Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Hvordan registrere seg i Brønnøysund for org nummer


AlecTBM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du logger inn på Altinn.no og sender inn en samordnet registermelding. That's it. Litt vanskelig å finne fram der inne, men det er betydelig enklere når man vet hva skjemaet heter.

 

(Merk at du ikke bør registrere et telefonnummer på selskapet, med mindre du faktisk ønsker å bli oppringt av telefonselgere.)

Lenke til kommentar
Du logger inn på Altinn.no og sender inn en samordnet registermelding. That's it. Litt vanskelig å finne fram der inne, men det er betydelig enklere når man vet hva skjemaet heter.

 

(Merk at du ikke bør registrere et telefonnummer på selskapet, med mindre du faktisk ønsker å bli oppringt av telefonselgere.)

Takker

Trur jeg fant riktig skjema, men jeg vet ikke helt hva alt betyr der

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis jeg kjøper meg et .no domene med org nummeret, hva må jeg gjøre angående papir som skal sendes inn?

 

EDIT:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...-revisjon/hvem/

Gjelder dette meg?

når jeg bare kommer til å bruke det til å kjøpe domener

 

 

Du linker jo til et skriv som forteller at du med enkeltpersonforetak ikke har regnskapsplikt, om du ikke har OVER 20 ansatte. Så hva er problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du får nok ikke noe organisasjonsnummer bare for å kunne få deg et .no-domene. Det fremgår av reglene at det enten må være et foretak eller annen næringsvirksomhet eller en reell organisasjon.

 

Et organisasjonsnummer får du når du blir registrert i Enhetsregisteret. Der skal alle som har ansatte, alle som skal betale merverdiavgift og alle som registreres i Foretaksregisteret eller Stiftelsesregisteret være med. Mange foreninger og enkeltpersonforetak faller utenfor registreringsplikten, men de kan søke om frivillig registrering. Registrering i Enhetsregisteret er gratis.

 

Vil du registrere et enkeltpersonforetak, må du drive næringsvirksomhet. Det vil si at den økonomiske virksomheten må ha et visst omfang over tid. Det finnes ingen absolutt grense, men rene hobbyaktiviteter er ikke nok for å få et eget organisasjonsnummer.

 

Hvis du vil registrere en forening, må du dokumentere at den er opprettet og eksisterer. Derfor må du legge med både vedtektene og stiftelsesdokumentet for å få meldingen godkjent.

Slike regler gjelder ikke for andre domener. Du kan jo registrere et .com eller lignende istedet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja vet, men jeg gir opp for nå

 

Kan du ikke bare skrive noe ala "Enkel datasupport til privatpersoner" eller noe slikt.. Det er bare for at de skal kunne føre deg opp under en eller annen bransje. Har hørt om noen som skrev "freelance webdesigner og dørvakt".. Ingen som sjekker at du bare driver med det du skrev, så lenge det er snakk om et enkeltmannsforetak...

 

Hilsen en som er registrert under 74.879 Annen forretningsmessig tjenesteyting ikke nevnt annet sted, og som ikke husker hva jeg skrev en gang...

Lenke til kommentar

hehe, er jo egentlig en freelancer webutvikler, så er jo mulig å skrive det.

Men jeg har jo et org nr nå, men det står:

Organisasjonsnummeret kan ikke brukes som identifikasjon utad før enheten er registrert.

Hva betyr dette? Betyr det at org nr. ikke kan brukes noen plasser, eller bare ikke til "identifikasjon", noen som kan forklare hva de mener med identifikasjon?

 

Og vet noen hvorfor de bruker skrivemaskin font?

 

Takker for all hjelp folkens

 

EDIT:

Skriver i beskrivelse:

"Freelancer innen webutvikling

System administrator

IT support"

Går dette gjennom trur dere?

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Organisasjonsnummeret kan ikke brukes som identifikasjon utad før enheten er registrert.

Hva betyr dette? Betyr det at org nr. ikke kan brukes noen plasser, eller bare ikke til "identifikasjon", noen som kan forklare hva de mener med identifikasjon?

Betyr vel bare at foretaket ikke er fysisk registrert i Brønnøysund enda. Søk på org.nr på www.brreg.no, så kan du se om alt er "klart". Regner også med at det ikke dukker opp der før du har sendt inn en ny beskrivelse på punkt 10.

 

EDIT:

Skriver i beskrivelse:

"Freelancer innen webutvikling

System administrator

IT support"

Går dette gjennom trur dere?

 

Burde gå igjennom det. Eller kanskje bare "Tjenestetilbyder innen webutvikling, systemadministrasjon og IT support".. (Bare pirk, jeg vet det..:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...