Gå til innhold

Proteininntak, veldig farlig for kroppen? LES FØRSTE POST


Anbefalte innlegg

"Et kosthold med mye proteiner kan være skadelig for nyrene. Proteiner inneholder en del nitrogen (aminosyrer!). Nitrogenet blir et avfallsstoff etter forbrenningen, og det skal nyrene skille ut. Svært proteinrik kost over lang tid kan gi nyreskader fordi nyrene blir overbelastet."

 

Kilde: Sletbakk, Marianne m.f: Bios, biologi 2. Cappelen, 2008.

 

Det var dette jeg ville frem til.

 

Jeg stilte meg kritisk til at visse personer tar (husker ikke helt nøyaktig) ca 70 g. proteiner i tillegg til vanlig kost flere ganger om dagen. Dette må jo være mye mer protein enn vi trenger?

Endret av Lise04
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et spørsmål til deg (og egentlig alle muskelbyggere):

 

Har dere undersøkt ordentlig med alt proteinet dere inntar?

Vel, i biologien lærer vi at alt proteininntaket kan være veldig farlig for kroppen. Det ødelegger nyrene og dermed hele rensesystemet i kroppen. I tillegg får vi egentlig "nok" proteiner gjennom en variert og normal kost i Norge.

Syns dere bør sjekke litt før dere hiver nedpå med proteinshaker. Er det liksom en "juksemåte" for å bli stor fortere?

Da er du feillært, et høyt proteininntak ødelegger ikke nyrene så lenge det ikke er noe galt med de fra før.

At et norskt kosthold skal dekke proteinbehovet til en kroppsbygger er bullcrap da må du definere et norskt koshold nærmere.

Er et pulver mer juks enn å spise kjøtt? proteiner i begge deler, men pulver er billigere og lettere å få i seg.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt, AAS er juksing eller synthol, ikke proteiner som man får i en shake (samme protein som er i vanlig mat) hvorfor skal det være så farlig å spise ekstra proteiner viss kroppen trenger mere proteiner en vanlig? Er tusenvis av bodybuildere som lever på alt for høy protininntak og de har ikke problemer i det hele tatt. Vil nesten si det er farligere å drikke for mye vann for nyrene i stede får å få i seg proteiner. Proteiner er et av de viktigste næringstoffene våre.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til deg (og egentlig alle muskelbyggere):

 

Har dere undersøkt ordentlig med alt proteinet dere inntar?

Vel, i biologien lærer vi at alt proteininntaket kan være veldig farlig for kroppen. Det ødelegger nyrene og dermed hele rensesystemet i kroppen. I tillegg får vi egentlig "nok" proteiner gjennom en variert og normal kost i Norge.

Syns dere bør sjekke litt før dere hiver nedpå med proteinshaker. Er det liksom en "juksemåte" for å bli stor fortere?

Hadde jeg vært deg så har jeg hold meg unna Trening og kostholds Topicene :p

Morsomt å høre på da.. men det virker som du har veldig liten erfaring :D

Kan ikke si at jeg har mye erfaring siden jeg er en 16 år liten pjokk, men det med protein og trening kan jeg en del om ;)

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til deg (og egentlig alle muskelbyggere):

 

Har dere undersøkt ordentlig med alt proteinet dere inntar?

Vel, i biologien lærer vi at alt proteininntaket kan være veldig farlig for kroppen. Det ødelegger nyrene og dermed hele rensesystemet i kroppen. I tillegg får vi egentlig "nok" proteiner gjennom en variert og normal kost i Norge.

Syns dere bør sjekke litt før dere hiver nedpå med proteinshaker. Er det liksom en "juksemåte" for å bli stor fortere?

 

 

Det er faktisk et veldig omdiskutert emne innenfor trening i seg selv, og et tema mange er lei av å diskutere. Men uansett kort sagt; all vitenskaplig forskning og undersøkelser viser at et høyt protein inntak ikke er skadelig for friske levere og nyrer. (Kan sikkert finne fram til kilder hvis du er i tvil)

 

Proteintilskudd er ikke en juksemåte nei. Det er rett og slett en raskere og billigere metode for å dekke behovet, du kunne like gjerne kjørt i deg biff etter biff.

