Gå til innhold

Regler for konkurranser..


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Er den lykkelige vinner av forrige rundes konkurranse, og holder derfor 4.runde av fotokonkurranse v.7.

(..Som dere er hjertelig velkomne til å innsende bidrag til..)

 

I følge reglene skal man som følger:

1. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen. Du må være fotografen bak bildet og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

(..)

4. Bildets lengste side skal ikke være mer enn 1280 piksler og filstørrelsen maksimalt 450kB.

(..)

Bildene sendes til meg som PM sammen med bildets tittel, dato og klokkeslett for når bildet er tatt og helst EXIF. Alle som leverer vil få en bekreftelse på PM om at bildet er mottatt.

 

..Har mottatt et bilde uten exif (eller for den del dato og klokkeslett), et bilde som er for stort (1600px), og et bilde som er tatt en uke før tiden.

 

Heller ikke alle ovennevnte som besvarer på PM'er om bildene.

 

 

Hva her - skal bilde uten exif/dato diskes?

Skal jeg eventuelt selv resize bilde som er for stort?

Hva med bildet som er tatt litt før tiden?

 

 

Det jeg skal fram til: Hvor nøye er vi på reglene? Så i forrige runde at et bilde postet i samme tråden også kom med blant bidragene - så er bidrageksemplene over sånn nogenlunde ok?

 

 

(Vil ellers gjerne ha fler bidrag - det er ikke kommet mange inn enda..;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel jeg som i sin tid for det meste førte disse reglene i pennen (med innspill fra mange - og sikkert senere rettelser).

 

Hurtigfarer har tolket reglene riktig etter intensjonen. Bilder som er tatt utenfor riktig tidsrom skal autodiskes - bilder som mangler exif bør derfor diskes siden det ikke er mulig å bekrefte dato. Ellers skal jo dette være en hyggelig kosekonkurranse hvor alle er venner, så der det er mulig for arrangør å rette opp feilen, bør det gjøres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror det er på tide med en liten vask/oppdatering av reglene for bildekonk.

 

Jeg synes vi skal endre maks-størrelse på bildene. Jeg synes vi skal endre maks filstørrelse fra 450kB til 800kB eller deromkring. Da jeg innsendte bilde av Eiffeltårnet måtte jeg ned på 55% jpeg-kvalitet for å komme under 450kB.

 

Jeg synes vi skal legge til informasjon om at vedkommende som holder konkurransen skal fjerne EXIF-data.

 

Synes regelen om at man skal sende inn dato for når bildet er tatt skal være i regellista - holder ikke at det bare står sist i posten.

 

Vi burde også ha en regel om at "Bryter bildet disse reglene, så kan konkurranseholderen sende svar-PM om hva som ikke overholdes. Kan ikke deltageren levere nytt bilde som overholder reglene, kan deltageren diskes." eller lignende.

 

Har også rettet Aetius' brukernavn.

 

 

 

En ekstra synse-regel fra undertegnedes side, og som undertegnede synes også burde gjelde andre steder som i bildegallerier etc er at størrelseskrav som "maks 1280 på lengste side" burde endres til "maks 1280 i bredden og maks 1024 i høyden" eller lignende. De fleste brukeres skjermer er bredere enn de er høye. Undertegnede har til vanlig 1920x1200, og 1280 i høyden blir for høyt.

 

 

 

Noen kommentarer? Annet som også burde endres?

 

 

 

Her er posten, med variable verdier endret til XXX og mine foreslåtte endringer i lekker magenta.

 

 

I XX.runde av v.XX er temaet:

 

XXXXXXXXX

 

Temaet tolkes fritt som vanlig.

 

Bildene må være tatt og sendt inn i tidsrommet fredag XX. XXXXX - søndag XX. XXXXX kl. 22:00.

Bildene blir deretter lagt ut med poll for avstemmingen fram til torsdag XX. XXXXXX kl. 21:00.

 

Nye deltagere bør spesielt lese reglene, og forstå dem.

 

Regler du MÅ lese og forstå før du kan delta:

1. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen. Du må være fotografen bak bildet og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

2. Du står fritt til å tolke temaet.

3. Stemmefisking er ikke tillatt.

4. Bildets lengste side skal ikke være mer enn 1280 piksler og filstørrelsen maksimalt 800kB.

5. Bildene sendes inn som PM sammen med bildets tittel, dato og klokkeslett for når bildet er tatt og helst EXIF.

6. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder på diskusjon.no mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

7. Brukernavnene til de som kommer på de 3 første plassene vil bli offentliggjort.

8. Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere fotokonkurransen, samt legge det inn i galleriet på Akam.no.

