Gå til innhold

"Guide":Er komponentene mine for varme og bør jeg investere i annen kjøling?


Anbefalte innlegg

Er komponentene mine for varme og bør jeg investere i annen kjøling?:scared:

 

Er ganske mange tråder på dette forumet som spør om det samme og svarene som blir gitt varierer fra anbefaling av flytende nitrogen til NEI. Denne lille guiden er eksempel på det siste.

 

Person A (bekymret):

Er komponentene mine for varme?

 

Person B:

Har du noen problemer eller opplever du ustabilitet?

 

Person A (bekymret):

Nei

 

Person B:

Da er det ikke for varmt.

 

 

Person A (bekymret): Men reduserer ikke "høy" temp levetiden?

 

Jo, men f. eks en Intel prosessor er spesifisert til å fungere feilfritt i kontinuerlig drift i 10 år på en gitt temp. Hva denne temperaturen er finner du HER Så kan du spørre deg; Kommer jeg til å bruke denne maskinen i 10 år?

 

Person A (bekymret): Men hva om en komponent dør som følge av høy temp?

 

Det er selvfølgelig trist, men ingen grunn til bekymring! I Norge kan du reklamere på de fleste datakomponenter i fem år. Produsentene tilbyr også garantier på produktene sine fra ca et år til fem. Det betyr at du får en ny komponent om den skulle finne på å dø før tiden er inne.

 

Angående harddisker er alltid backup en god idé uansett hvor varme eller kalde de er!

 

Jeg ønsker å overklokke og lurer på om komponenten er for varm?

 

Nok en gang; opplever du ustabilitet?

 

Om ja finn ut hva som forårsaker ustabiliteten. Er det minnet, er det prosessor, er det hovedkortet, er det skjermkortet osv. Temp er bare en av mange mulige årsaker.

 

Det er da spenning og varme over tid som dreper komponenter, så om du klokker, gir komponenten for mye spenning og kjører slik over lang tid kan du drepe komponentene dine. De fleste moderne prosessorer og skjemkort har innebygget funksjonalitet som forhindrer dette. De vil rett og slett trottle, noe du bør oppleve som at alt går i sirup

 

Burde jeg investere i annen kjøler/kjøling enn den som fulgte med komponentene?

Det skal ikke være nødvendig, kjølerne er designet for å holde komponentene tilstrekkelig kjølig under normale forhold. Unormale forhold kan f. eks være overklokking.

 

I hvilke sammenhenger kan det være hensiktmessig å gå for tredjepartskjøling?

1. Om du synes orginalkjølerne bråker for mye kan det være hensiktmessig å gå for annen kjøling. Dette finnes i et utall varianter, det meste er ikke vesentlig bedre eller mer stillegående enn hva som følger med komponenten, men det finnes unntak.

Noen lenker:

http://www.silentpcreview.com/

Heatsink Chart

2. Ved overklokking kan det være lurt.

3. Om du ønsker å bruke mye penger på noe som ikke gir noen ytelsesgevinst, gjerne med blå neon lys.

4. Om du liker å fikle med data, kanskje vannkjøling er tingen?!

5. Enkelte orginalkjølere har elendig festeanordning 007CD.

 

Har selv erfaring med at LGA 775 kjøleren var umulig å feste igjen etter førstegangs montasje. Her må du da passe på å ikke kjøpe en tredjepartskjøler med lik festemekanisme. Syche har f.eks tilsvarende i alle fall på noen modeller

6. Bekymret for kondensatorene på f.eks hovedkortet. Se Thorsen´s innlegg

 

Det har vokst opp en milliard industri som livnærer seg på å selge komponenter som ikke gir noen ytelsesgevinst, eller er ment for overklokkere eller andre entusiaster. 99 % (prosent tatt fra løse lufta) av alle som bruker en datamaskin har ikke behov for disse produktene. Problemet er at det synes å ha dannet seg en holdning som sier; kjøligere = bedre. Dette stemmer ikke en prosessor vil f. eks yte akkurat likt om den er på 30 eller 60 grader og levetiden reduseres heller ikke vesentlig. Bedre kjøling kan da bidra til at en oppnår en høyere 24/7 overklokk. Kanskje prosessoren lever 11 år i stede for 10 år.

 

Edit1: Info fra 007CD og Thorsen lagt til.

 

 

Ønsker gjerne litt konstruktiv kritikk/tips til denne miniguiden!!

Endret av Pastafarian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Noe som kan være verdt å nevne er at kondensatorene (som ofte står i nærheten av annen varm elektronikk) ofte er de som ryker først. Levetiden for en kondensator blir normalt fordoblet ved å senke temperaturen med 10 grader. Når høykvalitetskondensatorer har en oppgitt levetid på 5000 timer ved maksimal last (sjelden at de utsettes for det), sier det seg selv at det ofte kan være greit å senke temperaturen litt.

 

Merk: Dette gjelder elektrolyttkondensatorer.

 

Eks: En kondensator har maksimaltemperatur på 105 grader. Og en oppgitt levetid på 5000 timer.

 

Ved å senke temperaturen til 60 grader økes levetiden til 113137 timer eller 12,9 år.

 

Eks: En billig kondensator har maksimaltemperatur på 85 grader. Og en oppgitt levetid på 2000 timer.

 

Ved å senke temperaturen til 60 grader økes levetiden til 11314 timer eller 1,3 år.

 

Ved å senke temperaturen til 40 grader økes levetiden til 45255 timer eller 5,2 år.

 

 

Nå har de fleste hovedkortprodusenter begynt å lære av dette (samt defekte billige kondensatorer) og bruker kondensatorer av høy kvalitet. Men man kan ennå finne mye dårlig der ute.

 

Kilde: kap 1.2 i følgende dokument: http://industrial.panasonic.com/www-data/p...ABA0000PE26.pdf

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Mangler også enda en grunn til å bytte kjøler, det beror på festemkanismer slik som berømmelige Push pin skrammelet til Intel.

Det kan være sparsomt og mindre slitsomt både fysisk og psykisk ved å bytte til en annen kjøler med forskjellig montering.

Lenke til kommentar

Er greit for meg. Er da litt betenkt når det kommer til en stor guide. Tanken med denne guiden var enkle svar til de som av en eller annen grunn har funne ut at en av komponentene er for varme uten å egentlig vite hvorfor de tror det.

 

Kan da muligens syes sammen med en innledende del hvor en rydder slike ting av veien før en går over til mer eksotisk kjøling og f.eks en forklaring på hvordan temperaturen i en prosessor beregnes, guide til vannkjøling, luftkjøling osv. Jeg har ikke tallet på hvor mange ganger det er spurt etter kjølertips og true blir anbefalt gang på gang.

 

Altså:

1. Avklare behov for annen kjøling

2. Hvilke alternativer finnes der ute

3. Presentasjon av alternativene med fordeler og ulemper.

3. Anbefalinger som enkelt kan oppdateres. Deles f.eks inn i kategorier som kjøleevne, støy og pris. Mye bra som ikke koster skjorta der ute også

4. En mer teknisk bit med f.eks Thorsens innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...