Gå til innhold

Ice net trådløst internett holder ikke mål


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått tilsvar på min andre henvendelse til PT. Min henvendelse var som beskrevet i en av postene over:

 

Ut fra svarer fra PT forstår jeg det slik at det ikke finnes noen kvalitetskontroll av de ulike tilbyderne. Blant annet blir ikke tilbyderne stil krav ut fra ekomlovens § 2-3 og § 2-4 med videre. Dette betyr vel i prinsippet at alle kan starte som tilbyder etter en registrering uten at det stilles krav til leveransene?

 

Jeg ønsker å vise til følgende avtalevilkår hos ice.net:

 

1.5 Hastigheten som er oppgitt for mottak og sending av

data er maksimalhastighet. Grunnet forhold som er utenfor

ICE sin kontroll, kan Kunden oppleve at denne hastigheten

ikke oppnås. Eksempler på faktorer som kan påvirke den

opplevde hastigheten er avstanden til basestasjon, om det

brukes eksternantenne, antall brukere, og kapasiteten på

den serveren det søkes informasjon fra. Kunden har ikke

krav på noen form for kompensasjon/erstatning fra ICE

i forbindelse med redusert hastighet for mottak/sending

av data

 

Er PT kjent med dette vilkåret? Er PT kjent med at ice.net bruker vilkåret for alt det er verdt? Ut fra det jeg har sett i media kan jeg ikke minnes andre kommunikasjonstilbydere som har fått blankofullmakt til å fraskrive seg alt ansvar for egne leveranser.

 

 

-----

 

 

De svarte som følger:

 

Hei,

 

Etter det gjeldende ekomregelverket er det ikke nødvendig med noen godkjennelse fra Post- og teletilsynet for å tilby ekomtjenester. Det er imidlertid påbudt å registrere seg hos PT og tilbydere av ekomtjenester er underlagt ulike plikter i medhold av ekomregelverket. I prinsippet kan enhver derfor starte som tilbyder.

 

 

Forbrukerombudet har sammen med bransjen utviklet en «Bransjenorm om markedsføring og standardvilkår for internettaksess til forbrukere» Normen omtaler i punkt 3.2.4 om «spesielt om markedsføring av hastighet» at: «Opplysninger om hastighet som er angitt i markedsføringen skal være informative og veiledende for forbrukeren».

 

Brukere av mobilt bredbånd vil sjelden oppleve maksimalhastighet ettersom mobilt bredbånd har begrenset kapasitet og er en delt ressurs. Nå er vel bransjenormen vist til over utviklet med tanke på interntilgang over fastnett, men tilsvarende hensyn må antas å gjelde også for internett-tilgang over mobilnett. Ekomregelverket stiller ingen eksplisitte krav som regulerer det forholdet du tar opp. Det vil derfor være mer hensiktsmessig å se problemstillingen som et spørsmål om mulig villedende markedsføring. Forbrukerombudet fører tilsyn etter Markedsføringsloven.

 

----

 

Det vil i prinsippet si at ifølge ekomregelverket er det faktisk fritt frem for hvemsomhelst å starte opp uten og det stilles ingen krav til tjenestene som leveres. Det nærmeste man kommer er en bransjenorm for leveranser over fastnett.

 

Jeg har klaget inn Ice til forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven. Her tok jeg blant annet opp ordbruk som unik teknologi - overlegen dekning. Dette er imidlertid for over 2 måneder siden og siden Forbrukerombudet ikke har besvart henvendelsen tror jeg ikke de ønsker å ta i saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

De kan ikke avtale seg bort fra ethvert ansvar: I Norge har vi Avtaleloven. Den sikrer balanse i ytelser mellom partene i en avtale.

 

Edit:

 

Legg merke til punkt 2

 

§ 37. For vilkår som ikke er individuelt forhandlet, og som inngår i en avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende, gjelder følgende:

1. Ved anvendelse av § 36 skal det tas hensyn til forhold som nevnt i § 36 annet ledd. Senere inntrådte forhold skal likevel ikke tillegges betydning til skade for forbrukeren med den virkning at et avtalevilkår som ellers ville anses som urimelig, blir ansett som rimelig.