Lenke til kommentar

Du posta opp et svar 2 min før innlegget mitt, og du er tydeligvis skeptisk.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1555851...pt=AbstractPlus

 

Kutte ned til hovedpoenget: Nevertheless, although there are no clear renal-related contraindications to HP diets in individuals with healthy kidney function, the theoretical risks should be reviewed carefully with the patient.

 

Forfatter:

Division of Nephrology, Indiana University School of Medicine, Indianapolis, IN 46202, USA. [email protected]

 

Når man har studert biologi på et universitetsnivå velger jeg å tro at man har LITT mer kunnskap om dette enn det man finner i diverse treningsblad.

 

Tro meg, artikler publisert i diverse treningsblader og på nettet har faktisk mye kunnskap basert på universitetsnivå, og det er godt kjent at det finnes doktor og mastergrader innenfor kosttilskudd og trening - og disse artiklene som blir utgitt av disse professorene blir ikke akkurat ignorert av treningsmiljøene.

Endret av DMN
Lenke til kommentar
Jeg er ikke imot proteinshakes, men flere om dagen er vel litt drøyt?

 

Det der skal være et argument? Biased sample.

 

OMG im so sorry for at jeg ikke har vært inne på denne delen av forumet før da..

 

Og det jeg mente med juks sa jeg fordi det er en gutt jeg kjenner som droppa alle proteintilskuddene han tok. Det var fordi han ble stor men ikke sterk. Det var nesten som luft. Så han slutta og så jobba han seg opp på "ekte" vis..

 

Essensielt næringsemne kombinert med trening; nesten som luft, den var jo nesten bare for bra. Tror du forvirrer inntak av syntetiske androgener med negativ tilbakekobling på hypofysens (og hypotalamushormonenes sekresjon) sekresjon av gonadotropier. At han ble stor, og ikke sterk, kan vel ha noe med treningsprinsippene han fulgte og påfølgende manglengde nevrale tilpasning? Muskelkontraksjon graderes etter et variert antall rekrutterte motoriske enheter og synkronisering av nerveimpulser. Økt muskeltverrsnitt gir uansett økt muskelkraftpotensiale pga sarkoplasmatisk hypertrofi og myofibriell-hypertrofi.

 

Har du aldri hørt ordtaket "Alt med måte"? At dere kaster i dere proteinpulver til nyrene deres sier farvell får være deres eget valg. Alt jeg ville var egentlig bare å si i fra, i tilfelle ingen hadde sagt noe om det før. Det er unødvendig å oppføre seg som idioter likevel..

 

Jeg ler av dere, btw. Ta og sett dere inn i stoffet før dere uttaler dere. Biologilæreren var bare et eksempel, og jeg velger heller å stole på henne enn dere.

 

Nyrene klarer seg fint på høyt proteininntak, forutsatt at du ikke allerede har en eller annen form for nyresvikt, da bør man ikke påvirke nyrene med mer rensing, som overdrevent inntak av fruktdrikker (ekstra elektrolytter; K+ [...]) eller for høyt proteininntak. Gleder meg til du kommer med forskningsrapportene dine om progressiv renal disease og høyt proteinninntak.

 

Jeg måtte bare. Det er så utrolig mye logiske feilslutninger i det du skriver.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til deg (og egentlig alle muskelbyggere):

 

Har dere undersøkt ordentlig med alt proteinet dere inntar?

Vel, i biologien lærer vi at alt proteininntaket kan være veldig farlig for kroppen. Det ødelegger nyrene og dermed hele rensesystemet i kroppen. I tillegg får vi egentlig "nok" proteiner gjennom en variert og normal kost i Norge.

Syns dere bør sjekke litt før dere hiver nedpå med proteinshaker. Er det liksom en "juksemåte" for å bli stor fortere?

