Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2009 - 10'ende trinn - Skulle bare være morsom


Anbefalte innlegg

I tillegg så vet vi ikke hva oppgavene innhar, og dermed kan vi ikke spille inn en stil på forhånd. Da kunne vi like gjerne skrevet alt på et ark og tatt med, men vi vet jo ikke oppgaven.

 

Nettopp! -.- Hva skal vi finne info til liksom? vi aner jo ikke hva oppgavene er, blir vel bare å jobbe som f på fredag da.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi som skal opp i norsk sitter på datarommet nå og diskuterer litt, så kom det med musikk opp....

 

Noen som vet om det står i eksamensreglementet at vi ikke har lov til å høre på musikk? :p

 

 

Det er selvfølgelig ikke lov å høre på mp3 eller lignende!

 

YEAH! jeg snakket md Læreren min han sa vi får oppgavene i løpet av dagen :D

 

Det er umulig, læreren får ikke oppgavene før i morgen han heller. Ingen har tilgang til dem. Er du sikker?

 

 

Selvfølgelig lyver han..

 

*Vi snakket md lærerene og de har oppgavene på skolen Så jeg vet ikke helt :/ når vi får dem;p

 

 

Lol, hvis lærern deres gir dere oppgavene i dag, vedder jeg på at hun/han får sparken ^^

JAJA men jeg sa jo viste ikke om vo får de i dag eller i mårrn :@ men de ligger på skolen nå innelåst!

Lenke til kommentar
Vi som skal opp i norsk sitter på datarommet nå og diskuterer litt, så kom det med musikk opp....

 

Noen som vet om det står i eksamensreglementet at vi ikke har lov til å høre på musikk? :p

 

 

Det er selvfølgelig ikke lov å høre på mp3 eller lignende!

 

YEAH! jeg snakket md Læreren min han sa vi får oppgavene i løpet av dagen :D

 

Det er umulig, læreren får ikke oppgavene før i morgen han heller. Ingen har tilgang til dem. Er du sikker?

 

 

Selvfølgelig lyver han..

 

*Vi snakket md lærerene og de har oppgavene på skolen Så jeg vet ikke helt :/ når vi får dem;p

 

 

Lol, hvis lærern deres gir dere oppgavene i dag, vedder jeg på at hun/han får sparken ^^

JAJA men jeg sa jo viste ikke om vo får de i dag eller i mårrn :@ men de ligger på skolen nå innelåst!

 

Skjønner, å hvis noen får tak i dem håper jeg dem IKKE nøler med å legge dem ut her!

Endret av Joggibear
Lenke til kommentar

Off... Ut i fra temaet, er det enkelt å tenke seg noe som kan komme som en oppgave.. Det går enkelt ann å tenke seg ut x forskjellige oppgaver man får ut i fra dette temaet, og da kan man også spille inn x antall forskjellige stiler på mp3en. Hvis det da kommer en oppgave litt lik den du hadde tenkt på forhånd, er det jo bare å forme stilen du har på mp3en litt, så har du så og si hele teksten klar... På alle tentamener vi har hatt i alle fall, har jeg klart å tenke ut hvilke oppgaver vi kanskje får, og som regel får jeg også en lignende oppgave med det jeg har tenkt meg..

Lenke til kommentar
Vi som skal opp i norsk sitter på datarommet nå og diskuterer litt, så kom det med musikk opp....

 

Noen som vet om det står i eksamensreglementet at vi ikke har lov til å høre på musikk? :p

 

 

Det er selvfølgelig ikke lov å høre på mp3 eller lignende!

 

YEAH! jeg snakket md Læreren min han sa vi får oppgavene i løpet av dagen :D

 

Det er umulig, læreren får ikke oppgavene før i morgen han heller. Ingen har tilgang til dem. Er du sikker?

 

 

Selvfølgelig lyver han..

 

 

 

Nei, lærerene har jo sagt at vi ikke får høre på musikk, men jeg lurte på om det faktisk stod i reglementet :p

 

Og ang. det med å lese opp tekster på mp3 osv... Vi fikk besjed om at vi kunne ta med alle stiler vi har skrivet før om vi ville, men det er jo ikke sikkert at teksten treffer oppgaven da :p

Lenke til kommentar

Kan hjelpe de fleste med å skjønne alle sjangrene når vi imorgen skal skrive Norsk-eksamen.

 

 

ESSAY

Noen elever trives som fisken i vannet i denne genren, mens andre henfaller til poengløst prat. Essayet krever av deg at du har kunnskap om og innsikt i stoffet du skal behandle, så løst snakk nytter ikke. Den som skriver, kan forutsette kunnskaper og innsikt også hos leseren, så man behøver ikke være pedagogisk, forklare i detalj og mate leseren med teskje. De gode formuleringene og et kunstnerisk uttrykk er nødvendig i et godt essay.

