Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Linser - svir i øynene


possible

Anbefalte innlegg

Da jeg startet med linser var det et helvete uten like. Tok En time å få dem på og var ikke behagelig. Gikk seg til.

 

Jepp, kunne ikke sagt det bedre. Jeg har derimot problemer med å få linsa på venstre øyet. Klarer liksom å få linsa kun på de hvite området, men ikke flytte den til pupillen. Og dette er først etter 10-15 forsøk at linsa er på det hvite før den faller ut. 

 

Så enerverende ........ 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ofte må man kombinere linser med lesebriller, men dette har vel optiker fortalt deg alt om?

 

Det at man tukler litt kan gjøre øynene røde, men som nevnt tidligere er dette kanskje ikke rett type linse for dine øyne.

 

Optikere selger vel det de tjener mest penger på, og det er trolig briller og dyre linser. Jeg stoler ikke på optikere og tannleger.

 

Jeg kjenner ikke mine linser i det hele tatt og ville ikke tro man skal kjenne dem etter en ukes bruk, men litt uvant i begynnelsen. Jeg forsøkte MANGE linser før jeg fant mitt merke. Derfor er det kjekt med døgnlinser eller dagslinser fordi det gjør det billig og enkelt å finne rett fabrikat.

Lenke til kommentar

Ofte må man kombinere linser med lesebriller, men dette har vel optiker fortalt deg alt om?

 

Det at man tukler litt kan gjøre øynene røde, men som nevnt tidligere er dette kanskje ikke rett type linse for dine øyne.

 

Optikere selger vel det de tjener mest penger på, og det er trolig briller og dyre linser. Jeg stoler ikke på optikere og tannleger.

 

Jeg kjenner ikke mine linser i det hele tatt og ville ikke tro man skal kjenne dem etter en ukes bruk, men litt uvant i begynnelsen. Jeg forsøkte MANGE linser før jeg fant mitt merke. Derfor er det kjekt med døgnlinser eller dagslinser fordi det gjør det billig og enkelt å finne rett fabrikat.

 

 

 

Hmm.. har jo bare hatt på 2-3 dager da, men litt redd for at rødheten skal vedvare ved bruk av linser. 

Billig med dagslinser? Ble tilbudt dagslinser i 6 mnd for 3000,- mot 1200 ,- månedslinser for 6 mnd. Det sistnevnte tilbudet virket mer fristende for meg.. 

 

Nei, optikeren har ikke fortalt meg om å kombinere linser med lesebriller? Jeg trenger jo strengt tatt ikke briller/linser når jeg leser, men det er vel først og fremst når jeg er ute/klasserommet at linsene hjelper meg. Burde jeg gå til anskaffelse av briller også? 

Lenke til kommentar

Ikke sov med en dags linser iallefall, jeg gjorde det fordi jeg glemte meg (vant med døgnlinser) og morgenen etterpå så jeg veldig uklart selv etter å ha tatt ut linsene og tatt på briller, tok vel over 1 time før synet ble normalt igjen

 

Har hørt om historier der folk har gått blind fordi de har gått med dagslinser i flere måneder.... 

Men hva gjør man dersom øynene blir veldig tørre og man som en konsekvens klarer ikke å få linsene ut ved å kun ta på pupillen og prøve å dra linsen ned mot øyelokket? Skal jeg helle linsevann i øyet for å unngå tørrheten? 

Lenke til kommentar

Drop-It mot tørre øyne.

Som linsebruker brukes "kunstig tårevæske" uten konserveringsmiddel mot tørrhet.

 

Ja man kan skade øynene med uriktig linsebruk. Jeg har vært gjennom det meste av riktig bruk samt tidligere vært uvøren med å ta av om natten (gått med linser for lenge på øyet i lengre perioder). Det har medført at øyet har fått manko på oksygen og de små blodårene har søkt seg ut på det hvite. Resultatet er permanent og irreversibelt.

Det er en grunn til at med linseabonnement kommer det obligatorisk oppfølging og linse/øyekontroll hos optikeren.

 

Det virker som du trenger å se en opplæringsvideo eller ha en lengre gjennomgang hos optikeren.

