Gå til innhold

Gjennomgang av stickies


Gjennomgang av stickies  

47 stemmer

  1. 1. Skal vi ha en samletråd for gode tråder/wikiartikler?

    • ja
      43
    • nei
      4
  2. 2. Skal vi ha en "Les dette før du poster" tråd?

    • ja
      37
    • nei
      10


Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt en gjennomgang av stickytrådene, da disse i hovedsak var tråder det ikke hadde vært aktivitet i på flere år, og de fleste var også fullstendig utdatterte og inneholdt for det meste ikke lenger var relevant. Men, nå vil jeg gjerne høre hva dere mener om videreutvikling av stickykategoriene på GNU/Linux forumet.

 

1. Kafeen kommer til å forbli slik den er nå

 

2. Jeg foreslår at de resterende to trådene fjernes. (Den ene har jo allerede blitt flyttet til wikien), og heller har en samletråd med en oppdattert liste over gode GNU/Linux tråder på forumet, samt gode artikler på wikien. Kan ses på som en slags sitemap for GNU/Linux forumet. (Denne satser jeg på å administere selv, slik at vi får en nøytral tråd mhp hva som er gode tråder og ikke)

 

3. Les dette før du poster ble fjernet siden den ikke hadde hatt aktivitet på veldig lenge, samtidig som det meste av informasjon der var totalt irrelevent (f. eks. referanser til flere år gamle distroer). Men vi trenger kanskje en ny Les dette før du poster? (Er det kanskje en ildskjel som vil skape denne tråden?)

 

4. Andre tips til tråder som kanskje skulle hatt sticky (eksisterende eller helt nye)

 

5. Andre ting dere har lyst å si.

 

Da ser det ut som resultatet er klinkende klart. Ny samletråd vil bli opprettet av undertegnede, og jeg ber inderlig om at alle sammen hjelper til å fylle den med masse godstoff.

[/color]

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mulig dette blir/har tenkt å bli en del av wikien men hva med en "Ny til GNU/Linux?" tråd? Er mange tråder/spørsmål som er identiske med tidligere og kunne vært unngått. En liten oversikt over distroer med anbefalinger, installasjon av disse (evt en utvalgt) og det mest basic oppsettet. I tillegg en del anbefalinger av programmer og installasjonsmetoden.

 

På starten av en slik tråd kunne vi hatt en liten gjennomgang hva GNU/Linux er og prøvd å rydde litt opp i diverse misforståelser og orientert litt om f.eks. pakkesystem. Mange nye brukere er vandt til windows og kunne trengt noen som forteller dem forskjellene/fordelene.

 

I tillegg kunne vi slengt med en liten FAQ på slutten.

Mulig dette høres ut som en artikkel på hardware, og det kunne det sikkert blitt også. Og er nok et lite "reklame" aspekt til dette forslaget :) å gjøre det så lett som mulig for nye brukere, er nok mange som kvier seg pga. uvandt, "farlig" og tilsynelatende rotete (les: mange valgmuligheter).

 

Jeg vil ha et generelt sted å peke nye brukere til. Lurer f.eks. på hvor mange ganger jeg har linket til hw's dualboot guide.

 

Edit: Og lag en diskusjons tråd til samletråden, så kan vi komme med forslag. ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

En slik "Les før du poster" synes jeg er en veldig god ide. Men sjansen for at folk faktisk leser den er jo veldig liten. Hvis noen i det hele tatt sjekker den. Hadde vært veldig kjekt om det hadde vært mulig og feks måtte bekrefte at man har lest gjennom, klikke "har lest" (eller no slikt) før man får skrive-rettigheter. Om det er en mirakelfiks er jo ikke garantert. Men det gir hvertfall ikke folk unnskyldninger om og si "det viste jeg ikke".

 

En samletråd er noe jeg er enig i om det kan utføres på en ryddig og oversiktlig måte. Hvis ikke synes jeg det er greit slik det er idag bare de holdes oppdaterte og relevante.