Du må selv vite hvilket eller hvilke poenger du ønsker å fremheve før du begynner å skrive. Et essay inneholder gjerne episoder, anekdoter, personlige refleksjoner, assosiasjoner og tankesprang, men hovedidéen din skal hele tiden ligge under teksten.

Oppgaveformuleringen vil hjelpe deg i gang Et eksempel fra eksamen våren 2002 er: ”Skriv et essay om forelskelse og kjærlighet”. Et tankekart kan være en god begynnelse. Der kan du skrive ned alle salgs idéer og assosiasjoner, episoder, poengterte formuleringer, momenter og ordtak. Så må du ta en runde med deg selv og bevisst velge:

a) Hovedidé, poenger du vil fremheve.

b) Hvilke språklige virkemidler du ønsker å bruke eller legge vekt på for å nå frem til leseren:

gjentagelse, kontrast, språklige bilder, overraskende formuleringer, spørsmål, bokstavrim,

ordspill ?

 

TIPS

· Jeg har spurt meg selv hva som er poenget med det jeg skriver om.

· Jeg har vært mer opptatt av å undre meg enn av å komme til en bestemt konklusjon.

· Jeg har nærmet meg emnet fra flere kanter, gransket det og prøvd å kaste lys over det fra en personlig synsvinkel

· Jeg har unngått klisjéaktige tanker.

· Jeg har prøvd å samle refleksjonene mine i et paradoks, og jeg har unngått å skrive ”Jeg mener….”, ”Jeg synes….”, ”Her føler jeg at det er riktig å …” osv.

· Jeg har skrevet ned episoder på en slik måte at leseren settes i en bestemt stemning.

· Jeg har knyttet refleksjoner til episoden(e) og bygget opp teksten slik at det er refleksjoner både før og etter episoden.

· Jeg har vært språklig bevisst, arbeidet med å formulere setninger som klinger godt, og jeg har brukt litterære virkemidler, for eksempel kontraster, språkbilder, ordspill og bokstavrim.

· Jeg har brukt ironi og humor uten å bli flåsete eller fleipete.

· Jeg har uttrykt meg muntlig og unngått uttrykk og setninger som ville være unaturlige å bruke i en samtale.

· Jeg har et tankevekkende innhold.

· Hovedidéen min ligger hele tiden under teksten. Emnet er den røde tråden i teksten, men det kan være sidesprang.

· Jeg har overlatt til leseren å trekke konklusjoner.

Et siste råd: Dersom du ikke har trent på å skrive essay og kåseri, fraråder vi å velge denne genren til eksamen.

 

---------------------------

 

FORTELLING

Det vi kan kjenne en fortelling igjen på, er at de er bygd opp på samme måten, det kan være den enkle fortellingen som du skrev som førsteklassing eller en roman på flere hundre sider.

 

Utfordringen for deg når du skal skrive en fortelling, blir å fortelle levende. Du må stille deg spørsmålene: Hva ønsker jeg å fortelle, og hva er viktig, eller ikke viktig å ta med.

 

TIPS

Hvem er det som skal være med? Det bør ikke være for mange.

Hva skjedde?

På hvilke tidspunkt og hvor skjedde det?

Hvorfor skjedde det?

Form og innhold

 

Grovt sagt så er en litterær tekst satt sammen av form og innhold. Formen er måten tekst er presentert på, og innholdet er det som teksten handler om.

Når du skriver en fortelling, gir du opprinnelig et referat av en sann eller oppdiktet handling, og du behøver ikke å fortelle akkurat slik det var. Det er lov å trekke fra og legge til.

Det du skal ha i tankene, er at form og innhold skal danne en helhet. Det som er poenget, er at du får fram en handling som er interessant, spennende, lærerik, merkelig, trist eller morsom. Da må du kanskje trikse litt med sannheten, men du må ikke overdrive så mye at ingen tror på deg. Det kan du derimot gjøre dersom det er en fantasifortelling.

 

Innledningen

Du lurer sikkert på hvordan du skal innlede/begynne en fortelling. Der er alltid en begynnelse, og den er viktig og kan skrives på mange forskjellige måter. Begynnelsen er viktig fordi den skal fange interessen til leseren.

 

Et eksempel på en innledning kan være:

Presentasjon av tid, sted og personer.

En situasjon midt i handlingen.

Å starte med slutten.

Å henvende seg direkte til leseren.

Stemningsbeskrivelse eller skildring.

 

Hoveddelen

Der er alltid en hoveddel i en fortelling, og mesteparten av handlingen går for seg her. Spenningen i handlingen bygger seg opp mot en løsning eller en avslutning i hoveddelen. Denne spenningen kan være en konflikt, en hindring som skal løses eller overvinnes eller et problem.