 

Det er en befrielse å bruke kontaktlinser . Men bruk kun etter anvisninger og vær nøye med hygiene så går det bra. Og ta kontakt med optikeren om du føler at noe er galt. Dog etter tilvennings perioden er over. Det kan virke på meg at du har fått rift på et eller begge øynene.

 

Jeg anbefaler å bruke dagslinser. Da er det null stress med linsebeholdere , rens og liknende. Og ikke sov med linser uansett type. Ha ordentlige briller slik at du ved behov kan ta et avbrekk fra linsebruk i to til tre uker.

 

Hilsen linsebruker i > 30 år.

Prøvd det meste.

Bruker dagslinser og har gjort det siste ti årene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som jeg skriver så er optikere ute etter å tjene penger.

 

Jeg betaler kr. 400 pr. år for linser på nett - jeg har et par billige lesebriller til kr. 50,- men gidder ikke bruke dem.

 

Jeg ønsker heller ikke irritere øyet med å ta ut/sette inn linser hver dag og bruker derfor døgnlinser som jeg har i 3-4 uker.

 

Når man sover får ikke øyet oksygen forfra likevel, så det er vel ingen vits å ta de ut når man sover (døgnlinser).

Lenke til kommentar

Som jeg skriver så er optikere ute etter å tjene penger.

 

Jeg betaler kr. 400 pr. år for linser på nett - jeg har et par billige lesebriller til kr. 50,- men gidder ikke bruke dem.

 

Jeg ønsker heller ikke irritere øyet med å ta ut/sette inn linser hver dag og bruker derfor døgnlinser som jeg har i 3-4 uker.

 

Når man sover får ikke øyet oksygen forfra likevel, så det er vel ingen vits å ta de ut når man sover (døgnlinser).

Jaja , fint at du føler du har det veldig greitt nå med fokus på at det er billig og lite med kontroll og penger lagt igjen hos optikere (som selvsagt bare er ute etter penger)

Merk at synet og øynene skal vare hele livet ut.

Vi kunne jo tatt denne dialogen oppi gjennom om 20 år og avstemme :)

 

Når man sover får ikke øyet oksygen forfra likevel, så det er vel ingen vits å ta de ut når man sover (døgnlinser)

Som at når øyelokkene er igjen er de liksom hermetisk lukket ..

 

Sånn til ettertanke om det å kontinuerlig sove med linser:

https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-manedslinser-1.11945053

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Som jeg skriver så er optikere ute etter å tjene penger.

 

Jeg betaler kr. 400 pr. år for linser på nett - jeg har et par billige lesebriller til kr. 50,- men gidder ikke bruke dem.

 

Jeg ønsker heller ikke irritere øyet med å ta ut/sette inn linser hver dag og bruker derfor døgnlinser som jeg har i 3-4 uker.

 

Når man sover får ikke øyet oksygen forfra likevel, så det er vel ingen vits å ta de ut når man sover (døgnlinser).

Jaja , fint at du føler du har det veldig greitt nå med fokus på at det er billig og lite med kontroll og penger lagt igjen hos optikere (som selvsagt bare er ute etter penger)

Merk at synet og øynene skal vare hele livet ut.

Vi kunne jo tatt denne dialogen oppi gjennom om 20 år og avstemme :)

 

Når man sover får ikke øyet oksygen forfra likevel, så det er vel ingen vits å ta de ut når man sover (døgnlinser)

Som at når øyelokkene er igjen er de liksom hermetisk lukket ..

 

Sånn til ettertanke om det å kontinuerlig sove med linser:

https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-manedslinser-1.11945053

 

De er ikke noe mer hermetisk lukket med linser, og linser puster. De gjorde kanskje noe annet for 30 år siden, men det har altså vært en liten revolusjon i bransjen.

 

Forøvrig får man linser på nett som koster 1/3 del av prisen, og døgnlinser kan brukes som månedslinser slik at kostnaden ikke trenger å bli så høy som skissert over. Tar man utgangspunkt i optikerpriser kan man selvsagt x3 og vel så det.

