13

 

Ellers når det gjelder CPU så er vel Intel i7 det eneste i denne prisklassen, på skjermkortsiden ville jeg ha valgt 4870X2 + 4870 1gb i crossfire, grunnen er at 3 kort fungerer mye bedre enn 4 kort i crossfire, ellers kunne du ha tatt et nVidia GTX 295, quad Sli ville jeg ha styrt unna, men 3 GTX 285 i SLI har vært noe som drar ned buksa på hvem som heldst :p er også kraftigere enn 2 GTX 295 i SLI.

 

Men over 17000 er umenskelig mye da for en PC, over 12-13000 får du ikke mye ekstra, kunne heller spart resten til oppgraderinger senere.

Lenke til kommentar

Da må jeg justere hovedkort. Prioriterte andre ting da jeg satte opp, for hvem i alle dager trenger mere bang enn 2x4890? :p

Da syns jeg heller man sparer til senere oppgraderinger :)

 

Personlig ville jeg peisa på med full vannkjøling, men da må man til utlandet osv.. Det der blir uansett et monster! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å anbefale noe uten å hvite hva maskinen skal brukes til, les gjerne gjennom dette.

 

* Hva skal maskinen brukes til? Skriv utfyllende, ikke bare "gaming". (Redigering? Hvilke spill? Evt. krav til grafikk osv.)

*Prisantydning

*Skal maskinen overklokkes

*Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

*Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

*Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

*Har du noen deler i fra før?

*Har du skjerm, i så fall; Hvilken oppløsning? (Planer om høyere oppløsning?)

*Spiller størrelsen på kabinettet noen rolle?

*Design er veldig individuelt, gjerne let frem noen kandidater så kan vi si om de er bra.

*Ønsker du en støysvak maskin(og er villig til å betale ekstra for en støysvak maskin?)

 

 

Når du skal bruke så mye penger på en datamaskin er det veldig viktig å tenke på fremtidige oppgraderinger. Les.

 

 

Uten å ha fått hvite noen krav er det vanskelig å si noe om GPU/CPU/HK/, her er det jeg kan si noe om:

 

Kabinett, her er det mye å velge mellom. Ta en titt på følgende:

Antec Twelve Hundred

Antec Nine Hundred Two

Lian Li PC-P80 / Lian Li PC-P60

Silverstone SST-FT01

Silverstone SST-RV01

Thermaltake Kandalf Super Tower VA9003BWS

Thermaltake Armor+

 

 

PSU:

Corsair TX 750W

Corsair HX 620W/750W/850W/1000W

PC Power & Cooling Silencer 750 750W

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Etter 3 sek med research finner jeg at: (hovedkortet)

 

Expansion Slots

3 PCI Express (Gen 2) x16 slots

a. 2-way CrossFire at x16/x16 transfer rate lanes; or

b. 3-way SLI at x16/x8/x8 transfer rate lanes

1 PCI Express x4 slot

2 PCI slots

 

= ikke egnet til noe 3-veis ett eller annet.

Var uansett usikker på om man i det heletatt kunne kjøre 3 kort i CFX. Men jeg er ikke god på AMD generelt, og tør ikke uttale meg om det.

 

Men skal man kjøre 3-veis er det et poeng og ha 16x16x16 på PCI-e

Lenke til kommentar
Etter 3 sek med research finner jeg at: (hovedkortet)

 

Expansion Slots

3 PCI Express (Gen 2) x16 slots

a. 2-way CrossFire at x16/x16 transfer rate lanes; or

b. 3-way SLI at x16/x8/x8 transfer rate lanes

1 PCI Express x4 slot

2 PCI slots

 

= ikke egnet til noe 3-veis ett eller annet.

Var uansett usikker på om man i det heletatt kunne kjøre 3 kort i CFX. Men jeg er ikke god på AMD generelt, og tør ikke uttale meg om det.

 

Men skal man kjøre 3-veis er det et poeng og ha 16x16x16 på PCI-e

 

8x er nok for et 4890 men forlite for et 4870x2.

 

Hvis det har vert 16x på alle har du kanskje fått 2-4% mer ytelse, ikke noe merkbart.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å anbefale noe uten å hvite hva maskinen skal brukes til, les gjerne gjennom dette.

 

* Hva skal maskinen brukes til? Skriv utfyllende, ikke bare "gaming". (Redigering? Hvilke spill? Evt. krav til grafikk osv.)

*Prisantydning

*Skal maskinen overklokkes

*Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

*Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

*Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

*Har du noen deler i fra før?

*Har du skjerm, i så fall; Hvilken oppløsning? (Planer om høyere oppløsning?)

*Spiller størrelsen på kabinettet noen rolle?

*Design er veldig individuelt, gjerne let frem noen kandidater så kan vi si om de er bra.

*Ønsker du en støysvak maskin(og er villig til å betale ekstra for en støysvak maskin?)

 

 

Når du skal bruke så mye penger på en datamaskin er det veldig viktig å tenke på fremtidige oppgraderinger. Les.

