Gå til innhold

Ute etter fersk mint?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
# Du kan nå skrive rtfm i tillegg til man i terminalen for å få nærmere informasjon om programvare. Dette er ikke akkurat en nyttig funksjon, men Linux Mint-utviklerne håper det vil få flere til å trekke på smilebåndet (RTFM = Read the fucking manual).

Det gjorde det :)

 

Bør vel kunne bruke RTM og?

Lenke til kommentar

Bra !

 

Denne må prøves. Kjører normalt Ubuntu og kan ikke si meg annet en meget fornøyd. Må bare få nevne den geniale installasjonen de har fått til i v9.04, enkel og grei.

Dette er en seriøs konkurrent til M$. Det skal sies at jeg har prøvd alt i fra W3.11,W98, XP og Vista, og ja jeg har kjøpt dem alle. Vista ble så ustabil for meg som har noe gammelt ustyr som jeg gjerne vil bruke. Men de fungerte ikke på Vista (masse bluescreen). Kommer ikke til å kjøpe W7, er blitt litt lei av M$ sitt monopol og rare ideer til begrensninger i programvaren.

 

Det er på tide og vise litt forbrukermakt

Lenke til kommentar

Jeg har allerede lagt den inn og anbefaler den til alle som er nysjerrig på Linux, men ikke har peil.

 

Stort mer brukervennlig enn dette tror jeg knapt man kan få det.

Alt virket med en gang. Wifi, lyd, touchpad etc. Pakket inn i en stilig design. Freshere enn Mac til og med, spør du meg.

 

Mye spm om passord, men klarer man å huske det så er det gull.

Eller mint. (Mint er det nye gullet?) Øhm...

Lenke til kommentar

Mint er av de bedre, håper småfeilene i forrige Mint er fikset. Selv om jeg likte godt Mint gikk jeg over til Ubuntu pga dette, men savner Mint's gode grenesnitt.

 

At en slipper å installere multimedia supporten fra pakkebrønnen er kjempe, burde vært et valg i Ubuntu for dette under installeringen. Eventuellt at en kunne generere en scriptfil for alle tilleggene av programmer en har manuellt installert i pakkebrønnen for så å bruke denne under fremtidige installasjoner slik at alle programmer en bruker lastes ned og installeres automatisk...

 

Her er det bare å kaste seg på nedlastinga :thumbs:

Lenke til kommentar
At en slipper å installere multimedia supporten fra pakkebrønnen er kjempe, burde vært et valg i Ubuntu for dette under installeringen. Eventuellt at en kunne generere en scriptfil for alle tilleggene av programmer en har manuellt installert i pakkebrønnen for så å bruke denne under fremtidige installasjoner slik at alle programmer en bruker lastes ned og installeres automatisk...

sudo apt-get install ubuntu-restricted-driver

 

Langt på vei det du spør om ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat testet siste versjon av ubuntu. Det gikk ikke så bra ettersom Grub ikke skjønte at jeg hadde win 7 på den første disken, og ubuntu på den andre partisjonen på den andre disken.

 

Laster ned mint nå for å se om den løser noen andre problemer som jeg har i ubuntu. Lastet ned den offisielle brukerguiden til mint, for å se om jeg hadde oversett eller gjort noe feil med Grub under installasjonen. Men det eneste de har skrevet om bootloaderen er følgende.

 

"There's also an “Advanced” button which lets you do things that are so advanced that if

you knew about them you'd probably wouldn't be reading this guide right now :)"

 

Så viss jeg ikke er så flink at jeg allerede kan det, så skal jeg ikke få lov til å lære det heller.... :wallbash:

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Har du Linuxen din på HD1 eller HD2 da? Du sier at du har på 2 separate hardisker? Stemmer dette?

GRUB starter å regne disker fra 0, i stede for 1. Dermed vil HD nr 1 bli HD0 mens HD nr 2 blir HD1.

F.eks er greia på PC'n din:

HD 1, Windows Fabrik restore og Windows X. Fabrik er først.
HD 2, En annen Linux og noe
HD 3, FREEBSD!

 

Altså så er Win fabrik og Windows X på HD0.

Linux på HD1

og FreeBSD på HD2.

I følge grub sin måte å gjøre ting på.

