Gå til innhold

Anmeldelse: Penumbra: Requiem (PC)


Anbefalte innlegg

Tror det skal anskaffes, misliker sterkt grøsserspill enda det første spillet var helt fantastisk. Elsket gåteløsninga i spillet, derfor liker jeg at dette er så og si det eneste fokuset i denne oppfølgeren. Anbefaler de som ikke har prøvd de tidligere spillene til å spille de, fantastiske spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hihi Joachim! :tease: Ikke helt enig med deg selv?

Jovisst. Jeg skriver bl.a. dette i denne anmeldelsen:

 

Resultatet er faktisk ganske herlig. Rent gameplaymessig, var det alltid hjernetrimmen Penumbra-spillene har gjort best – snikesekvensene var i mine øyne for mekaniske, og kampsystemet fra det første Penumbra-spillet var interessant, men til syvende og sist ikke særlig artig. Ved å fjerne alt dette, leverer Frictional Games en mer fokusert opplevelse som holder en jevn og god kvalitet.

 

Poenget er ikke at dette er et dårligere spill på grunn av eventyrfokuset - snarere tvert i mot, dette spillet holder en mye jevnere kvalitet enn de tidligere Penumbra-spillene.

 

Men poenget er at dette burde ikke blitt markedsført som et nytt kapittel i Penumbra-serien, for det har egentlig ikke så mye til felles med de tidligere spillene i serien. Det blir litt som å gi ut en ny Jurassic Park-film, med romvesener i stedet for dinosaurer. Samme hvor god den er, vil mange bli skuffet over at den ikke var som forventet.

 

Jeg hører ikke til de som ble skuffet over Penumbra: Requiem, og jeg trekker det ikke for å være annerledes enn sine forgjengere (som begge fikk samme karakter av meg). Men jeg synes det er et veldig viktig poeng å få med, siden mange vil vurdere om de skal kjøpe Requiem eller ikke på bakgrunn av hvor godt de likte forgjengerne.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Jeg er nok blant de som blir dypt skuffet over dette.

 

De 2 første penumbra spillene er begge på top 10 listen all time for meg, og jeg har sett fram til en oppfølger siden dagen jeg rundet Black Plague. Men men... Dette er uansett et sikkert kjøp. Disse folka har jo vist at de kan lage budget spill som kan hevde seg godt oppe i eliten før, så jeg har fortsatt tro på at dette er og blir en god opplevelse spillmessig.

Lenke til kommentar
Men poenget er at dette burde ikke blitt markedsført som et nytt kapittel i Penumbra-serien, for det har egentlig ikke så mye til felles med de tidligere spillene i serien. Det blir litt som å gi ut en ny Jurassic Park-film, med romvesener i stedet for dinosaurer. Samme hvor god den er, vil mange bli skuffet over at den ikke var som forventet.

 

Indiana Jones?

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig her å der.

 

Jeg hadde forventet en solid slutt på en knallgod historie som dregde meg inn fra første stund.

 

Men desverre så fikk jeg mere intrykk av at dette lignet mer Portal og begynte å drasse vekk fra det gode gamle penumbra.

 

Joda jeg syntes det var litt gøy med hjernetrim, få litt snutter fra de tidligere spillene å høre de gode (ja okay slemme) stemmene på radioen igjenn.

 

Når jeg for første gang spilte Penumbra så fikk jeg momentant følelsen av at "Her vil jeg ikke være" å jeg kjempet bastant for å komme meg ut, utforske mer for å ja.. komme meg ut. Noe som virkelig dregde meg inn i historien. Når noe uggent kom, stygge lyder, gale hunder eller rare vesner med lommelykt så var det jo spontan andrenalininnsprøytning.

 

Penumbra: Requiem var litt rart, føltes "arkadisk", det var mere komme seg til neste level enn å finne ut hva som lå bak den skumle dør du har rasket rundt halve område for å få åpnet.

 

Jeg har enda ikke gjennomført Requiem, loffer rundt på 6 Level "Ja faktisk, 6 "Level".

Så bare klag i vei hvis dere er uenige :)

Har trossalt ikke gjennomført spillet helt enda, men foreløbig:

 

Penumbra: Requiem, etter min midlertidige mening. Er et arkadisk fysikk puslespill som bygger litt på historen fra det forgje spille i serien. For meg som er fan av serien, så var det en skuffelse. Å jeg trur neppe de siste levelene blir å skifte min mening.

Lenke til kommentar

Jeg så veldig frem til Requiem. Svært synd at utviklerne ikke fortsatte i samme stil som Overture og Black Plague. De har noe unikt i spillmarkedet i dag. For meg er det ingen som har kommet i nærheten av den psykologiske skrekken Penumbra klarer å sette i meg.

 

Forhåpentligvis ser vi mer at de to første episodene i fremtiden.

Lenke til kommentar
Selv om det ikke er noe direkte galt med denne delen av spillet, sitter jeg igjen med en viss følelse av at det kanskje hadde vært best om utviklerne rett og slett lagde et rent eventyrspill neste gang, hvor de kun fokuserte på utforskning og gåter.

 

- Sitat Joachim Froholt, anmeldelse av Penumbra: Black Plague.

 

Hehe, konge!

 

Jeg elsket Portal, men har ikke spilt noen av spillene i Penumbra serien. Men dette interesserte meg virkelig! Men som anmelder sier, blir jeg litt satt i en felle her, ettersom jeg ikke har noen spesiell interesse for grøss, men likevel må handle BP for å få tilgang på dette spillet... Frictional har på en måte skutt seg selv i foten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...