2. Hvis ett eller flere avtalevilkår medfører en betydelig skjevhet til skade for forbrukeren i de rettigheter og plikter partene har etter avtalen, kan forbrukeren ved anvendelse av § 36 kreve at avtalen for øvrig skal være bindende for partene, dersom den kan bestå med uforandret innhold.

3. Ved tvil om tolkningen av et avtalevilkår, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren.

4. En næringsdrivende som hevder at et avtalevilkår er individuelt forhandlet, må godtgjøre dette.

Med forbruker menes i denne bestemmelsen enhver fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Inneholder en avtale som har nær tilknytning til EØS-landenes territorium, en bestemmelse om at lovgivningen i et land utenfor dette området skal anvendes på avtalen, gjelder bestemmelsen ikke for spørsmål om urimelige avtalevilkår mellom en forbruker og en næringsdrivende, hvis forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse mot slike vilkår.

Opphevet ved lov 4 mars 1983 nr. 4, tilføyd igjen (med nytt innhold) ved lov 6 jan 1995 nr. 1 (ikr. 1 jan 1995 med virkning for avtaler inngått etter ikrafttredelsen).

Endret av aron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjedelig med gråsone, men etter et rekke tilfeller jeg har fulgt så er det ingen ting du kan gjøre med det, kan de ikke levere så har du rett til å bryte avtalen (om det er snakk om bindingstid). Men, så lenge de kan levere så er det ofte lite å gå på.

 

Uansett, ønsker ikke å blande meg inn her, men vil komme med et tips til TS, en måte å rette all den energien en annen vei.

 

3G-donglen din kan sansynligvis ikke ha en ekstern antenne(?), men det koster ikke så mye for en som kan. Du finner muliple 3G-antenner som kan settes på husveggen som da forsterker signalet flere ti-talls ganger. Dette er ofte nok til å komme ut av gråsonen, og få en rimelig hastighet. En slik antenne kan koste mellom noen hundrelapper opp til et par tusenlapper.

 

Du kan oså lage antenne selv (om det er en "USB-3G-dongle"), det kan du sansynligvis google deg frem til (utrolig lett, og hjelper VELDIG). Bruker gjerne saker som du alt har i huset. F. eks en "wok antenna" (google it).. :)

Lenke til kommentar

Woktennaene vil ikke fungere så bra med Ice, fordi Ice skiller seg ut fra de fleste andre 3G-leverandører ved at de bruker 410 og 450MHz basestasjoner. De woktennaene er mer beregnet på frekvenser rundt 2GHz som f.eks UMTS/HSDPA fra telenor/netcom, eller wifi. Man må ha en yagi eller lignende antenne (ligner på en utendørs TV-antenne) med Ice, og de er litt upraktisk å ha på taket på bilen. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En wok kan kjøpes i alle fasonger, og former, vi går ut i fra hvor store "ruter"/hull det er på woken som blir brukt for å finne ut om den fungerer med gitt frekvens - Enkelte woker har ikke hull/metall-nett (kjøpte selv en billig wok på europris, minner veldig om en parabol m. diam: ca 35cm). Da vil den reflektere alt av signaler, dette resulterer i ekstra støy, men det vil sansynligvis ikke spille så mye inn, sterkere signal på bekostingen av litt mer støy.

 

Om ICE sender signaler ved en frekvens på 450MHz, tilsvarer det altså en bølgelengde på C/hz - Jeg ganger frekvensen som er oppgitt i MHz på tusen for å få millimeter (letere å jobbe med), og legger in et komma et hakk bak, som da gir CM.

299 792 368/(450*1000) = 666 = 66,6cm

Klart en yagi eller en parabol med 66,6cm bredde/diameter hadde gjort seg da. Men, nå må vi minke størrelsen, noe annet er meget upraktisk.