 

Rent nitrogen flytende rundt i kroppen din; Ja, det er farlig (Ammoniakk, helst over 60 mikromol i blodet) Proteiner i kroppen: det er det du er bygget opp av. Sikker på du har fulgt godt nok med i timene nå kjære? Du er så langt utenfor ditt eget element av forståelse her at du latterliggjør deg selv. Jeg tror ærlig talt ikke på at en biologilærer med respekt for seg selv lærer til elever at protein er farlig. Som bachelorgrad i bioingeniør lærer vi i hvert fall noe annet, for å ikke nevne de tallrike artiklene fra pubmed som jeg kan strø over deg (DMN har allerede tatt en).

Lenke til kommentar

Hah! Endelig fant jeg beviset jeg har letet så lenge etter. Dette er fra en bok som er trykt i 2008, altså 4 år nyere enn den medisinartikkelen en eller annen la opp her.

Jeg siterer:

 

"Et kosthold med mye proteiner kan være skadelig for nyrene. Proteiner inneholder en del nitrogen (aminosyrer!). Nitrogenet blir et avfallsstoff etter forbrenningen, og det skal nyrene skille ut. Svært proteinrik kost over lang tid kan gi nyreskader fordi nyrene blir overbelastet."

 

Kilde: Sletbakk, Marianne m.f: Bios, biologi 2. Cappelen, 2008.

 

Det var dette jeg ville frem til.

 

Jeg stilte meg kritisk til at visse personer tar (husker ikke helt nøyaktig) ca 70 g. proteiner i tillegg til vanlig kost flere ganger om dagen. Dette må jo være mye mer protein enn vi trenger?

 

Igjen, hele denne diskusjonen er idiotisk fordi det virker som flere av dere bare er ute etter å påpeke mine feil enn å faktisk komme med kilder selv.

 

Dette er nyere info enn den jeg fikk "bevist" imot meg, så om dere som fortsatt mener jeg tar helt feil kunne gi meg en oppdatert kilde på det motsatte hadde vært fint.

 

Jeg kommer også til å rapportere useriøse innlegg. Har aldri hevdet at jeg vet bedre enn noen av dere, jeg interesserer meg for trening og kosthold, men noen dietter stiller jeg meg litt kritisk til.

 

Gi en saklig diskusjon nå da, vær så snill.

Lenke til kommentar

Greit nok, skal gjøre det enkelt for deg; http://www.lommelegen.no/330357/kosttilskudd-mv

og spole liiiiitt ned til der han besvarer spørsmålet om proteinshaker;

 

Om det er skadelig å bruke proteinshake daglig ?

Helt soleklart nei. (Med ett unntak: personer med nyresvikt)

Et gammel myte om at det kan være skadelig for nyrene, er grundig og mange ganger meget vel motbevist i større vitenskapelige undersøkelser. Faktisk viser det seg at nyrefunksjonen heller bedres av å endre sammensetningen av kosten i retning av relativt mer protein og relativt mindre karbihydrat.

 

De argumentene som lærerboken din bruker er de samme argumentene som ble brukt for 9 år siden, og siden den heller ikke legger noe vekt på nyere forskning eller andre kilder, så velger jeg å se på datoen på artiklene som irrelevante.

Lenke til kommentar

Og ser her, her en faktisk enda en pubmed artikkel som er basert på et eksperiment. I eksperimentet tok atleten proteiner helt opp til 2.8g pr kg vekt, dvs for meg hadde det vært 240g proteiner, noe som er relativt mye.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779

 

The nitrogen balance for both groups became positive when daily protein intake exceeded 1.26 g.kg but there were no correlations between protein intake and creatinine clearance, albumin excretion rate, and calcium excretion rate.

Lenke til kommentar

Greit, jeg skal gi meg. Men uansett står det i kilden min at det kan være skadelig for nyrene, ikke at det er det.

Jeg gir meg når jeg blir motbevist, men jeg har jo lært dette som en del av det nye kunnskapsløftet, så det er ikke så rart at flere enn meg tror på det. Egentlig motsier de to kildene hverandre da, ord mot ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...