 

 

Uten å ha fått hvite noen krav er det vanskelig å si noe om GPU/CPU/HK/, her er det jeg kan si noe om:

 

Kabinett, her er det mye å velge mellom. Ta en titt på følgende:

Antec Twelve Hundred

Antec Nine Hundred Two

Lian Li PC-P80 / Lian Li PC-P60

Silverstone SST-FT01

Silverstone SST-RV01

Thermaltake Kandalf Super Tower VA9003BWS

Thermaltake Armor+

 

 

PSU:

Corsair TX 750W

Corsair HX 620W/750W/850W/1000W

PC Power & Cooling Silencer 750 750W

 

 

Unnskyld for dette, men jeg er ny, og tenkte ikke over dette i starten. min feil ;)

 

Jeg og faren min, skal sette sammen denne datamaskinen til min bror, såhan kan få denne til sin konfirmasjon.

Det blir det meste gaming, Det blir spill som

- gta iv

- mirrors edge

- Far cry 2

maskinen må dra de nermest på fullt, og som sagt, 17 000kr var kansje litt mye,

 

Pris: det avhenger av hva dere "proffe" synes er en bra pris og betale, for og få spillene til og yte omtrent max.

 

overklokking: nei

 

Har hørt at Intels i7 serie er ganske bra, så en intel basert pc hadde vært bra.

 

Skjerm, tastatur O.S.V er ikke nødvendig.

 

Midi tower er it must, for dette passer bra til rommet hans.

 

Som sagt, det skal være et tøft utseende som folk legger merke til vis du kommer på LAN.

Lenke til kommentar

Det er veldig få spill som støtter/skalerer skikkelig med mer en 2 kort i CF.

 

 

I COD: World At War ser vi tydelige forskjeller på "-way og 3-way CF, mens i Crysis er forskjellen uvesentlig. (MErk at dette er med 4870-kort, prinsippet er det samme.)

 

 

crysiswh.png

codww.png

 

 

 

 

4-way CF med 4770;

 

15cdcti.jpg

 

 

EDIT: La bildene i Spoiler

 

EDIT2: Fra 1 til to 4770 er det i beste fall 58% økning i ytelse. Fra 2 til 3 er det ~20% og fra 3 til 4 er det ~13%.

Endret av ravii
Lenke til kommentar
OCZ Solid State Disk Core er crap, og 30gb er for lite.

 

Jeg ser ikke poenget med 3 HD4890, spesielt når en ny serie kort (58xx) er rett rundt hjørnet.

 

 

Hvorfor setter du opp Blu-ray uten å hvite om trådstarter i det hele tatt er filminntresert?

Seriøst?

 

30gb er nok, for vista til og med, +han vi sikkert komme til og bruke Win 7.

 

Hvis han ikke er filminterisert kan han bytte Blu-rayleseren med en DVD-leser! men siden det var en pc til 17500 trodde jeg en BR-leser kunne vært greit.

 

Ikke noe poeng i 3 4890? nei ikke hvis du skal spille tetris, det er som sakt en pc til 17500 da tar man det helt ut, dessuten er det mange som har sakt at man får en merkbar endring med 4870x2 + 4870 1gb i forhold til bare 4870x2 i "den store 48xx tråden", de grafene der kan være med gamle divere for alt jeg vet. 20% ytelse er gjør faktisk ganske godt utslag, hvis du ikke tror meg kan du ta bort det at du nevner 58xx, for det ryktes til at forskjellen i ytelse mellom 4870 og 5870 er faktisk 20%!

Lenke til kommentar

PhysX til mirrors edge kan jo være et poeng.

Beklager for feil kjøler. Skal slenge med et monteringssett ;)

 

Kan skjønne at 30GB SSD er for lite. Drivere har MAX 10% å si for ytelsen, og er dermed ikke godt nok argument SVD. Jeg foreslår at du hører på Ivar :)

 

Når det kommer til Blu-Ray, så burde det hvertfall være en BR-brenner, da lagring på BR-disker kan komme godt med i fremtiden. Det samme kan muligheten for lesing.

Spør du meg, så bør kjøp av dette vente, da det koster mye mer enn det smaker.

 

Som sagt. Mirrors Edge har litt ekstra eye-candy i form av PhysX, og 2x285/quad sli (gtx295) kan derfor være å foretrekke.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

@Wikipedersen

 

Det at det kan ha opp til 10% å si for ytelsen er ikke et poeng i hele tatt?

 

For bare et oprativsystem kan jeg ikke skjønne at 30gb er for lite, hvis man skal fylle disken men annen crapware så bytt den ut med en med passe størrelse, 30gb var et bare et forslag!

 

Når man kjøper en pc til 17500 er det en selvfølge at det koster mer en det smaker, hvis jeg var han som skulle kjøpe har jeg satt i sammen en pc med en AMD phenom 955, 2x 4870 1gb, og 4\8gb ram. det oppsettet tar alt som er ute nå på om ikke max, så i alle fall nesten.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...