 

Begge de to tinga er jo veldig bra for og kanskje begrense at det blir overfyllt med de samme spørsmåla hele tiden.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Flott med en revidering av sticky-delen. Et par kommentarer.

2. Jeg foreslår at de resterende to trådene fjernes. (Den ene har jo allerede blitt flyttet til wikien),
Jeg har i grunnen ingen store motforestillinger mot dette. Det er to bekymringsmomenter verdt å tenke på i den sammenhengen:

-wiki'en er svært vanskelig å finne, det linkes ikke til den noe sted. Når det er sagt er jeg helt enig i at diskusjonstråden til wiki'en ikke burde vært en sticky, wiki'en burde vært synliggjort på andre måter.

-en samletråd er en god ide, men det er en fare for at det vil gi et ekstra ikke-intuitivt lag med links som brukeren må trykke for å finne relevant informasjon. Så jeg er skeptisk til å la den erstatte alle andre.

 

Du får forsøke å ikke ta dette personlig, men valgene du gjorde av to spørsmål er det minst nøytrale jeg har sett på lenge. Jeg svarte faktisk ja på begge før det gikk opp for meg at det du var ute etter var å fjerne alle andre stickytråder. Så lenge man rydder opp i sticky trådene, og fjerner de som har liten trafikk, så tror jeg dagens system kan være bedre enn en samletråd fra en moderator. Slik som det er nå kan såvidt jeg vet alle moderatorer gjøre en tråd sticky, og fjerne den igjen. Å være avhengig av informasjon i en samletråd redigert av kun en moderator tror jeg er en dårlig ide i et litt lengre perspektiv.

 

Les dette før du poster tråd er en god ide. Innsatsen til HavarN sparte oss for mye jobb der. Dessverre er han ikke like aktiv lengre.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Vell. Spørsmålene ble slik de ble etter at jeg hadde forhørt meg med resten av moderatorene. Det er tydeligvis ønskelig fra forumets side at man har minst mulig sticky tråder generelt. GNU/Linux forumet har vell i så måte egentlig vært et unntak, sammenlignet med de fleste steder på forumet. Hvorfor vet jeg ikke. Uansett, tanken er at man skal ha minst mulig stickytråder. En av årsakene er at det bare er en person som kan oppdattere førsteposten, noe som medfører problemer både mhp nøyatralitet og ikke minst at tråder fort blir døde når noen tar en pause fra forumet, eller forsvinner for godt.

 

Av alle stickytrådene var det bare Kafeen (den kommer til å bli værende uansett) og (K)Ubuntu server howto som har hatt aktivitet i løpet av siste halvåret. Og de aller fleste av trådene som nå fikk fjernet sticky hadde ikke hatt aktivitet på mellom 2 og 3 år. Det er en lite ønskelig situasjon.

 

Etter å ta diskusjonen internt virker det som om det jobbes med å få en langt tettere integrering mellom forumet og wikien, noe som forhåpentligvis kan erstatte stickier i sin helhet en gang i fremtiden.

 

Og når det gjelder samletråden: Om det er noen av dere faste som er daglig innom forumet som har lyst å ha ansvar for den, sier jeg gjerne i fra meg jobben. ;)

