Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vurderer tilogmed jeg å kjøpe noe musikk fra iTunes innimellom. Men .aac er det fortsatt.. Er det noen bakdeler med dette i forhold til mp3?

Jeg har en iPhone som jeg bruker veldig mye, så det virker jo greit..

Og når alt er DRM-fritt, så går det vel fint an å overføre iTunes-sporene med MediaMonkey også da? Hm.. fristende!

Lenke til kommentar
.aac er det fortsatt.. Er det noen bakdeler med dette i forhold til mp3?

Jeg har en iPhone som jeg bruker veldig mye, så det virker jo greit..

 

Bakdelen er at ikkje alle "mp3 spelera" ikkje kan spele av .aac formatet. Så då må ein eventuellt konvertere til mp3, noko som fører til tapt kvalitet.

 

Flott at apple fjærner DRM, men for min del er iTunes ubrukleg så lenge apple bruker .aac

 

EDIT: http://xkcd.com/527/ :D

Endret av reiakvam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg vil også gjerne ha litt avklaring rundt filformatet .AAC.

Hvilken kvalitet holder formatet i sammenlikning med andre kjente format?

Kan .AAC konverteres til .MP3 uten nevneverdig forringelse?

 

AAC regnes av mange som etterfølgeren til mp3... Fordelen med AAC er at det vel skal gi bedre lydkvalitet per kb, ulempen er at det er et "nytt" format, så det er ikke alle eldre spillere som støtter det. AAC er fortsatt et lossy kodeks på samme måte som MP3, så det revolusjonerer ikke musikksamlingen.

 

Ellers bør en merke seg at AAC(såvel som MP3) er 'litt' patentbeskyttet[1], så hvis en vil ha et virkelig plattformuavhengig og fritt format bør en kanskje se andre steder(flac eller vorbis).

 

Det er ikke anbefalt å konvertere AAC til MP3(eller motsatt), AAC og MP3 er begge lossy-kodeks, som kort sagt vil si at de fjerner en del informasjon fra sangen når den konverteres til AAC/MP3, gjør en dette to ganger vil en potensielt miste mye kvalitet. Hvis en vil kunne konvertere fritt til MP3/AAC bør en vurdere å oppbevare musikken sin i et lossless format(flac, apple loss, lossless wma...)

 

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audi...sing_and_Patent

 

edit: leif

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Wav er lossless, ja. Ulempen er at Wav ikke er komprimert på noen måte, så wav-filer tar unødvendig stor plass. Fordelen med de andre lossless-formatene er at de alle har en lossless-komprimering innebygd (ala den en bruker for å komprimere filer til .zip-filer), slik at de ofte tar vesentlig mindre plass enn en rå wav-fil. I tillegg støtter ikke wav sanginformasjon(id3-tags f.eks.), så en kan ikke enkelt legge til artistnavn, album, utgivelsesår osv. i selve fila.

 

EDIT: Ok, wav er bare et beholderformat, så det kan inneholde et lossy-kodek som mp3, men dette er noe uvanlig... Det vanligste for Wav er at en bruker PCM-kodekset... Som er lossless.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Beholderformat. Ok. Når en ripper fra CD-Audio plate til .WAV, med Easy CD-DA Extractor, hva er det da den .WAV-containeren inneholder for ett lyd-/filformat?

 

PCM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

CDer bruker PCM(men ikke wav som beholderformat). Raw-audio er et begrep noen bruker, og det er akkurat PCM-data. PCM blir på mange måter rådata av musikken(selvfølgelig får en aldri en perfekt gjengivelse av musikk digitalt, alle digitaliseringer innebærer diskretisering av både tidsintervallet og toner... men om vi mennesker merker forskjell er vel en helt annen sak, de fleste merker ikke forskjell på 192kbps og 256 kbps på mp3er...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...