Gå til innhold

type linsekjøp til canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

 

dette er linsa jeg har tenkt å invistere i, er ikke noe proff fotograf, men tenker

og macrofotografering..noen spesielle linser som anbefales, bør det være canon eller er billige linser likebra

 

Ovennevnte vil jeg mene ikke er noe bra for makrofotografering; en mindste fokusavstand på 1,5 meter og noe lyssvak. Hvis du virkelig har lyst på makro bør du ta en titt på Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM til samme pris. En virkelig god linse, ikke kun til makro. "Ulempen" er manglende zoom som gjør den mye mindre fleksibel enn den du forelo til vanlige fotos, men nå vet vi jo ikke hva andre linser du eventuelt sitter inne med.

Lenke til kommentar

Om jeg skjønner deg rett så tenker du kjøpe nevnte objektiv + en til macrofotografering, i så fall er nevnte objektiv meget bra, men husk det finnes en som heter CANON Lens EF-S55-250 4-5.6 IS som er like bra til halve prisen,har selv brukt begge.

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=134837&model=

 

Macroobjektiv vil jeg annbefale Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro dette får du brukt for 3000-3500 kr.

 

http://www.japanphoto.no/product/objektive...-2-8-usm-macro/

Lenke til kommentar

Enig med Snekker'n, ville sett på EF-S55-250 4-5.6 IS i stedenfor 70-300 hvis du ikke er veldig opptatt av de ekstra 50mm, 55-250 har fått rimelig bra kritikker for pris/ytelse.

 

Når det gjelder makro så er jo Canons 100mm et opplagt alternativ. Husk at hvis du velger en makrolinse med fast brennvidde så velger du også en arbeidsavstand (for en gitt forstørrelsesgrad). Så hvis du skal ta bilder av veldig små motiver er det en fordel med 100mm eller mer. Skal du bare ha "litt" forstørrelse kan det hende at en 50mm f2.5 eller en 60mm f2.8 kan gjøre nytten. Ellers hadde svenske FOTO en test av makrolinser for en stund siden, og Canons gjorde det ikke spesielt bra på pris/ytelse (ikke spesielt dårlig heller), men Sigma hadde flere som fikk god kritikk.

 

Og hva med Canons nye 18-200? Da mangler du 100mm i forhold til 70-300, og ingen vet noe om bildekvaliteten ennå, men det vil være en veldig interessant alt-i-et-linse hvis den viser seg å være bra optisk. Bra nærgrense har den også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...