Gå til innhold

noen som vet hva en elektriker tjener?


eirikand

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om jeg skal utdanne meg til elektriker og da lurer jeg litt på hva jeg kan forvente å tjene. tenker på å bli vanlig "hus elektriker". Jeg har forhørt meg litt med folk og søkt litt på internett, men får svar med alt fra 340 000 til 450 000 kr så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Synes 340 000 kr høres veldig lite ut...er det i såfall mulig å jobbe overtid for å få høyere lønn da?

 

Nb: tenker på bruttolønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet egentlig ikke, men siden ingen andre har svart ... Kan tenke meg at elektrikere starter på 170-180 kr/t nå for tida, dvs. ca. 330-350 000 i året. Sikker noen som starter høyere. Selvfølgelig stiger man med årene, og selvfølgelig kan det bli mye overtidsjobbing når det er gode tider. Det er absolutt ikke veldig lite, det er tvert imot ganske bra for en fagarbeider, og mer enn mange høyskole- og universitetsutdannede starter på. Men det er klart det finnes både fagarbeidere innen andre yrkesretniniger og ufaglærte som tjener betydelig mer.

 

Fagbrevet som elektriker vil også være et godt utgangspunkt for videre utdanning som tekniker eller elektroingeniør. Da kan man tjene mye mer, iallfall når man har fått noen år på baken.

Lenke til kommentar

du har jo også det arbeidet ved siden av som heter sort. Det er finfint.. Jeg er 29 år og skulle ønske jeg gikk den veien.. men allmenne fag ble det...

 

elektro... lærling... + 1 år for studiekompetanse... Da har du akkurat det samme som allmenne + elektro utdannelse..

 

Automatiker i folks hus er det vel ikke så mye bruk for.. Men det er noe som også heter elektro-automasjon. Det er jo som sagt en blanding. En elektrikker er det bruk for overalt.. Værre er det for en automatiker vil jeg tro.. Mest skipsbransjen og de som driver med større maskinerier.. Klart begge utdannelsene er ettertraktet i markedet.

 

Om jeg skulle gjort om på min utdannelse ville jeg gått: Elektro, lærlingtid og tatt studiekompetanse(så fort som mulig, pga kjipt senere)... så skaffet meg jobb off-shore.. 2 uker jobb, 2-3 uker hjemme... det er en deal det er få som klarer å overgå.. senere kan du jo alltid søke jobb på land om det er hva du vil..

 

vel, det var nå mitt tips..

Lenke til kommentar
340 000kr i året er da ikke lite... Spesielt med tanke på at du har 3 års utdanning på videregående skole, mens f.eks revisor, sykepleier, lærer etc. har høgskole utdanning.

det er i hvertfall ikke mye..vet mamma og pappa tjener 380 000 kr hver, og det med kommunal lønn.

Lenke til kommentar
340 000kr i året er da ikke lite... Spesielt med tanke på at du har 3 års utdanning på videregående skole, mens f.eks revisor, sykepleier, lærer etc. har høgskole utdanning.

det er i hvertfall ikke mye..vet mamma og pappa tjener 380 000 kr hver, og det med kommunal lønn.

Jeg antar de er litt eldre enn deg. Dette med lønn er nemlig noe som stiger etter hvert som man får mer arbeidserfaring.

 

Det er en riktig lønn for en fersk elektriker, er du ikke fornøyd med det velger du noe annet.

Lenke til kommentar
er da bra det, siving er 5 år ekstra etter universitetet og har begynnerlønn på 380000 i gj snitt? og får noen hundre tusen i studiegjeld. Lege er 7 år ekstra, og tjener ikke all verdens mer som startlønn vil jeg tro.

 

Så slutt å klag, virker som om utdannelse ikke lønner seg

Man skal ikke henge seg opp i startlønn. Den kan stige relativt kjapt hvis du er dyktig og innbringende. Dessuten er spørsmålet om div. goder som bonuser er inkludert i denne startlønnen.

Det er en lege i komunen min som er født 1947 og hadde inntekt på 913 000 i 2007. Bare for å gi et eksempel på hva erfaring har å si. Det sier seg jo selv at man ikke får puter under armene når man kommer ut av skola. Fakta er at selv om man har lært masse på skola, har man liten erfaring og vet ikke nødvendigvis hvordan man skal bruke kunskapen sin. Så det lønner seg å ta utdannelse.