 

Regler du må lese og forstå dersom du vinner (det kan være lurt å se gjennom disse før du sender inn et bidrag, sånn at du vet hva du forplikter deg til):

 

 

9. Vinneren av konkurransen velger tema for neste runde og kunngjør dette innen 24 timer etter at vinneren er kunngjort. Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde dersom vinnerne ikke blir enige seg imellom. Dersom nytt tema ikke er kunngjort innen 24 timer, skal den som kom på 2. plass komme med nytt tema.

10. Når arrangøren har opprettet tråd med kunngjøring av tema for ny runde, skal moderator varsles om at den nye tråden skal stickyes, og den gamle unstickyes. Faaeri og Aetius i Akam-redaksjonen skal varsles via PM om vinneren av forrige runde, og med link til den nye tråden, slik at de kan oppdatere Akam.no-forsiden.

11. Innleveringsfrist for bidrag er kl. 22 tredje søndag etter at temaet er kunngjort. Bidragene skal publiseres i konkurransetråden så fort som praktisk mulig og ikke mer enn 24 timer etter innleveringsfristen. Dersom dette ikke er praktisk mulig er det arrangørens ansvar å sørge for at en annen overtar ansvaret for publiseringen.

12. Avstemning pågår til kl. 21 påfølgende torsdag.

 

 

 

Administrative regler, som du egentlig ikke trenger å bry deg om:

 

 

13. 1. plass premieres med 4 poeng, 2. plass med 2 og 3. plass med 1 poeng i sammendraget.

14. Etter 13 runder utropes en samlet vinner, og en ny "hovedrunde" begynner.

15. Ved poenglikhet i sammendraget er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

 

 

 

Bildene sendes til meg som PM sammen med bildets tittel, dato og klokkeslett for når bildet er tatt og helst EXIF. Alle som leverer vil få en bekreftelse på PM om at bildet er mottatt.

EXIF fjernes av konkurranseholderen (meg) før de legges ut til avstemning. Dette kan medføre små endringer på bildet, idet det bildet typisk om-komprimeres til jpeg når det lagres på nytt.

 

Har du levert bilde, men ikke fått bekreftelse når konkurransen nærmer seg slutten, ta kontakt så vi kan få ordnet opp tidsnok.

Lenke til kommentar
For rask oppdatering av Akam-forsiden kan man også sende mail til [email protected], og gjerne så tidlig på dagen som mulig, slik at vi får gjort det før det er gå-hjem-tid og vi slipper å vente til dagen etter.

Nja, men er fotokonken forsidestoff?

Edit: Det viktigste er vel sticky'ing? Kanskje PM'e Simon Aldra også? ..Som Akam-interessert moderator, mener jeg? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fotokonken har fast plass på forsiden - vinnerbildet ligger der i hele perioden.

 

Ellers syns jeg regelendringsforslagene dine er gode. Så vidt jeg kan huske, så hadde 450kb-grensen sammenheng med at man i "gamle dager" hadde begrenset med lagringsplass for attachments - så for å unngå at vinneren brukte opp all attachment-plassen sin på andres konkurransebidrag måtte vi sette grensen relativt lavt.

Lenke til kommentar
Fotokonken har fast plass på forsiden - vinnerbildet ligger der i hele perioden.

Hmm - jo, der er jo bildet mitt! :D

 

Men - det burde være litt klarere rundt tidsfrister.

Bildet skal være tatt innen fredag 22:00.

Men - når skal det senest sendes inn?

Og når skal pollen ca. opprettes?

Antar pollen gjerne kan opprettes rett etter fredag 22:00, men når er siste frist for innsending av bilder? Sent innsendte bilder - skal de bare legges inn, og så er det kortere tidsrom de kan stemmes på? Man kan jo ikke endre stemmen i ettertid, hvis det plutselig kommer et bilde som man likte bedre.

 

Ellers: Endre kontakt-biten til:

"Faaeri og Aetius i Akam-redaksjonen skal varsles via PM og mail til [email protected] om vinneren av forrige runde, og med link til den nye tråden, slik at de kan oppdatere Akam.no-forsiden."?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...