Gå til innhold

Bedre arbeidsflyt for proffene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket var Acdsee på versjon 8. Hvorfor har de rykket tilbake til 2,5? Er det pro-navnet som starter tellingen på nytt?

 

Hva ligger egentlig i RAW-støtten?

- Betyr det at det kan lese og skrive til alle disse råformatene?

- Tar det vare på metadata ved konvertering?

- Støtter det 16 bit/fargekanal så man kan justere hvitbalanse og eksponering i ettertid uten å rasere bildekvaliteten?

Lenke til kommentar

Pro versjonen er et eget produkt. Jeg har testet v2. litt, ble ikke helt fortrolig med brukergrensesnittet. men programmet har mange funksjoner.

 

Når det gjelder skriving til RAW, så vil jeg tro at det kun gjelder DNG. Det er vel kun det formatet som støtter det?

 

Hadde ingen problemer med meta-data. Sjekket ikke om den har 16-bit støtte.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis man er proff, er man mer fleksibel og isolerer seg ikke til Mac. ;)

Helt korrekt. Her på huset bruker vi Mac som kjører Parallels og Vista, fordi sidespeilet er kun win-kompatibelt. Flere og flere proffløsninger blir Win-kompatible, eller lages kun for Win.

 

Som sagt bruker vi et sidespeil som går på Windows, men vi brekker fremdeles sidene på Leopard. Og det kommer vi også til å gjøre i fremtiden. Det er vi ikke alene om. Samme system brukes av mange av de største magasinene som gis ut i Norge, så myten om at det kun er Mac som brukes i grafisk bransje er etterhvert ganske hullete. Allerede i 3.11-tiden var det bedrifter som brukte PC til grafisk produksjon. Jeg husker at da jeg leverte tekst og bilder til sats hos Designtrykkeriet A/S for 14 år siden brukte de allerede PC i produksjonen.

 

Det samme gjelder musikkbransjen.

Lenke til kommentar
Som sagt bruker vi et sidespeil som går på Windows, men vi brekker fremdeles sidene på Leopard. Og det kommer vi også til å gjøre i fremtiden. Det er vi ikke alene om. Samme system brukes av mange av de største magasinene som gis ut i Norge, så myten om at det kun er Mac som brukes i grafisk bransje er etterhvert ganske hullete. Allerede i 3.11-tiden var det bedrifter som brukte PC til grafisk produksjon.

 

Nå har jeg brukt Windows siden v. 1.x ett-eller-annet i 1988 til profesjonell grafisk produksjon (og bruker det fremdeles), men her var det ikke snakk om grafisk, men om foto. Det fleste profesjonelle fotografer (særlig de selvstendige) bruker Mac, selv om en del byråer og mediebedrifter fremdeles dikterer Windows til sine fotografer.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt presist fremstilt. Bedrifter presser ikke Win på sine designere, men noen av de beste løsningene for proffer finnes kun for Windows, slik som Pageplanner. For oss som produserer magasiner er slike løsninger nødvendige, fordi vi som er journalister må ha tilgang til samme speil som mac-erne. Og det kommer vi nok til å se mer av i fremtiden, siden det er lite sannsynlig at det kommer til å bli brukt Mac som "skrivemaskin" grunnet pris etc.

 

Win står i praksis ikke i skyggen av Mac lenger. I hvertfall ikke slik som før. Det som har skjedd siden tidligere tider er at flere konsumenter bruker Mac også nå.

Lenke til kommentar
Nå har jeg brukt Windows siden v. 1.x ett-eller-annet i 1988 til profesjonell grafisk produksjon (og bruker det fremdeles), men her var det ikke snakk om grafisk, men om foto.
Ser ikke noen andre enn deg som mener at det bare er snakk om foto her? Ja, programmet er beregnet på fotografer, men svært mange av dem driver også i grafisk. Egentlig er det vel et fåtall av fotografer som utelukkende driver med foto, det er stort sett studiofotografer, og de er tross alt i et mindretall.

 

Uansett - forskjellene mellom Mac OS og Windows har blitt mindre og mindre, og man er egentlig bare vrang om man insisterer på å bruke bare det ene. Jada, det finnes programvare som bare finnes til en platform, men det finnes _tilsvarende_ programvare til begge. I større arbeidsgrupper er det praktisk å bruke samme platform, men heller ikke noe must i dag. Også der har forskjellene blitt mindre.

 

Når det gjelder musikk er nok situasjonen en litt annen, der er det et ganske overveldende flertall som bruker Mac...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...