Lenke til kommentar

PS. Jeg må tilføye noe til min forrige post. Det at vi har en samletråd betyr ikke at det aldri noensinne vil bli andre stickier. Men tråder uten aktivitet på månedsvis og årevis er ikke aktuelt, det er nok veldig tilfeldig at det ikke har blitt ryddet i stickiene i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Av alle stickytrådene var det bare Kafeen (den kommer til å bli værende uansett) og (K)Ubuntu server howto som har hatt aktivitet i løpet av siste halvåret. Og de aller fleste av trådene som nå fikk fjernet sticky hadde ikke hatt aktivitet på mellom 2 og 3 år. Det er en lite ønskelig situasjon.
Enig, bra at du tok initiativ.
Etter å ta diskusjonen internt virker det som om det jobbes med å få en langt tettere integrering mellom forumet og wikien, noe som forhåpentligvis kan erstatte stickier i sin helhet en gang i fremtiden.
Det høres ut som en interessant løsning. Wiki'er kan redigeres av flere, og det er et kjempepluss. Et slikt grep burde ihvertfall kunne erstatte å ha diskusjontråder til wiki'er sticky.
Og når det gjelder samletråden: Om det er noen av dere faste som er daglig innom forumet som har lyst å ha ansvar for den, sier jeg gjerne i fra meg jobben. ;)
Jeg mente ikke å sikte mot deg i det hele tatt. Problemet er at jeg er redd man tar det i feil ende. Sticky tråder blir gjerne til ved at de fenger, de blir typisk ikke planlagt. Mye av den samme dynamikken som ligger bak åpen kildekodeutvikling. Ved å ha en samletråd to-rule-them-all er jeg redd for at man ender opp med en altfor statisk og personavhengig modell, uavhengig av hvem som drifter tråden.
Lenke til kommentar
Jeg mente ikke å sikte mot deg i det hele tatt. Problemet er at jeg er redd man tar det i feil ende. Sticky tråder blir gjerne til ved at de fenger, de blir typisk ikke planlagt. Mye av den samme dynamikken som ligger bak åpen kildekodeutvikling. Ved å ha en samletråd to-rule-them-all er jeg redd for at man ender opp med en altfor statisk og personavhengig modell, uavhengig av hvem som drifter tråden.

Jeg skjønte det. Men tenkte bare jeg skulle si fra siden du nevnte dette her med moderator. For å si det slik, å administrere en slik tråd er ikke noe jeg har superlyst til, men jeg vet at jeg er her nok, og har nok kunnskap til å gjøre det. Så om noen andre melder seg, er det bare hyggelig.

 

Uansett. Som jeg nevte tidligere er det helt klart ikke utelukket at man kan ha andre tråder sticky i fremtiden. Grunnen til at jeg tar opp dette med en slik linktråd er at det i løpet av siste tiden egentlig ikke har kommet noe særlig med tråder som har aktivitet eller godt nok oppdattert førstepost til å fortjene sticky. Derimot finnes det haugevis med kjempebra tråder som inneholder masse kjempenyttig informasjon, som forsvinner i mengden av "jeg har akkurat installert ubuntu" og "hvilket program er best til" typen tråder.

Personlig skulle jeg svært gjerne at disse trådene kunne bli bedre fremhevet, siden de forsvinner så fort ut.

 

En annen tanke som slo meg for å forhindre at tråden ikke blir inaktiv over tid (man mister jo gjerne litt interessen for å holde en tråd oppdattert) er å la den gå på rundgang mellom enkelte av de faste brukerne her inne. Det vil kreve litt mer av meg siden man da må bytte ut sticky etterhvert som man bytter hvem som har tråden. Men om det er interesse for noe slikt, har jeg ikke noe i mot å legge inn litt ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
2. Jeg foreslår at de resterende to trådene fjernes.

Denne er jeg med på. Jeg synst også at disse tingene kan flyttes over til wikien, hvis de allerede ikke er gjort det, også kan man prøve å framheve wikien slik at den blir enklere å finne. Samtidig som man kanskje prøver å få alle guidene og "how to" trådene inn dit.

 

Jeg for min del er ganske fersk på linux, og kunne ønsket meg en enklere oversikt over guider (som wikien har). I tillegg som det er påpekt er det enklere å holde stoffet opdatert i en wiki da flere brukere kan bidra.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Dj_eLmO: Enig, men wikien er enda i beta og ganske uoversiktlig og vanskelig å finne. Det er enda heller ikke mulig for oss vanlige dødelige å delta. Sattser på at dette fort blir bedre :)

 

Det må også være en lett måte å komme seg til wikien fra denne delen av forumet, ikke bare fra forsiden av hw.no el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...