 

Windows liker å ha det sånn under GRUB:

title Windows XP
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

title for å gi den tittel, rootnov* for å lokalisere og resten for å boote den. (hd0,1) = Hardisk nr1, partisjon 2. Chainloader +1 = noe den trenger.

 

Rediger BIOS for å starte disken med Linux før den andre, og forandre "/boot/grub/menu.lst". Du trenger superkrefter(aka sudo) for å redigere, du kan f.eks gjøre det ved å skrive inn følgende etter å ha brukte launcher(alt+F2 direkte)

gksu gedit /boot/grub/menu.ls

Legg til relevante linjer nedest etter som du vil.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Laster den ned nå :yes:

 

Kopierte Ubuntu fra fildelingsmaskinen for å legge ut på minnepenn da jeg så denne artikkelen, begynner å bli litt lei av standard Gnome (Ubuntu). Var veldig fornøyd med Mint 6 som jeg prøvde fra live-cd, men jeg tok meg aldri tid til å installere den.

 

MintInstall lar deg også se et skjermbilde av programvaren du leser om, for et best mulig inntrykk av programvaren før du eventuelt bestemmer deg for å laste det ned.
Er vel ikke noe nyhet det? Kunne det i Mint 6 også. Det samme har jo Ubuntu 9.04 fått i Synaptic nå.
Lenke til kommentar
Har du Linuxen din på HD1 eller HD2 da? Du sier at du har på 2 separate hardisker? Stemmer dette?

GRUB starter å regne disker fra 0, i stede for 1. Dermed vil HD nr 1 bli HD0 mens HD nr 2 blir HD1.

Diskopsettet er som i første posten min, bare litt mer kompliert. Det er 5 hdd'er i pc'en min. Hda inneholder windows. hdb har tre partisjoner. hdb1 -ntfs, hdb2 -linux og hdb3 -kryptert partisjon. Hdc, hdd, og hde er uten os. Etterhvert skal OSX inn på hdb en eller annen plass, så dette skal bli intresant å få til. Så jeg vet ikke helt om jeg orker, eller om det i det heletatt er mulig å få til med Grub.

 

Men i første omgang så lurer jeg på om jeg gjør noe feil når jeg installerer Ubuntu/Mint? For det må vel være mulig å installere det uten å måtte sette opp bootloaderen manuelt etterpå? Og når vi først er inne på bootloadere. Hvorfor blir Grub brukt som bootloader? Jeg husker jeg brukte System Commander for over ti år siden, og den var grafisk og mye bedre allerede da.

Har du noen gode anbefallinger til en grafisk opensourch bootloader som er på høyde med System Commander?

Lenke til kommentar

 

title Windows !
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

*la mint sin stå, la den være i fred*

 

Dette burde funke.

 

Derretter legger du til noen GUI verktøy for mounting, de skrive til "/etc/fstab" som er conf fila for mounting(les: partisjoner) ved systemstart. Bruker et python verktøy selv.

Lenke til kommentar
At en slipper å installere multimedia supporten fra pakkebrønnen er kjempe, burde vært et valg i Ubuntu for dette under installeringen. Eventuellt at en kunne generere en scriptfil for alle tilleggene av programmer en har manuellt installert i pakkebrønnen for så å bruke denne under fremtidige installasjoner slik at alle programmer en bruker lastes ned og installeres automatisk...

sudo apt-get install ubuntu-restricted-driver

 

Langt på vei det du spør om ;)

ubuntu-restricted-extras ;) Har det meste man skulle ønske av propritær skit.

 

For spørsmål nr 2: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=261366

Lenke til kommentar

Det pleier å komme oppdateringsverktøy etterhvert, for alt jeg vet fins har det allerede kommet et.

 

Men denne er ustabil og det er sterkt anbefalt å heller installere "friskt" enn å oppgradere. Du får i tillegg formatert og alt føles rett og slett mye bedre, da du kan bygge opp alt fra bunnen av igjen. For eksempel var mappeoppsettet fra gamle til den nye endret for min del. Vet ikke hvordan de vil endre dette.

 

Så jeg anbefaler deg å bare laste ned nye Mint 7 Main, installere med LiveCD-en, og ta de viktigste filene over på en minnepenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...