Gå til innhold

Atom-populariteten for stor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Atom har 47 millioner (i følge Wikipedia) transistorer, Allendale har 167 millioner (i følge en random review); sjekk signaturen din.

Litt mer interessante fakta: Cache står ofte for en stor andel av transistortallet.

Atom har totalt 47 millioner. Derav 28 millioner til cache og 19 millioner til resten. (én kjerne)

Allendale (Noen Core 2 Duo med 2MB L2) har totalt 167 millioner transistorer. Derav 104 millioner til cache og 63 millioner til resten (to kjerner).

Lenke til kommentar

Beklager, jeg skulle spesifisert meg selv mye mye bedre. Jeg mente funksjonstesting, som i at chippen blir satt i et system og testet på den måten. Det ser jeg på som usannsynlig at gjøres for hver eneste chip. Men fint om noen har av/bekreftende informasjon om dette.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Beklager, jeg skulle spesifisert meg selv mye mye bedre. Jeg mente funksjonstesting, som i at chippen blir satt i et system og testet på den måten. Det ser jeg på som usannsynlig at gjøres for hver eneste chip. Men fint om noen har av/bekreftende informasjon om dette.

 

Hmm.. om de tester slik de gjør hos gigabyte som beskrevet her og her, så vil vel det avsløre like mange feil som om man ansetter en gjeng med fjortiser til å game cs på prosessorene 24/7 :!: .

 

Jeg antar at testene er lagt opp slik at de etterligner forholdene prosessorene skal brukes under, men det blir uansett spekulering fra min side siden jeg ikke har noe kilde til dette.

Lenke til kommentar
Tester man virkelig alle prosessorene som blir laget? Jeg tviler.
Dette er nok i stor grad automatisert. Sjekk linken for å se hvordan Gigabyte tester hovedkortene sine, link.

Jepp, det er nok en automatisert testing som foregår. Testen er nok litt "aksellerert" på den måten at den tøyer grensene litt for å finne yttergrensen ganske kjapt. F.eks at de testes ved 100°C og 0,2V lavere spenning enn normalt kombinert med full hastighet og full belastning. Antageligvis tester de flere kombinasjoner av spenninger og hastigheter. Når maskinene har sortert brikkene så får de skrevet inn en såkalt mikrokode i en ROM på brikkene. Det er blant annet der maksimal multiplikator, VT slåes av eller på, noe av cachen evt. blir slått av og CPUID skrives. Testen består nok av et Intel-utviklet program som tyner de ulike delene av prosessoren i en bestemt rekkefølge.

Lenke til kommentar

Dette høres jo nesten ut som en plantet nyhetsartikkel av Via som har lang fartstid i denne delen av bransjen! :)

 

Atom prosessorene er en fantastisk bra nyhet for oss alle og legger en brostein på veien mot 100% passivt kjølte datasystemer. At Via endelig fikk konkurranse på dette området er virkelig bra, jeg bare håper de klarer å henge med i svingene og at AMD kommer på banen raskt.

 

Etter all sannsynlighet så er det sikkert 90% av brukerene som egentlig ikke trenger mer CPU kraft enn en Atom kan tilby i dag, og for de som trenger mer kraft så vil man benytte en annen maskin eller for "gamers" gå helt over til konsoller. Man kan jo også spille eller kjøre tunge applikasjoner med diverse streaming og virtualiserings systemer. Så man kan spille Crysis på sin nye EEE pc i dag hvis man vil, eller kjøre fulle utviklingsverktøy via VNC. Da er det kjekt å ha en helt tyst maskin å jobbe med når man bare skal sjekke mail eller surfe litt på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...