Gå til innhold

Ta bilder av fyrverkeri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1) Stativ

2) Lav ISO

3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv)

4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig)

5) Evt ND-filter

6) Evt. fjernutløser

7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem.

8) Ta mange bilder fra eksakt samme posisjon og sett sammen som multieksponering.

9) Husk komposisjonen med andre elementer enn selve fyrverkeriet.

Lenke til kommentar

Bare korrigere denne litt, de fleste rimelig nybegynner/amatør kameraer har slike innstillinger. Kameraer mer rettet mot semi/proff markedet har ikke slike innstillinger overhodet.

 

dei fleste kamera har under scene har innstilling for og ta blide av fyrverkeri. Mitt har i alle fall Olympus E-510
Lenke til kommentar

Det pybalto skriver er viktig å merke seg. Med raketter var 30 sekunder og f/16 på laveste iso en rimelig grei løsning, mye fordi man aldri helt viste når smellene kom.

 

Med disse "fontenene" kommer det mange lysglimt på samme sted i løpet av 30 sekunder. Derfor må lukkertidene drastisk ned - mot 4-5 sekunder.

 

...og froggylers punkt 9 er viktig. Bilder av fyverkeri alene er dørgende kjedelige.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tenkte jeg også skulle til å prøve meg på foto av fyrverkeri, men kommer sikkert til å hoppe over masse av det vesentlige, da det sikkert blir en del alkohol innabords, når de skal skyte opp..

Da kan det være lurt å sette kamera i full mann modus grønn firkant modus. Eller fyrverkeri modus hvis den finnes.

 

Tom

Lenke til kommentar

Vi har masse raketter fra i fjor, vi hamstret skikkelig. Jobben til pappa (Montèr) hadde igjen forferdelig mye raketter når de stengte, så vi fikk alt nesten gratis. Og da var det jo bare å fylle pappeskene sine!

 

Jeg og min 50D skal nok få kost oss med raketter tenker jeg!

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar

Da jeg tok bilder av fyrverkeri i fjor (det kommunale showet ved Festningen i Trondheim), fant jeg ut at bulb-innstilling var en god idé. Da slapp jeg å tenke på lukkertider og sånt på forhånd. Men det viste seg at no-name fjernkontrollen min ikke fungerte med bulb, så jeg brukte i stedet en audio-kabel (3,5mm til 2xRCA) som en improvisert bulb-fjernutløser. Dette fungerte faktisk veldig bra. Kameraet eksponerte så lenge jeg holdt de to RCA-kontaktene mot hverandre. Hvorvidt dette fungerer på andre kameraer enn Pentax/Samsung vet jeg ikke.

 

Det jeg imidlertid savnet, var en skikkelig vidvinkel. Da jeg sto ganske nært showet, fikk jeg ikke med alt med min 18-55mm.

 

Ellers brukte jeg ISO 200 (lavest mulig), f/14 og lukkertidene var normalt mellom 3 og 5 sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i den bastante påstanden om at lang lukkertid er best. Min erfaring er at du har to forskjellige teknikker og to veldig forskjellige resultat:

 

1. Lang lukkertid (liten blender/lav iso) - gjør om rakettbatteri til "palmer", lange streker og langt i fra hvordan du ser fyrverkeriet med egne øyne

2. Kort lukkertid (stor blender/høy iso) - fryser bevegelsen og gir deg bilder av fyrverkeriet slik du selv oppfatter det med egne øyne

 

Nr 2 gir best resultat med bare å skyte mange bilder i blinde, plukke ut de beste og eventuelt komponere flere sammen i ettertid.

Lenke til kommentar

Ett tips jeg leste ett sted var å sette kameraet på bulb og dekke til linsa mellom hver oppskyting, dermed fikk en med flere eksplosjoner i hvert bilde.

 

Kanskje litt mer gjeldende på film baserte kameraer, da en nå kan sette sammen flere bilder i serie l no, men må jo bli en stilig blanding av farger og lys som en ikke oppnår ved bruk av photoshop?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...