 

Om grid-nettet i Woken har hull med diam på ca 1,6, 3.3, 6.6 eller 13.3mm (etc) så vil det fungere ypperlig (tror jeg, intill annet er dokumentert). Det kan deles ned til en viss bølgelengde, går man utenom bølgelengden så vil signalet i stor grad bare passere gjennom. En kan benytte seg av en gammel wok som gjerne ikke har hull i det heletatt, da er det ikke så nøye å tenke på størrelse, men noe rundt 20cm er vel ikke så dumt - samt sikkert ikke for lite :-)

 

Altså desto mer en deler bølgelengden, desto flere frekvenser vil du se at treffer samme bølgelengde.

For eksemepel:

900MHz har en bølgelengde på 33CM, altså en 5-dels bølgelengde = 6.6CM

Det tilsvarer:

450MHz har en bølgelengde på 66CM, altså en 10-dels bølgelengde = 6.6CM

 

Har vi en parabol som er 6.6cm så vil den reflektere alle signaler som har en X-dels bølgelengde lik 6.6CM (eller mindre). 1800MHz, 900MHz, 450MHz, osv... Om du skjønner poenget, så kan minking av størrelse skape støy fra andre enheter. Støy fra flere apparater som overfører ved flere mange GHz er ikke noe som skal regnes med, da "energien" lettere absoberes, og alt av utstyr må være sensitiv nok til å i det heletatt merke forstyrrelsen.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Har løst problemet ved å bestille følgende:

http://www.komplett....aspx?sku=760953

http://www.webbutikk...14625;c:1000014

 

Er du langt fra basen kan denne prøves:

http://www.webbutikk...74255;c:1000014

 

Jeg kan se bort på basen, så antennen er kun for at jeg skal være sjef!

 

Som nevnt av Scriptgutten så opererer ICE ved 450MHz, Ingen av de nevnte antennene burde fungere med ICE, da alle er laget for 600MHz, og oppover.

Ice Norge AS opererer med en egen infrastruktur bygd på 450 MHz-frekvensene
Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Endelig ser det ut til at tilsynet vil oppdra bredbåndsleverandørene:

 

Hvilke andre markedsfører seg på samme måte? Det er som å selge brus med opp til 1 liter i flaska, mener PT-sjefen.

 

Han sier rett ut at bredbåndsaktørene driter seg ut med slike metoder. Spesielt når de faktiske hastighetene ligger under det kundene betaler for.

 

Nå gjør de felles sak med Forbrukerombudet for å stoppe metodene.

 

 

 

 

http://e24.no/digital/tilsynssjef-bredbaandsleverandoerene-driter-seg-ut-paa-markedsfoering/20378299

Lenke til kommentar

Ice mener at ingen i bransjen er interessert i å lokke med urealistisk høye hastigheter.

– Vi driver ikke og overselger oss for å kuppe kunder, sier administrerende direktør Eivind Helgaker til Teknisk Ukeblad.

 

Ehm..er det ikke det alle leverandører gjør?

 

De oppgir opptilhastigheter, men jeg leser hele tiden om folk som bare får en brøkdel av det de faktisk betaler for, min mor inkludert....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har dessverre også opplevd den samme dårlige kundebehandlingen fra Ice som mange andre på dette forumet refererer til. Jeg har sendt e-post til Ice med bl.a. følgende innhold:

 

1) Dårlig dekning

2) Svært ustabil forbindelse - i perioder må vi logge på flere ganger hvert minutt. Restart av ruteren hjelper ikke.

3) Meget lav hastighet: Nedlasting 0,36 Mbps, opplasting 0,04 Mbps. Det er hhv. 1/26 del og 1/77 av hastighetene vi ble forespeilet. Det er ikke i nærheten av hva det er rimelig å forvente, selv om reklamen kun lover "opp til" disse hastighetene. (En analogi: Hvis leverandøren av en bil hevder at den yter opptil 200 hk under ideelle forhold, vil det ikke være innenfor rimelighetens grenser om den kun leverer 7,7 hk el. 2,6 hk). Dokumentasjon på hastighetene følger vedlagt.

