Gå til innhold

Ice net trådløst internett holder ikke mål


Anbefalte innlegg

Siden det er blitt liv igjen i denne tråden, så kan jeg jo også rapportere om hvordan opplevelsen min med ice ble denne sommeren, slik som i fjor.


I år var vi igjen på litt forskjellige campingplasser, en på vei mot kristiansand, i nærheten av oslo, og på en plass nært strømstad i sverige. I tillegg hadde vi modemet gående i bilen under kjøreturen for å høre musikk og se litt på kart osv.


Vi fikk ganske så like resultater på alle campingplassene. Midt på dagen lå hastigheten på alt mellom 0.7-1.2Mbit, og opplastning på rundt 0.3-0.4Mbit, og med rundt 100ms ping uten aktivitet på linjen.


Utover kvelden og om natten fikk vi greie hastigheter mellom 2.5-2.8Mbit nedlastning, og rundt 0.9-1.2Mbit opplastning. Pingen kunne her ligge på rundt 60-80ms.


Midt på dagen gikk det greit å spille strategispill som ikke var så krevende hvis nettet ikke ble brukt til noe annet, og alle passet på å lukke alt av spotify, automatiske oppdateringer, websider med reklame som oppdaterte seg i bakgrunnen osv. Av og til ble det litt sure miner hvis noen fant på å laste inn f.eks en side med 9gag (de animerte GIFene der kan være på et par MB).


Under kjøreturen testet vi ikke så veldig nøye, vi så egentlig bare litt på fargen på signallampen innimellom, og den hadde forbindelse på ganske mange utrolige steder, selv om lampen lyste oransje på mange steder, som betyr dårlig signal. Det var veldig få steder den ikke hadde noe signal i det hele tatt, men kan blant annet nevne at fergekøen ved eidfjord var et av disse stedene :(


Dette er fortsatt med det gamle grå D-35 modemet som støtter bare opptil 3.1/1.8Mbit, og det med de medfølgende antennene. Om de nyere modemene ville gitt bedre resultater vet jeg ikke, de har jo 3 ganger så høy maks teoretisk hastighet. Om det gjør at man også kan forvente 3 ganger så høy faktisk hastighet i samme området må nok noen andre svare på.


Alt i alt har vi klart oss greit nok. Om modemet ikke har levert lysets hastighet døgnet rundt, så har det ihvertfall levert "ok" hastighet som vi kunne leve med ved å bruke nettet litt forsiktig for å ikke ødelegge for mye for hverandre. Siden vi har litt erfaring med nettverk, forstår vi hva som må til for å få det til å funke, men jeg ser jo at andre folk lett kunne ha fått problemer, for det skal ikke så mye til for å få nettet til å gå helt i stå hvis man har feile ting kjørende på PCen til feil tid. Ved å bruke nettet litt forsiktig, og ved at alle enten spilte samtidig, eller drev med andre ting mens ingen spilte, gikk det som sagt greit. Nettsider lastet fint, og vi døde ikke av kjedsomhet selv om det var merkbart at bilder tok lengre tid å laste enn hjemme på fast linje.


Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Post- og teletilsynet slakter bredbåndsleverandører som leverer via fastnett. Vil ikke ta stilling til de som leverer trådløst.

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/12/nyheter/bredband/forbruker/handel/nextgentel/29230678/

 

 

 

Er du blant dem som til stadighet klør seg i hodet over tregt Internett hjemme, er det ikke sikkert det er helt uten grunn.

I kveld avslører nemlig «TV 2 hjelper deg» at så mange som 25 av 27 abonnementer leverer lavere hastighet enn hva de lover i sine annonser.
Endret av s-a-h
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Etter 2 måneders erfaring med ICE langs norskekysten, kan jeg bare konkludere med at ICE gir ett helt falskt bilde av den faktiske dekningen. De fleste steder vi legger til får vi ikke kontakt, mens mobilt bredbånd (telnor) fungerer greit. Når vi har forbindelsen er denne så dårlig at bruk av f.eks. Skype er svært problematisk.

 

Stay away!

Lenke til kommentar

Etter 2 måneders erfaring med ICE langs norskekysten, kan jeg bare konkludere med at ICE gir ett helt falskt bilde av den faktiske dekningen. De fleste steder vi legger til får vi ikke kontakt, mens mobilt bredbånd (telnor) fungerer greit. Når vi har forbindelsen er denne så dårlig at bruk av f.eks. Skype er svært problematisk.

 

Stay away!

Fungerte det har du vært heldig :rofl:

Vi har brukt Ice nedover svenske kysten, og mange av stedene vi er (både havner og øyer) er det så dårlig at det tar rundt 10 min å laste ned en eneste nettside! Hvis det i det hele tatt går da.

I noen få havner så fungerer det fint. Mistenker at det er kapasitetsproblemer siden vi har god kontakt, men dårlig hastighet.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En oppgradering til 4g vil kanskje hjelpe på kapasiteten, men dekningen er en vits og blir ikke bedre før de bygger ut antall sendere. Jeg forstår ikke at de kan fortsette med å skape et inntrykk av god dekning. I båten blir jeg overasket når det virker, så dårlig er det.

Lenke til kommentar

En oppgradering til 4g vil kanskje hjelpe på kapasiteten, men dekningen er en vits og blir ikke bedre før de bygger ut antall sendere. Jeg forstår ikke at de kan fortsette med å skape et inntrykk av god dekning. I båten blir jeg overasket når det virker, så dårlig er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...