Gå til innhold

Intel lanserer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skuffende pris. $600 betyr nok nærmere 5000 kr. her til lands. Men det er jo introduksjonspris. Kommer sikkert raskt ned.

 

Anandtech review *lese*

 

EDIT: Ser forresten OCZ har fått litt panikk med den Core-serien sin (som har hatt mange problemer) og gir nå $60 rabatt. Core 32 GB koster nå bare $99 (ca. 550 kr!) hos Newegg med rabatten. Synd de ikke sender til Norge.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

[pirk]

Bra dere skriver SSD-"enheter", og ikke SSD-"disker". Ser at ekstremt mange feilaktig kaller det disker. Har noen prøvd å åpne en SSD og funnet en disk inni? Isåfall ville det overraske meg :p

 

Egentlig ikke nødvendig med "enhet" heller, ettersom SSD betyr Solid State Drive, og setningen vil da bli "To nye Solid State Drive-enheter er nå lansert". Ville heller sagt "to nye solid state drives" men det er min mening...

[/pirk]

 

Edit: Har sett engelske nettsider kalle det for "SSD-drive". Hmm. Solid State Drive Drive? Jaja, de om det........

Endret av GLaDOS
Lenke til kommentar
Skuffende pris. $600 betyr nok nærmere 5000 kr. her til lands. Men det er jo introduksjonspris. Kommer sikkert raskt ned.

 

Anandtech review *lese*

 

EDIT: Ser forresten OCZ har fått litt panikk med den Core-serien sin (som har hatt mange problemer) og gir nå $60 rabatt. Core 32 GB koster nå bare $99 (ca. 550 kr!) hos Newegg med rabatten. Synd de ikke sender til Norge.

 

Ja, prisen er desverre litt høy, men så er dette også den første MLC-driven som ikke har store "barnesykdommer"

 

AtW

Lenke til kommentar
[pirk]

Bra dere skriver SSD-"enheter", og ikke SSD-"disker". Ser at ekstremt mange feilaktig kaller det disker. Har noen prøvd å åpne en SSD og funnet en disk inni? Isåfall ville det overraske meg :p

 

Egentlig ikke nødvendig med "enhet" heller, ettersom SSD betyr Solid State Drive, og setningen vil da bli "To nye Solid State Drive-enheter er nå lansert". Ville heller sagt "to nye solid state drives" men det er min mening...

[/pirk]

 

Edit: Har sett engelske nettsider kalle det for "SSD-drive". Hmm. Solid State Drive Drive? Jaja, de om det........

 

Du burde kanskje sende et lite notat til Microsoft også, SSD-enhetene dine dukker nemlig opp i "Disk Management" i Management Consolen i Windows. Forøvrig er det vel heller aldri noen som har hevdet at en RAM disk har en disk? :)

 

Dette er vel moro for folk med alt for mye penger, blir nok en stund før jeg gidder å hive meg på SSD vogna.. :roll:

Endret av ju9OR
Lenke til kommentar

Man kaller HDD for HDD og SSD for SSD og ferdig med det :).

 

Merkelige hastigheter på disse enhetene. Slik sett synes jeg selv Mtrons billige og tregere Mobi3000 enheter er bedre balansert med 100/80. Men klart 250/70 er sikker bedre prioritert ift. hva systemer ofte utsettes for av lagrings IO, men vil ikke si det er verdt 5000,- for den enheten som nevnes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For de alle fleste, vil lesehastigheten ha mye mer å si enn skrivehastigheten, og Intel sier at neste generasjon som kommer om par måneder skal ha 170 MB/s.

 

Uansett, denne 250MB/s lesehastigheten er en stor gjennombrudd og fordel, og kommer sikkert til å være trendsetter og forhåpentligvis knuse prisen på dagens SSD.

Lenke til kommentar

Synes denne var mest overbevisende:

17327.png

 

3 ganger raskere enn Velociraptor og 5 ganger raskere enn en vanlig laptop-disk. Og her snakker vi om et veldig dagligdags scenario, ikke en tvilsom syntetisk test.

 

Ellers ser det ut til at 70 MB/s skriv er for dårlig til å hamle opp med Velociraptoren på de mest skriveintensive testene. Hadde den hatt 100 MB/s hadde den trolig knust alle konkurrentene i alle testene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Intel diskene er litt dyr. og litt skufene skrive hastighet. MTRON kommer med 250/250 lese/skrive hastighet på diskene i Q4

 

 

kilik: feil det er ikke panik, OCZ V1 serien har gått ut 143/93mb. OCZ V2 har kommet med ssd med 170 skriv/98. Størrelese på 30 , 60, 120 og 250GB.

Lenke til kommentar

Hvor mange norsklærere og lingvistikere henger på HW.no egentlig? Hver bidige nyhet blir etterfulgt av en flom av pirk på bruk av forkortelser, ordvendinger og oversettelser...

 

Jeg bare lurer; hvem er det her som leser på HW.no for å friske opp på grammatikk-kunnskapene sine???

 

For guds skyld slutt med den sytingen og fokuser heller på innholdet. Jeg kan være enig i at hvis INNHOLDET blir skadet av dårlig språkbruk, er det verdt en bemerkning.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle som vurderer SSD (Intel, eller andre merker) å lese testen på anandtech.com. Den er litt lang, men om du ikke er interessert i tekniske beskrivelser ang. levetid, MLC vs. SLC, etc, så er det bare å hoppe til side 7.

 

I testen går det klart fram at eksisterende MLC SSD'er på marked er uaktuelt å kjøpe. Gjett om jeg er glad jeg ikke har slått til på OCZ Core som jeg har sterkt vurdert i det siste.

Endret av -JVS-
Lenke til kommentar
Intel diskene er litt dyr. og litt skufene skrive hastighet. MTRON kommer med 250/250 lese/skrive hastighet på diskene i Q4

 

 

kilik: feil det er ikke panik, OCZ V1 serien har gått ut 143/93mb. OCZ V2 har kommet med ssd med 170 skriv/98. Størrelese på 30 , 60, 120 og 250GB.

Skrivehastigheten vil ikke ha så mye å si for hverdagsbruken, for de fleste vil det kun påvirke installasjontiden og andre kjeldene oppgaver.

 

Lesehastigheten er mye viktigere og vil påvirke oppstarttiden av OS og programmer, spill og nivåer. osv .. og disse skjer mye oftere og er mye viktigere for ytelsen. Jeg kan ikke se hvordan 70MB/S skrivehastigheten kan i praksis være skuffende.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Anbefaler alle som vurderer SSD (Intel, eller andre merker) å lese testen på anandtech.com. Den er litt lang, men om du ikke er interessert i tekniske beskrivelser ang. levetid, MLC vs. SLC, etc, så er det bare å hoppe til side 7.

 

I testen går det klart fram at eksisterende MLC SSD'er på marked er uaktuelt å kjøpe. Gjett om jeg er glad jeg ikke har slått til på OCZ Core som jeg har sterkt vurdert i det siste.

Meget bra artikkel, takk for tipset :) Jeg hoppet av Core kjøpet fordi folk hadde store problemer med dem hvor OCZ skyldte på at brukerne ikke klarte å slå av ACHI og WC.

 

EDIT:

Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe en X25-M fra utlandet. Og takk for at oppklarte hele kontrollercache problemet rundt SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...