Gå til innhold

Test: Multicom Compal KHLB2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget fin test!

 

Jeg har lenge sett på Multicom Kunshan M860, men høy pris holder meg tilbake...

 

Med den solide ytelsen til Compal KHLB2 kombinert med flere tusen lavere pris blir denne et mer realistisk alternativ.

 

Er dere sikre på at den ikke vil kunne leveres med høyere oppløsning etter hvert?

 

Har noen et tips til andre modeller jeg burde sjekke ut i ca samme ytelsesklasse? Tenker spesielt til spill, men må ha bærbarheten til en 15"..

 

Takk

 

EDIT:

 

Den leveres også med opptil 320GB 7200RPM til noen hundre mindre, vil det lønne seg for meg som har en ekstern harddisk jeg kan bruke?

 

Jeg har også en XP pro lisens som kan brukes. Hvilke argumenter taler for at jeg skal kjøpe med Vista? Skal jeg isåfall velge 32bit eller 64bit? Fordeler ulemper?

 

Hva er forskjellen på disse alternativene:

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

G.SKILL 4GB DDR3 1066MHz SO-DIMM CL7 Kit (2GBx2) [+285,-]

 

Og hva er fordelene/ulempene med Turbo minne?

 

Takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Men, ettersom dette var en prøvemodell så kanskje det kommer høyere oppløsning i framtida?

 

Vi har ikke fått noen indikasjon på det, og per i dag er det kun mulig å bestille med den nevnte oppløsningen fra Multicom. Kan likevel ikke utelukke at det vil forandre seg. Det håper jeg.

Lenke til kommentar
Mye for pengene? Dette må jeg stille meg uforstående til. Greit nok at PC'en er god, men jeg tror de Fleste vet at Multicom sine PC'er er alt fra 1000-4000,- dyrere enn hvis du kjøper et annet merke.

 

Siden du er såpass skråsikker, er det mulig å be om et eksempel på en maskin som tilsvarer denne, som er 1-4000 kroner billigere?

Lenke til kommentar
Jeg har også en XP pro lisens som kan brukes. Hvilke argumenter taler for at jeg skal kjøpe med Vista? Skal jeg isåfall velge 32bit eller 64bit? Fordeler ulemper?

du må ha 64bit for å utnytte alt minnet. med 32-bits vil du sitte igjen med mellom 2,5 og 3,5 gb. Ang Vista og XP, spør du en nostalgisk nerd vil han si XP, men jeg mener at på såpass kraftfull hardware er Vista et bedre alternativ. Dessuten pleier Vista å slå XP i de fleste ytesestester hvis du ser bort ifra gamle tester like etter Vista release.

Hva er forskjellen på disse alternativene:

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

G.SKILL 4GB DDR3 1066MHz SO-DIMM CL7 Kit (2GBx2) [+285,-]

Hmm, vet ikke hva CL er på standard minne, men syntes også at CL7 var høyt, men på en annen side så er 1066MHz minne på laptoper unormalt. CL står for CAS Latency, lavere er bedre. Regner med at g.skill er litt kjappere, altså kjapper loading...

Og hva er fordelene/ulempene med Turbo minne?

Har ikke erfaring med dette selv, men mener at det ikke har den helt store effekten. Dessuten kan den bare utnyttes i Vista såvidt jeg vet.

 

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at denne levers med 16:9 monitor fremfor 16:10 som er vanlig på pc/laptop. Men skulle gjerne sett en litt høyere oppløsning. Personlig liker jeg 1440:900 i 15,4" monitor, men kanskje 1600x900 eller rundtom der kunne vært en fin oppløsning?

Lenke til kommentar
Det er veldig irriterende når man oppdager at maskinen ikke har ladet seg, på tross av at man trodde ledningen var i. Dette problemet kan være relatert til at vår testmodell var en prøveutgave og ikke den endelige modellen som er i salg.

 

Dårlig av produsenten. Produktet ender da opp med dårligere karakter som igjen kan føre til færre kjøpere.

Lenke til kommentar

1366x768 oppløsing er ikke så ille som folk skal ha det til, og er man ute etter en billig gaming laptop så er lav oppløsning det du vil ha for bedre ytelse i spill. Dette er en perfekt laptop for folk som vil ha batterilevetid, ytelse og pris i en og samme pakke.

 

Alle dere som skal ha 1920x1200 oppløsning på laptopper og kommenterer om at denne maskinen er dyr osv kan bare holde dere unda, da dere tydeligvis ikke har forstått poenget med denne maskinen i det heletatt. Man får veldig skjeldent alt i ett, man må som regel alltid inngå kompromiss. Og dette er et av de beste eksemplene på et slikt kompromiss jeg har sett på lenge.

 

Og HulkHaugen, før du poster noe om "CL7 er litt høyt", gå og kikk litt rundt hvilken latency DDR3 minne faktisk normalt har.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Mye for pengene? Dette må jeg stille meg uforstående til. Greit nok at PC'en er god, men jeg tror de Fleste vet at Multicom sine PC'er er alt fra 1000-4000,- dyrere enn hvis du kjøper et annet merke.

 

Siden du er såpass skråsikker, er det mulig å be om et eksempel på en maskin som tilsvarer denne, som er 1-4000 kroner billigere?

Henger meg litt på her...

Er interresert i å høre mer om disse maskinene. Hadde ikke vært dumt med en bærbar maskin som gjør ~7000 3Dmarks og har ellers knall ytelse til 6000kr :yes:

Lenke til kommentar
Mye for pengene? Dette må jeg stille meg uforstående til. Greit nok at PC'en er god, men jeg tror de Fleste vet at Multicom sine PC'er er alt fra 1000-4000,- dyrere enn hvis du kjøper et annet merke.

 

Siden du er såpass skråsikker, er det mulig å be om et eksempel på en maskin som tilsvarer denne, som er 1-4000 kroner billigere?

 

CybahDuckx3 er sikkert en av de som tror minne og lagringskapasitet er det som gjør en PC bra\dårlig :p Det finnes nok av PCer med 4gb minne og 320gb disker++ til under 5000, men de har som regel en CPU som ble produsert i 2007 og GPU fra intel... Skal man ha noe som tilsvarer Multicoms "egenproduserte" laptoper, koster det 15-25k hvis man bestiller feks fra Dell eller Zepto. (Zepto skal faen meg ha over 5000,- for å sette inn 2gb ekstra minne i sine toppmodeller!!!)

Lenke til kommentar

A17 Hydra er greit priset ja, men når Zepto skal ha 15068,-(!!!) for å oppgradere fra 4 til 8gb ram blir det litt drøyt for min del. (Ikke at 8gb ram er så viktig, men skal du først legge så mye penger i en bærbar er det greit at den er så fremtidsrettet som mulig.) Det som tar "lufta" ut av denne laptoppen er at den kommer med en disk på 5400rpm, og det er alt for dårlig når vi snakker om en gamingpc. CPUen er også dårligere enn den du får med Kunshan D900 pcn. (3mb cache vs 6mb)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Zeptoen er ment for å bli oppgradert :). Tror nok de fleste skjønner det. Og synes ikke du at 4gb DDR3 ram er nok da?

 

5400RPM disk er ikke så synnsykt dårlig. Er den stor nok, er den ganske kjapp. Og den er billig.

 

Jeg skal ikke si at jeg er en ekspert på prossesorer, Men utifra noen benchmarks er forskjellen i spill ytelse ganske liten mellom P8600 og prossesorer som yter mindre en 2.8 ghz (og de prossesorene koster en formue, synes jeg).

 

Ikke at denne Zeptoen har en sjans på KHLB2en da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...