Gå til innhold

Mini 10 med Ubuntu kommer snart til Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også valgt å bruke Ubuntu på mine nett-PC`er hvis jeg hadde vært Dell. Jeg har større tro på dette enn Acer/linpus og EEE/xandros.

 

Vi får egentlig bare se hvordan det går.

 

@Skinney: Vet du noe om det er Dell`s egen versjon av Ubuntu eller noe ala. UNR som skal brukes her?

Lenke til kommentar
Windows XP eller Ubuntu 8.04LTS operativsystem.
står det jo ihvertfall :D

 

Endelig så tar noen til vett å installerer ett ordentlig OS på en minibærbar. Synd det ikke var nyeste versjon da :/ Men det kommer vel forhåpentligvis til å være med i europa lansering

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Litt lite med 128MB RAM.

 

Imponert over overføringshastigheten på harddisk (160Gb), men hvor stor er den?

 

Edit: ser på specs, ENDELIG en mini-PC med HDMI istedet for D-SUB

 

Tidlig på moringen for deg idag skjønner eg.

 

160Gb, 5400RPM SATA Harddisk.

 

Dvs, Den er 160GB stor, og kjører på 5400rpm.

Lenke til kommentar
Tidlig på moringen for deg idag skjønner eg.

 

160Gb, 5400RPM SATA Harddisk.

 

Dvs, Den er 160GB stor, og kjører på 5400rpm.

 

Jepp, litt morragretten, ikke fått i meg nok kaffe, og eksamenstid. :yes:

Er nok derfor jeg lar meg irritere av at artikkelforfatter ikke skiller mellom bits og Bytes. Det burde også tas med at maskina har HDMI, og at større oppløsning på skjermen (1366x768 - krøpling-HD) er en konfigurasjonsopsjon.

 

Ellers fin artikkel, har venta lenge på at noen skulle lansere en netbook med HDMI eller DVI istedet for den eldgamle D-SUB'en. Takker for tipset :)

Lenke til kommentar

Intel-kort har jeg også hatt best erfaring med, men mine ankepunkter mot netbook har til nå vært skjermutgang og oppløsning på skjerm. Broadcom/Atheros "går greit" til mitt bruk når det er snakk om en sånn liten maskin man skal drasse med seg.

 

Satt sammen en sånn på web'en til Dell med mine systemkrav, den kom på $658, noe dyrt til å være en netbook, men men, går vel an å barbere litt vekk - 3 500 er smertegrensa hva gjelder hva jeg vil betale for en sånn.

 

Edit: Får den pressa ned i $564 med 160GB harddisk istedet. Er det verdt å bruke $94 på en 32GB SSD istedet?

Endret av Schader
Lenke til kommentar

dvb-t ok, men hva med dmb?

 

håper dem ikke drar samme tullet som dem gjorde med mini9, hvor den dyreste windows maskina hadde så mye rabatt at den ble billigere den linux varianten, spesielt etter at sistnevnte hadde fått oppjustert maskinvaren til å matche windows varianten...

 

men litt synd at dem velger å gå for 8.04LTE heller den nyeste, som er bedre rustet for å kjøre på nettopp minimaskiner...

Lenke til kommentar
"Long term support" er nok et nøkkelord, og viktig for Dell ifbm. at de skal tilby support på OSet til disse maskinene.

 

Det burde vært en mulighet for å delvis oppgradere LTS-versjonene for å implementere ny teknologi som feks den utmerkede 3G-støtten fra Intrepid og boot-optimaliseringer fra Jaunty, for det skjer så vanvittig mye utvikling i løpet av et Linux-år at en tre år gammel distro er eldgammel :(

Lenke til kommentar

Mente primært at f.eks. Dell skal kunne gjøre slike endringer, ja. For min del er det ikke så nøye siden jeg nesten alltid oppgraderer til neste versjon rundt alpha5, LTS eller ei, men jeg tenker mest på Per Kåre i gata som egentlig ikke har så mye greie på dette. Han vil mest sannsynlig bli skuffet om han kobler til telenors mobile bredbåndadapter i en maskin med vanilla hardy, mens han blir strålende fornøyd om han kobler den til i en hardy med 3G-modulene fra intrepid innbakt, om du skjønner.

Lenke til kommentar
Dell bruker ikke Ubuntus netbook remix, de har snekret sammen sin egen versjon. Lookee

milde, på ene siden en morsom variant av greia asus viste fram, på den andre siden så virker det ganske unødvendig...

 

men men, dem må vel få lov til å drive med litt branding...

 

sitter forresten å leker meg med customizeren til dell, og ser at folk som klager på oppløsning muligens har noe å se fram til.

 

ja, default er 1024X576, men sleng på $50 og en kan få 1366X768...

 

litt synd at prisen går alvorlig opp når en velger SSD fremfor hardisk som intern lagring.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
10,1" Widescreen skjerm med 1024x576 oppløsning.

Interessant at denne kan oppgraderes til 10,1" 1366x768, selv om jeg personlig hadde foretrukket 12" 1280x800.

 

Atom Z520 prosessor :hm:

Denne er mulig å oppgradere til Atom Z530 (1,6 GHz) for 50 dollar.

 

Oppgraderingen fra 160GB HDD til 32GB SSD koster 75 dollar mens

Oppgraderingen fra 160GB HDD til 64GB SSD koster 125 dollar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...