Gå til innhold

GPS kan bryte sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg til europeiske Galileo, sysler vel også kineserne med utviklingen av sitt system.

Har ikke det amerikanske forsvaret gjort seg så og si avhengig av GPS for å navigere på slagmarken?

 

Merkelig om de ikke setter av resurser nok til å fikse dette da.

 

Forsvaret merker nok lite, da de i tilfeller med belastningsproblemer bare underproriterer ikke-militære enheter.

Lenke til kommentar
I tillegg til europeiske Galileo, sysler vel også kineserne med utviklingen av sitt system.
Har ikke det amerikanske forsvaret gjort seg så og si avhengig av GPS for å navigere på slagmarken?

 

Merkelig om de ikke setter av resurser nok til å fikse dette da.

 

Forsvaret merker nok lite, da de i tilfeller med belastningsproblemer bare underproriterer ikke-militære enheter.

 

Belastningsproblemer? Hva innebærer det? GPS-satellittene berøres vel ikke av hvor mange som eventuelt har en mottager på jorden? Eller mente du noe annet?

Lenke til kommentar

For mange år siden mener jeg USA påberopte seg muligheten til å kryptere/forringe signalet i 'krise-tider' så nøyaktigheten på mottakerutstyret (annet enn det militære) ikke ble maksimalt. Akkurat detaljene rundt det der husker jeg ikke veldig godt.

 

Nå er GPS så innarbeidet sivilt at de neppe tør røre det. Da får i alle fall konkurrerende systemer som det planlagte Galileo et fantastisk konkurransefortrinn. Det er helt kommersielt og uten den samme militære bindingen som GPS har.

 

Problemet nå er at satelitter kan falle ut eller oppgi feil posisjon, hvilket fører til nedsatt nøyaktighet eller i værste fall feil posisjon på alle enheter i samme område. Satelittene sender kun ut posisjon/tidskode og det er mottakerutstyret som triangulerer og regner seg frem til posisjon.

Lenke til kommentar
I tillegg til europeiske Galileo, sysler vel også kineserne med utviklingen av sitt system.
Har ikke det amerikanske forsvaret gjort seg så og si avhengig av GPS for å navigere på slagmarken?

 

Merkelig om de ikke setter av resurser nok til å fikse dette da.

 

Forsvaret merker nok lite, da de i tilfeller med belastningsproblemer bare underproriterer ikke-militære enheter.

 

Tror du har missforstått hvordan GPS fungerer.

GPS blir ikke mer belastet av at 1 million nordmenn skrudde på navigasjonsutstyret sitt.

Kan sammenlikne det litt med en FM-radio, du ødelegger ikke for naboene dine selv om du skrur på 100 radioer.

 

Uansett om de hadde kunnet prioritere forsvaret, så hjelper det lite om sattelittene slutter å fungere / ramler ned.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest, uten å påberope meg stor kunnskap innenfor området, at de har ekstrasendere som opererer på andre frekvenser bare tilgjengelig for militæret. Så i tilfeller der hovedenheten feiler, trår reservesystemet til. Det var det jeg mente med "prioritering", men hvis hele satelitten feil, kommer man selvfølgelig ikke særlig langt.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest, uten å påberope meg stor kunnskap innenfor området, at de har ekstrasendere som opererer på andre frekvenser bare tilgjengelig for militæret. Så i tilfeller der hovedenheten feiler, trår reservesystemet til. Det var det jeg mente med "prioritering", men hvis hele satelitten feil, kommer man selvfølgelig ikke særlig langt.

 

Mener å ha lest noe lignende.

Men det jeg leste så var det at det amerikanske militæret kunne forhindre at andre brukte GPS i "Nødsituasjoner". Slik at fienden ikke skal kunne bruke det i kampsituasjoner.

 

Så en dokumentar fra krigen i Bosnia der noe slikt ble nevnt.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest, uten å påberope meg stor kunnskap innenfor området, at de har ekstrasendere som opererer på andre frekvenser bare tilgjengelig for militæret. Så i tilfeller der hovedenheten feiler, trår reservesystemet til. Det var det jeg mente med "prioritering", men hvis hele satelitten feil, kommer man selvfølgelig ikke særlig langt.

 

Mener å ha lest noe lignende.

Men det jeg leste så var det at det amerikanske militæret kunne forhindre at andre brukte GPS i "Nødsituasjoner". Slik at fienden ikke skal kunne bruke det i kampsituasjoner.

 

Så en dokumentar fra krigen i Bosnia der noe slikt ble nevnt.

 

Det stemmer og inntil 1996 (tror jeg det var) var og GPS signalene påført et kunstig støy som gjorde at du fikk veldig dårlig nøyaktighet uten å kjenne koden på støyet. GPS satellittene sender fortsatt krypterte signaler på det såkalte P-båndet som er mer robust mot enkelte feilkilder.

 

Russerne har Glonass som er på vei til å bli fult operativt nå. Det var og fullt operativt noen år på 90 tallet. Kinesiske Compass er operativt over Kina men enda ikke Globalt.

 

Synst det virker litt rart at det sies at Amerikanerne ikke har resuser til å fylle på med GPS satellitter, da de som er der nå har overgått forventet levetid med mange år. Det sies de har mange på lager pga dette. Men det kan vel skylles at de som står på lager er allerede utdatert, å de vil heller skyte opp Block IIF satellitter for å ikke virke gammeldagse iforhold til Galileo.

Lenke til kommentar

Tror veldig mange mottakere vil kunne bruke Galileo ved en firmware oppdatering. Signalene vil bruke samme frekvens, så det er kun dekodinga av signalene som blir annerledes, å det vil jeg tro vil være mulig å gjøre ved en firmware oppdatering.

 

Dessuten er det nok ikke lenge til, burde ikke være iallefall, før vi får se mottakere som er "Galileo ready" på markedet.

 

Mye av poenget med Galileo er å ha et system som ikke er militært og som ikke USA kontrollerer, så et samarbeid ville ikke vært aktuelt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...