 

Ifølge kundebehandleren har ikke Ice ansvar for å levere hastighet av noe som helst slag - med henvisning til brukervilkårene Ice selv har utarbeidet. Jeg kan ikke fatte at man kan selge en tjeneste og samtidig fraskrive seg ansvaret for å levere den. Det er som å avtale et oppdrag med en håndverker som ikke dukker opp for å gjøre jobben, samtidig som han sender regning der han gjør oppmerksom på at du likevel er forpliktet til å betale, ettersom det følger av hans egne avtalevilkår. Denne typen avtaler antar jeg er i strid med avtaleretten - og fortjener å bli prøvd for en norsk domstol. Jeg liker ikke å bli svindlet, og jeg vil dermed bestride kravet fra Ice på over 3300 kroner.

 

Etter kontakt med Post- og teletilsynet, og etter å ha lest gjennom tidligere saker i Brukerklagenemda, ser det ikke ut til at det nytter å få hjelp av disse aktørene. Forbrukerombudet vil heller ikke ha saken. Jeg skal forsøke å få media interessert, men ettersom ingen andre har lykkes med det, er jeg nokså pessimistisk. Imidlertid merker jeg at jeg har god lyst til å forfølge saken videre - det Ice holder på med er åpenbar svindel av forbrukerne - uten at noen finner det bryet verdt å forfølge saken. En mulig gevinst fremstår som alt for liten i forhold til tidsbruk og risiko fobundet med det økonomiske utlegget ved å forfølge saken rettslig.

 

Mvh Jorge fra Burgos

Endret av Jorge fra Burgos
Lenke til kommentar

Jeg vurderte ICE, men jo mer jeg leser denne tråden, jo mer er jeg glad for at jeg har sittet på gjerdet og ventet.

ICE sitt dekningskart viser at hytta *kanskje* kan motta svakt signal. Jeg gadd ikke å investere tid og penger i noe som *kanskje* virker.

 

Nå skal snart NetCom bygge 3G der jeg har feriehus, så da blir det fart på sakene.

Supporten deres kan ikke gi konkret dato, men de planlegger innen 3 måneder.

Da kan jeg surfe mye, uten å vente. Jeg gleder meg mest av alt til å bruke YouTube på hytta.

 

Jeg anbefaler dere å sjekke utbyggingene til NetCom og Telenor. Begge har dekningskart, der du kan sjekke dekningen i ditt område. Begge holder på å bygge 3G og 4G for harde livet, så folk kan surfe trådløst. Sjekk regelmessig, og spør gjerne supporten.

ICE er nok nyttig for folk som sitter på et øde sted.

Langbølgen deres når frem nesten over alt.

Men er du nær en basestasjon med 3G får du mye bedre hastigheter enn ICE kan tilby.

Og det kommer stadig flere basestasjoner med høye hastigheter.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal det også nevnes at nettet til Ice går vel stort sett ut på mye av det gamle NMT-nettet - dvs. det gamledagse mobilnettet. Husker dere tiden man brukte de svære boksene som mobiltelefoner?

 

Det var jo heldige institusjoner som kraftverket, legevakt etc. som hadde slikt den tiden, det var ikke for Kari og Ola Nordmann.

 

Fra wikipedia:

I Norge ble NMT-450 lagt ned 31. desember 2004 og NMT-900 ble lagt ned 1. mars 2001.

Selskapet Nordisk Mobiltelefon Norway as fikk senere lisens og åpnet sitt nett ICE basert på Cdma-2000 teknologi i 450 MHz-frekvensene 20. juni 2006.