 

Men selvsagt kan man bruke briller som koster mer penger, og som i tillegg dugger, blir fettete, knuses og ikke kan brukes under mange sportslige aktiviteter.

 

Det er liten sjans for øyeskader med linser, men det er det også med briller. Man kan få en fotball i trynet eller kræsje med bil/sykkel osv. Jeg tørr ikke tenke på resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt de samme linsene de hadde for tredve år siden frem til i dag vet du.

Som bruker i en årrekke kan en sågar si noe om og har erfart revolusjon i bransjen selvsagt .

Jeg vet at døgnlinser slipper gjennom seks ganger mere oksygen enn dagslinser men også at leger og optikere fraråder å sove med de uansett.

 

Linsene jeg bruker er ikke billigere på nett enn de jeg kjøper (på nettbutikk) hos optikerkjede jeg bruker nå. Det sjekkes regelmessig . Så den regelen gjelder ikke alle.

Får også mulighet til å prøve ut forskjellige typer regelmessig og ved behov.

 

Du kan jo spørre han i nrk artikkelen linket til om han sluttet å sove med linser.

Uansett er det en risiko og man kan diskutere seg grønn hvor liten . Og selv med liten risiko så det er øyne og synet du har som innsats.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, under en promille får slike betennelser, det står i artikkelen. Jeg ville tro at skader i forbindelser med brillebruk i sportslige sammenhenger er større. Så må vi heller ikke glemme de tilfellene hvor linsene faktisk beskytter hornhinna mot skader.

 

Når det gjelder din prissammenligningsstrategi så er det bare kverrulering. Alle linsebrukere vet at man sparer store summer på å handle på nett fremfor i en fysisk butikk. Jeg ville bare gjøre trådstarter oppmerksom. Nettbutikk kan som kjent også være en optikerkjede.

 

Har selv brukt linser i mange år helt problemfritt. Og dersom det ville gitt store skader så ville nok aldri amerikanske helsemyndigheter godkjent disse linsene, og produsentene ville vært saksøkt herfra og til månen.

 

Man kan selvsagt diskutere han i artikkelen men vi vet ikke noe om årsakene til at han fikk denne bakterien. Dårlig hygiene? Svømmer han i svømmebasseng? Har han vært utenlands? Badstu? Brukt et møkkete håndkle?

 

Selv er jeg nøye med å ta nye linser om jeg har vært i svømmebasseng og slike ting. Det ER viktig å vaske hendene før man begynner å håndtere linser.

 

Jeg vil også tro det er lettere å tilføre bakterier dersom man to ganger om dagen skal fikle med øynene fremfor å bare bytte en gang pr. mnd.

 

Som så mye annet er dette et valg man tar - tror man at linser skader øynene så bruker man selvsagt ikke linser.

Lenke til kommentar

Vi er enige - stort sett. Nok om det.

Jeg bare påpeker at om man tar snarveier kan man angre på det. Det vet jo du tydeligvis like godt.

Eksempelet ditt med briller dog er litt søkt.

Ikke meg som kverulerer her , jeg bare opplyser det som er fakta for min type og at ditt eksempel ikke er gjeldende "for alle" . Min type progressiv linse 30pk sjekk (jeg betaler 320,-) og tar ikke med utenlandske.

post-35394-0-18935900-1499778159_thumb.png

Lenke til kommentar

Klarte ikke å få på linsene i dag etter et iherdig forsøk....Får prøve i igjen i morgen.... 

 

Hva gjør man når man ikke får på linsene og skal legge de tilbake? 

 

Jeg hellet litt linsevann på håndflaten og vakset begge linsene, tok ut det gamle linsevannet og helte inn nytt og plasserte linsene der. 

 

Er dette korrekt måte ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det er korrekt. Men personlig foretrekker jeg å ikke bruke håndflaten pga. bakterier men bare legge mellom tommel og pekefinger og gni svært lett. Når de ikke har vært i bruk, som nå, ville jeg nok ikke gnukket noe som helst da det både sliter på linsen og rengjør - man påfører nå unødvendig slitasje.

