Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilhenger - hva skal jeg velge?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Det er 5-6 byggevare butikker innenfor en radius fra 2 - 20 kilometer, og alle leier ut henger gratis. Jeg trenger derfor bare en henger til diverse, ellers er det bare å låne en større henger gratis.

 

Gummibåten veier 32 kilo og motoren veier 22, så det blir bare 54 kilo. Til nå har vi fraktet den på taket, men da må jeg ha hjelp til å få den opp. Med en liten henger kan jeg frakte båten selv.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trenger litt råd og veiledning her. Fått tilbud om å kjøpe en Tysse henger nest minste typen med 750 kg maks last. Kan få den for 5500 kroner. Minuset er at den er 6 år gammel. For nesten samme prisen kan jeg få en tilhenger på Coop. Hva er best kjøp av de to? Hengeren skal være ok i følge selger, men det er jo ikke garanti/reklamasjon, og elektriske ting, hjullager, drag, bunnplate og dekk varer jo ikke evig.

Lenke til kommentar

Trenger litt råd og veiledning her. Fått tilbud om å kjøpe en Tysse henger nest minste typen med 750 kg maks last. Kan få den for 5500 kroner. Minuset er at den er 6 år gammel.

Tysse er bra hengere, men så var det bruk og oppbevaring av en gammel henger da. Jeg vet ikke hva prisen på en ny slik henger er, du kan jo sjekke. Men den bør være fin, for å ha en 60  - 70 % av nypris verdi.

 

Hvis den Coop hengeren ikke har nedfellbar forlem, ville jeg ikke kjøp den. Da "låser" du deg, til å frakte lange ting oppå lemmene. Husk du skal ha ca 60 - 70 kg. vekt på kula ved last. (Dette har jeg skrevet om tidligere.) Husk mulighet for langt drag.

 

Passer det ikke "pengepungen", å kjøpe en ny Tysse (el. tilsvarende), ville jeg sett nøye på den brukte.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Tyssehengeren. Årsak: deletilgang.

 

Nå er det jo en relativt ny henger, men om 10-15 år når du må begynne å skifte deler er det nok enklere å få tak i deler til Tysse enn Coop in henger.

 

Jeg har en henger som er en ombygd campingvogn, 1984-modell, men siden den har deler som er kjente (Knott) klarer jeg fortsatt å skaffe hjullager, bremsesko, bremsewire, deler til draget.. ja alt jeg trenger for at hengeren kan leve i 30 år til.

Lenke til kommentar

Da ble det brukt Tysse henger på meg. Bremser klarer jeg meg uten da vekten kommer til å bli stort sett lav, og jeg bor i et boligfelt med byggevarer rett nedenfor. Fartsgrensen er bare mellom 40 km/t og 60 km/t stykket fra byggevare foretningene og hjem. Alternativet er å låne henger gratis hvis jeg skal frakte større og tyngre. Til mitt allround bruk passer Tysse hengeren perfekt. :) Falt for Tysse siden for og baklem kan tas av og legges ned slik at jeg kan frakte ting med lengde. Draget var også litt lengre enn på Coop sin. Fikk også prutet den ned litt til, så da var det grei skurring. :)

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Var selv på jakt etter en henger til allround bruk. Forsøkte å tenke litt praktisk og etter mye spekulering falt valget her også på en tysse henger. Tysse 6217 med 50cm karmer. Greit at hvis en kjører lange ting så har en muligheten til å slå ned karmene på andre mindre hengere, men selv syntes jeg det er greit at ting ikke er helt gjennombløtt når en kommer frem. Det er vel etter alt/hva en ønsker, bruk og hvor lettvint en vil ha det. Til mitt bruk tror jeg dette er en passende henger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...