 

Jeg har svært liten tro på at man vil komme så langt i media med dette i det store og det hele.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har brukerklagenemda fattet sitt vedtak. Som forventet etter å ha lest alle nemdas avgjørelser på forhånd vedrørende klager på kapasitet og stabilitet var ikke vedtaket noen overraskelse da så godt som samtlige har gått i favør til Ice.

 

I utgangspunktet fungerer løsningen med en klagenemd som ikke behandler leveringsplikt som et dekke hvor leverandørene fratas ansvaret for å levere tjenestene de tar seg betalt for. Fra min side ble saken dokumentert med både video som viser brukeropplevelsen hvor det tar 4 minutter å laste forsiden på VG før forbindelsen timer ut med tjenesten fra Ice, og skjermdumper som viser ping på 1000 millisekunder.

 

I løpet av helga skal jeg gå i tenkeboksen og vurdere om jeg skal føre saken videre oppover systemet. Saken er prinsipielt viktig for mange forbrukere som ikke får tjenesten de kjøper.

 

Brukerklagenemndas vedtak: Klagen er ikke gitt medhold.

 

Brukerklagenemnda ser slik på saken

Klager har ikke knyttet klagen opp mot en konkret faktura, men har i klageskjema til Brukerklagenemnda oppgitt at han ønsker å heve kjøpet.

Tvistetemaet i saken er om klager er berettiget kostnadsfri heving av avtalen.

Klager har i hovedsak fremholdt at han krever å heve kjøpet.

Tilbyder har på sin side fremholdt at kravet ikke kan anses riktig da avtalen er beskrevet i avtalevilkårene klager godkjente da produktet ble bestilt. Tilbyder fremholder at forbruksrapporten viser at produktet har fungert i perioden det er blitt benyttet.

Nemnda legger til grunn at klager har satt seg inn i både vilkår og produktbeskrivelse før bestilling, og således merket seg de forbehold som fremgår. Nemnda viser til de spesielle vilkår for Mobilt Bredbånd punkt 1.5:

”Hastigheten som er oppgitt for mottak og sending av data er maksimalhastighet. Grunnet forhold som er utenfor ICE sin kontroll, kan Kunden oppleve at denne hastigheten ikke oppnås. Eksempler på faktorer som kan påvirke den opplevde hastigheten er avstanden til basestasjon, om det brukes eksternantenne, antall brukere, og kapasiteten på den serveren det søkes informasjon fra. Kunden har ikke krav på noen form for kompensasjon/erstatning fra ICE i forbindelse med redusert hastighet for mottak/sending av data.”

Klager opplyser at hovedgrunnen til at han kjøpte tjenesten, var å benytte tjenesten på ferie i Danmark. Ved å studere forbruksoversikten kan det se ut som om klager var på Danmarksferie i perioden 17.06.2013 – 07.07.2013. I henhold til klager viste dekningskartet at det var god dekning der klager oppholdt seg, men at nedlastingshastigheten likevel var nede på 50 kb/s. Det er et vilkår for heving av en avtale at det må foreligge vesentlig mislighold av avtalen. Forbruksrapporten som er vedlagt saken viser at klager har benyttet tjenesten i en viss grad, i alle fall i Danmark, men gir i seg selv ikke holdepunkter for hvilken hastighet som er levert. Forbruksrapporten viser et forbruk på 1163 MB fra 17. juni og ut måneden og 355 MB i juli 2012.

Nemnda legger til grunn at den enkelte mobiloperatør så langt som mulig bør gi adekvat informasjon om dekning på sine hjemmesider på Internett, eller ved direkte henvendelse til kundeservice/forhandler. Det er imidlertid ikke slik, så langt nemnda kjenner til, at teleoperatørene foretar sjekk av dekningen i det området som klager bor, før det inngås avtale om abonnement. Dette fordi den enkelte abonnent kan ha forskjellige ønsker når det gjelder bruk av mobilt bredbånd. Enkelte ønsker best dekning på hytta, andre har andre preferanser. Dekningskartene gir en grovmasket oversikt over dekningsforholdene i et område, men det må være på det rene at hastigheten kan variere avhengig av forhold som antall brukere, teknologi, topografiske forhold, avstand til sender og bygningsmasse. Også innen en bygning kan plassering av modemet ha stor betydning for mottakerforholdene.