 

Når det gjelder lønnen til en elektriker så menger jeg minstekravet i overenskomsten var rundt 158,- kroner timen. I tillegg får man ansinitet med årene, "tryne tillegg" osv. Mange firmaer gir bonuser også. Så lønnen til en elektriker varier veldig mye fra firma til firma. Slik det er i dag virker det som de fleste ligger på rundt 170 kroner og oppover.

 

Automatikere har ikke spesiell grunn til å tjene mer enn en elektriker i utgangspunktet, men slik jeg har sett det så tjener de gjerne litt bedre da de ofte jobber i næringer som offshore og industri istedet for byggebransjen. Men elektrikere som jobber offshore og i industri har i grunn krav på samme lønn som en automatiker med like lang erfaring.

 

Det du kan gjøre for å få konkrete svar er å sende en mail til el og itforbundet å spørre om minstekravene.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ligger i snitt mellom 180 og 190 kr i timen. Så er det veldig avhengig av hvor mye overtid du jobber. Du kan lett komme opp i 450.000+ med overtid hvis du finner en større bedrifts som ikke bare driver med privatkunder. Er selv utleid og har nå ca 225 kr timen med ca 18 måneders erfaring som elektro montør. Hvis du ser på en 21 åring som tar høyere utdanning ligger jeg kanskje over 1 million mer hvis du tar med at de ligger -200.000 totalt og jeg ligger ca 800.000 i pluss :p De må jobbe ganske mange år for å tjene inn dette.

 

I tillegg så kan jeg ta ingeniørutdanning hvis jeg tar forkurs på kvelden og så tar ingeniør på dagtid i 3 år.

Da vil jeg ha muligheter for å jobbe i ferier osv med elektriker lønn noe som vil minske studielån betraktelig. Ikke minst så vil en elektriker som tar ingeniørlinjen stille utrolig mye sterkere erfaringsmessing til å få en grei jobb da teori og praksis faktisk ikke stemmer alltid noe som vi montører smertelig får erfare da skolegutter skal lage tegninger til oss...

 

I tillegg til alt dette så vil du ha et fagbrev som du kan falle tilbake på hvis du finner ut at dette ikke var for deg. Da vil du kunne hoppe rett inn i jobb og tjene bra, i stedet for å jobbe på rema 1000 resten av livet ditt.

 

Et fagbrev er nesten som å save i et spill :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Det at nyutdannede krever høy lønn er for meg helt utrolig, uansett utdanning så har de INGEN erfaring.

 

Slik skal man si til nyutdannede;

Eksamen fra NTNU?

Flott, hent noe kaffe er du snill!

Hvordan i all verden klarte du å dra den slutningen? Jeg vil tro han mener at en ikke skal kreve så forbanna høy lønn som nyutdannet, han mener ikke at en skal settes til å gjøre drittjobber.

 

For øvrig er vel lønnen til nyutdannede med høyere utdanning en investering, fordi en må konkurrere om arbeidskraften. En betaler godt i dag, fordi en forventer at den nyutdannede skal levere i morgen.

 

Når det gjelder håndtverkere, har vel de med fagbrev to års arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Som nyutdannet har du ikke krav på særlig høy startlønn, med mindre du er utdannet i et yrke det er veldig stor etterspørsel etter. Selv gikk jeg ut av skolen som dataingeniør i fjor sommer og fikk en jobb som systemutvikler. Da startet jeg på 312k, men hoppet rett opp til 366k etter 6mnd. Det blir mer riktig å sammenlikne lønn etter et par år, enn å sammenlikne startlønna.

 

Jeg anbefaler å ta en jobb du tror du kommer til å trives i og som ikke er for langt unna, sett lønn som et litt mindre prioritert krav. Når du har jobba i noen år og du føler du tjener for lite, har du ihvertfall noe konkret å stille opp med når du skal forhandle ny lønn eller bytte jobb. Arbeidserfaring er gull verdt, uansett hvor kjedlig og dårlig betalt arbeidet er!

 

Og for all del, det er ikke meninga at man skal starte på toppen, man skal jobbe seg dit ;)

Lenke til kommentar
Herregud hvis det er ca 170 kr.t for og stå dag ut og dag inn og banke letti så bytter jeg linje tvert ! I malerfirmaet jeg jobber i er det folk som ligger opp mot 250kr.t. Morra mi er drosjeeier og har lønn på rundt 450 000 i året. Og en elektrikker har lusne 300 000? Flick it or Lick it !

 

 

Ser at folk har litt problemer med å se at om en har 450 000 i året så kan man tjene dårlig PR TIME

Hvor mye folk tjener pr år inkl. overtid er egentlig uintressant, det er pr.time som gjelder eventuelt pr.mnd uten overtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...