 

Forøvrig finnes noe sugekopplignende greier jeg har sett på nett, min optiker hadde ikke slikt utstyr, men de bør kunne gi deg opplæring i de forskjellige teknikkene. Forøvrig finnes mye fine videoer på youtube.

 

Det er bare den første uken det går litt trått, men det er gjort på et øyeblikk når du får teken. Plutselig så sitter teknikken, og når man blir riktig flink tar du begge linsene på en hånd og setter inn på begge øyne samtidig.

 

Husker jeg var sjeleglad for at jeg valgte linser jeg kunne sove med i begynnelsen - jeg orket ikke tanken på å slite slik hver eneste dag. Nå spiller det ingen rolle lenger...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt. Men personlig foretrekker jeg å ikke bruke håndflaten pga. bakterier men bare legge mellom tommel og pekefinger og gni svært lett. Når de ikke har vært i bruk, som nå, ville jeg nok ikke gnukket noe som helst da det både sliter på linsen og rengjør - man påfører nå unødvendig slitasje.

 

Forøvrig finnes noe sugekopplignende greier jeg har sett på nett, min optiker hadde ikke slikt utstyr, men de bør kunne gi deg opplæring i de forskjellige teknikkene. Forøvrig finnes mye fine videoer på youtube.

 

Det er bare den første uken det går litt trått, men det er gjort på et øyeblikk når du får teken. Plutselig så sitter teknikken, og når man blir riktig flink tar du begge linsene på en hånd og setter inn på begge øyne samtidig.

 

Husker jeg var sjeleglad for at jeg valgte linser jeg kunne sove med i begynnelsen - jeg orket ikke tanken på å slite slik hver eneste dag. Nå spiller det ingen rolle lenger...

 

Lykke til!

 

 

I dag brukte jeg kun 7 minutter... Det er fremdeles mye, men nå skal det nevnes at jeg brukte over flere timer de første gangene. 

 

Så jeg kan altså sove med månedslinser? Trodde det var farlig og kunne øke fare for blindhet? 

 

Bør jeg forresten oppsøke øyelege dersom jeg får et rødt øye etter å ha hatt på linsen en stund? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva slags merke bruker du da?

Månedslinser kan i utgangspunktet ikke soves med, men døgnlinser kan. I dag brukes disse om hverandre så det kommer litt an på. Noen er godkjent for å soves med i 14 dager andre i 30 dager.

 

Ja, oppsøk optiker ved rødt øye - du MÅ teste forskjellige linseleverandører for å finne noe som føles bra.

Lenke til kommentar

Hva slags merke bruker du da?

Månedslinser kan i utgangspunktet ikke soves med, men døgnlinser kan. I dag brukes disse om hverandre så det kommer litt an på. Noen er godkjent for å soves med i 14 dager andre i 30 dager.

 

Ja, oppsøk optiker ved rødt øye - du MÅ teste forskjellige linseleverandører for å finne noe som føles bra.

 

Ahh,, glemte å spørre om det.... skal huske på å gjøre det neset gang.

 

Optikeren sa iallfall at det var normalt å få litt røde og irriterte ved linsebruk de første 2-3 månedene....Jeg kjenner av og til en brennende følelse, men øyet var dog i orden etter en grundig sjekk.

 

 

Er det forresten greit å ha et par briller ved siden av linsene? Isåfall, hvor mye koster vanligvis et par briller ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er uenig med optiker i at det er normalt med røde og irriterte øyne, da har du trolig fått linser som ikke er tilpasset godt nok eller har dårlig kvalitet. Men jeg er ingen optiker og prater av egen erfaring. Men en brennende følelse er IKKE normalt.

 

Som nevnt tidligere finnes et hav av ulike produsenter, hvor linsene har ulike egenskaper.

 

Selvsagt kan du bruke briller når du ikke bruker linser. 

 

Litt av vitsen for min del er å slippe kostnaden til briller, men ofte får man briller svært billig men da er det ikke topp kvalitet og design.

 

Jeg synes optikeren din gjør en dårlig jobb om vedkommende har sendt deg ut av butikken uten et annet fabrikat du kan teste ut når du har de problemene du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...