 

Slutten

I en fortelling er det alltid en slutt der spenningen utløses. I forhold til starten av fortellingen, så er situasjonen i slutten endret. En fortelling kan ha varierte avslutninger som er overraskende eller morsomme.

 

Overskrift

En god overskrift er med på å fange blikket og interessen til leseren. Når du skal skrive en fortelling, så kan det være lurt å vente med overskriften til slutt. Da kan du legge arbeid i å finne en overskrift som passer til det du har skrevet, og som er med på å gjøre leseren nysgjerrig.

 

---------------------------

 

LESERINNLEGG

Det å skrive leserinnlegg i avisene er kanskje den mest undervurderte måten å drive politisk og annet påvirkningsarbeid. Det er enkelt, det er billig (i verste fall et frimerke og en konvolutt) og det er effektivt. Leserbrevsspaltene leses av mange. Jo kortere desto bedre. Skriv slik du ville ha sagt det - det muntlige språket er gjerne det enkleste, som også blir lettest å lese. Varier hvem som skriver under. Ta fatt i ett poeng, lag heller flere innlegg hvis dere har flere poeng. Møt innvendinger som er kommet eller som dere regner med vil komme. Ikke vær anonym. Vær aktuell. Svar raskt!

 

Her får du en grei oppskrift:

1. Skriv en påstand på et ark. Påstanden skal starte med "jeg mener at...". Eksempel: Jeg mener at det er for mange skjenkesteder i kommunen vår.

 

2. Skriv et par setninger om hvorfor du mener det. Eksempel: Når mange skjenkesteder konkurrerer om de samme kundene, vil noen av de mindre seriøse se bort fra lover og regler for å sikre seg overlevelse. Det betyr bl.a. at det er større sjanse for at mindreårige får kjøpe.

 

3. Skriv så en setning eller to om hva du mener konsekvensene burde være. Eksempel: Det bør derfor settes et tak på antall skjenkesteder, et tak som er et godt stykke under det antallet som er i dag. En behøver ikke nekte noen bevilling i første omgang, men bare trappe opp kontrollen. Etter hvert vil avsløringene måtte bety en reduksjon slik at en kommer ned under det ønskede maksimalantallet.

 

4. Sett navnet ditt og Senterpartiet (Senterungdommen) under.

 

Tips til slutt: Det er lov med humor, selv om en tar opp alvorlige ting!

 

Det er enklere enn mange tror å lage et godt leserinnlegg til ei avis.

 

---------------------------

 

Dette er kun noen av sjangrene, hvis noen vil ha noe annet, så skriv i tråden :)

Endret av Asadinho
Lenke til kommentar

skjer med alle detter ut av temaet da? , serriøst jeg stresser med denne oppgaven. kan noen komme med tips hva jeg kan skrive om? hadde tenkt og skrive om en spøk som endte i tragedie men jeg vet ikke helt det er vanskelig og skrive om det spesielt til en artikkel

Lenke til kommentar

Kåseri er vanskelig sjanger, og hvis du ikke er fullt så sikker på det bør du avskrive den. Bør omhandle noe morsomt (selvfølgelig) og ha en avslutning der du disser deg selv. I seg selv kan du skrive om kanskje om hvor dårlig du misliker dårlige komikere, og tilslutt kan du si at du selv er komiker og at ingen ler av vitsene dine. Noe sånt?

Lenke til kommentar
skjer med alle detter ut av temaet da? , serriøst jeg stresser med denne oppgaven. kan noen komme med tips hva jeg kan skrive om? hadde tenkt og skrive om en spøk som endte i tragedie men jeg vet ikke helt det er vanskelig og skrive om det spesielt til en artikkel

 

Det har kommet mange forslag på sidene foran, ambefaler å lese dem...

 

Det med spøk-tragedie osv. passer sikkert fint til sidemål, men jeg er litt usikker på den sakprosa. Der er det mange som mener at vi får oppgaver som "hva er humor for deg", "hvor går grensen fra spøk til alovor" elns...

Lenke til kommentar
Kan vi ikke helle rposte ideer her? er vel lurest for alle!

 

det mener jeg også jeg har mange forslag men vet ikke om alle er like gode, her er mine hvertfall

 

en komiker som ikke får publikum til å le

drite seg ut/ drite andre ut

hvor går grensen mellom humor og alvor

parodi

ironi

skjult kamera

klovner

God latter forlenger livet

Lenke til kommentar

Del a

 

1. novelle

2. fortelling

3. kåseri.

4. fagartikkel

5. dikt

6. kåseri

7. nyhetsartikkel uten ingress

8. oppskrift på det å skrive morsomt

 

del B.

1. parodi

2. du bestemmer.no fakta

3. repotasje

4. dikt

5. moderne eventyr

6. utdrag

7. moderne dikt.

8. kåseri

9. faktatekst

10. skjønnlitterær tekst.

 

Noen andre enn oss som mista nettet i sta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...