I saker hvor bredbånd leveres over det fysiske telenettet, i kopperkabel, har nemnda stilt krav om at avvikene fra oppgitt til reell hastighet ikke må være urimelig store. Et forholdsvis stort avvik aksepteres etter forholdene også i fastnettet. Når det gjelder mobilt bredbånd generelt finner nemnda det svært vanskelig å sette noen nedre grense for hva hastigheten kan være. Bruk av ekstern antenne vil også kunne påvirke hastigheten. Bruk av mobilt bredbånd innebærer at alle brukerne deler på den tilgjengengelige kapasiteten. Spesielt i ferietider eller på steder hvor det er mange brukere, vil hastigheten gå ned.

Nemnda kan ikke uten andre holdepunkter se at det foreligger hevningsgrunnlag i denne saken.

Klagen kan etter dette ikke føre frem. Vedtaket er enstemmig.

Lenke til kommentar

Hm, hvor lang tid brukte de på dette, om jeg kan spørre?

 

Har selv en liknende sak inne hos brukerklagenemnda, levert 06.12.2012 - den er ennå ikke avgjort. I mellomtiden har jeg per definisjon fått medhold fra Ice slik jeg opplever det, og rukket å både si opp avtalen (etter bindingstidens utløp, men uten å ha betalt noe siste 6 mnd) og selge utstyret.

 

Litt underlig er det dog, for jeg klagde i desember ifjor og hevdet avtalebrudd fra Ice's side. Kravet mitt var ett av to; enten få tilbakebetalt det jeg hadde betalt inntil da i abonnementsavgift, alternativt få avslag framover tilsvarende det jeg hadde betalt inntil da. Fikk ikke medhold av Ice, og tok det til Brukerklagenemnda, hvor begge parter iløpet av relativt kort tid uttalte seg. Deretter fortsatte jeg å få månedlige fakturaer fra Ice, men da på kroner null - inntil jeg etter mine beregninger nå i sommer hadde fått faktisk avslag på tilsvarende det jeg hadde betalt i abo-avgift inntil jeg klaget. Så var det en måned med full abonnementsavgift, og så var det bare å si opp fordi avtaletiden var utgått.

Brukerklagenemnda har jeg ikke hørt mer fra, og når jeg logger inn der står det at klagen stadig er til behandling.

 

Litt usikker på hvordan jeg eventuelt bør angripe dette videre, om det er noen prinsipiell viktighet i å presse en avgjørelse fra nemnda. Men det kunne vært interessant, blant annet fordi det kan virke som at Ice har gitt meg medhold, og gitt etter for mine krav, men da altså helt uten å gi meg noen form for info - de har enkelt og greit bare fortsatt å sende meg fakturaer, men da på kroner null.

Lenke til kommentar

Hm, hvor lang tid brukte de på dette, om jeg kan spørre?

 

 

Jeg leverte klagen for ca. 12 måneder siden

 

 

Litt usikker på hvordan jeg eventuelt bør angripe dette videre, om det er noen prinsipiell viktighet i å presse en avgjørelse fra nemnda. Men det kunne vært interessant, blant annet fordi det kan virke som at Ice har gitt meg medhold, og gitt etter for mine krav, men da altså helt uten å gi meg noen form for info - de har enkelt og greit bare fortsatt å sende meg fakturaer, men da på kroner null.

 

Det virker som din sak er løst i minnelighet siden Ice rabatterte deg i flere måneder og du nå tilsynelatende er ute av avtalen.

 

Tror ikke nemdas avgjørelse på nåværende tidspunkt kan endre din sak. Uansett ville nok nemdas avgjørelse gått i din disfavør om ikke du hadde kommet til en form for avtale med Ice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...