Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med søvnløshet og mangel på overskudd.


Kallileo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 19 år nå, og i flere år har jeg slitt med søvnløshet og det at jeg går rundt og føler meg utmattet. Det føles som jeg ikke har overskudd til noe som helst, noe som går sterkt ut over det sosiale. Jeg har vært i kontakt med lege, men det føles som jeg ikke blir tatt på alvor, eller at legen ikke ser problemet. Har også gått til fysioterapeut og osteopat i noen måneder, hvor jeg fikk tips og hjelp til å roe meg ned uten at det hadde store effekten.

 

Det at jeg ikke har klart å sove om nettene førte til at jeg gikk ut av videregående med karakterer som 2, 3, og 4. Jeg var så sliten på skola, at det hendte at jeg la hodet ned i pulten og sov litt. Jeg orket rett og slett bare ikke mer. Dette resulterte i at jeg måtte venne meg til kaffe, da det så ut som et lyspunkt i enden av tunellen. Når jeg hadde en kaffekopp med meg var jeg mer våken, men på en eller annen måte følte jeg meg fortsatt sliten. Aner ikke hvordan jeg skal forklare det, men det virket som kaffen holdt fasaden oppe, mens inne var det fortsatt som før.

 

 

 

En annen ting jeg har opplevd mer og mer i senere tid, er at jeg sliter med å klare å roe meg ned ordentlig. I det siste nå, har det føltes som om jeg ikke har hatt noen plass hvor jeg kan være i ro og i "harmoni", om det er et beskrivende ord. Jeg prøver å lære meg å meditere, for å få samlet meg ordentlig, men er veldig i startfasen der. Har også prøvd å lære meg munn-og-tungeøvelser for snorking, da dette visstnok skal hjelpe mot søvnløshet og.

 

Tar imot alle svar med takk :)

Karl Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å lære meg å meditere, for å få samlet meg ordentlig, men er veldig i startfasen der.

 

Ang. meditasjon, skaff deg en Slakkline, spenn den opp mellom to trær, dett ca 20 ganger før du finner balansen. Når du har balansen -> sett i gang å mediter. Det gjør i det minste jeg. Er helt fantastisk, særlig med litt rar stemningsmusikk/instumentell/meditasjon.

 

Selv føler jeg at jeg får ut spenninger og "dritt" fra kroppen når jeg balanserer på line, blir i så godt humør =D

Endret av Melkesjokoladen
Lenke til kommentar

Apropos slakkline, så har jeg dette ja (25m rastaline fra slakkline.no) :) Det var litt det som gjorde meg oppmerksom på det med å klare å roe meg ned. Sliter med å samle meg når jeg skal gå på slakkline også. Iblandt går det bare ikke. Og da skal det ikke være kompetansenivået det går på. Har hatt slakkline i 2 år, så jeg klarer det meste, men nå i det siste har det blitt vanskelig å bare stå der.

 

Men jeg får se. Akkurat nå har det bare vært regn her, så spenner den opp igjen når været har roa seg litt. Kommer med ny oppdatering da.

Lenke til kommentar

Er du deprimert? Av og til kan det hjelpe å prate med en profesjonell.

 

Melatonin har jeg god erfaring med, selv om jeg egentlig bare har tatt det i ett par dager. HAr ikke gjort det i kveld, som man skjønner siden jeg er oppe så sent :p 1-2 timer innen å ha tatt pillen så føles det ut som om jeg ikke har sovet på ett par døgn. Melatonin er forresten ett stoff man allerede har i kroppen, man har ikke funnet noen bevis på at det er vanedannende og det kan hjelpe mot vinterdepresjon. I USA og Canada er det forresten reseptfritt, men her i norge må man ha resept for det.

 

Hvis legen din ikke tar deg seriøst så skift lege! Dette gjør du enkelt via nav.no.

Lenke til kommentar

Kjenner til melatonin ja. Har brukt det i perioder, når døgnrytmen er sklidd ut av proposjoner. Har vært i statene og kjøpt med et par pakker 5mg melatonin. Her i norge har jeg fått resept på circadin, men disse er for svake eller har ikke virkning på meg. Synes heller ikke melatonin gjør store nytten heller. Men mulig det er fordi jeg tar det for gitt at jeg sovner etter jeg har tatt det. Kanskje jeg tar for lett på det. Mine tanker på akkurat det der er at jeg tror jeg tenker for mye i det jeg skal sove, men jeg klarer ikke å slutte å tenke heller. Har prøvd å forestille meg "svart", eller bare ingenting, hvor jeg da prøver å (paradoksalt nok) tenke på å ikke tenke. Har fungert til tider, men dette er så vanskelig at jeg har nesten gitt opp.

 

Når det gjelder det å stå opp, innførte jeg i dag et stramt alarm-oppsett på telefonen. I dag sto jeg opp når første alarmen gikk, og brukte ikke slumre. Sto opp 7.30 og hadde kaffen klar et kvarter senere. Jeg har helt avvendt meg med å sove middag da det forværrer nattesøvnen.

 

Og ang. depressjon, så har jeg mine perioder ja. Men har virkelig ikke lyst til å anse det som et problem jeg faktisk har. Jeg er dog overbevist om at depressjonen har kommet som et resultat av søvnløshet i lengre tid.

 

Har en ny legetime om 2 uker hvor jeg har avtalt å ta en full helsesjekk.

 

 

Takker igjen for alle svar :)

Lenke til kommentar

Bare et skudd i blinde, men bruket du noen form for mineraler/vitaminer? En kompis av meg har opplevd mangel på energi. Legen fant ut at det var mangel på vitamin D, noe som man får naturlig gjennom solen, og hvis man er for lenge ut av solen slik at kroppen ikke får nok vitamin D, så vil kroppen slutte å produsere det. Hvis kroppen først har sluttet å produsere det, så vil kroppen ikke lenger klare å reprodusere det igjen. Men om det vil hjelpe deg? Vet ikke.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Og ang. depressjon, så har jeg mine perioder ja. Men har virkelig ikke lyst til å anse det som et problem jeg faktisk har. Jeg er dog overbevist om at depressjonen har kommet som et resultat av søvnløshet i lengre tid.

Ja, depresjon manifesterer sjelden uten noen slags form for forstyrrelser i døgnrytmen, så de to tingene kan nok ha sammenheng. Jeg tror forøvrig trening kan være et godt forslag for å få bukt på problemene, som han over meg er inne på. Det motvirker både depresjon og gjør det ofte langt enklere å sovne. Ellers er det bra at du prøver deg på meditasjon, det er påvist en lang rekke gunstige effekter av jevnlig meditasjon, blant annet mindre stress, bedre imunforsvar og økt evne til konsentrasjon.

 

Har selv hatt lengre perioder hvor jeg har fått alt for lite søvn og vet hvor slitsomt det kan være, så lykke til. :)

Lenke til kommentar

Har bare lest åpningsinnlegget, og du skriver ingenting om trening. Trener du noe? Fotball? Håndball? Volleyball? Svømming? Løping/jogging? For å få overskudd er det viktig å holde en jevn trenings-balanse, så dersom du gjør noe fysisk 3 ganger i uka er jeg sikker på at du vil merke en forskjell.

Lenke til kommentar

Hei! Beklager sent svar her.

 

Jeg har nå begynt å trene. Dvs, å ta en joggerunde på 5 km rundt feltet her. Høydeforskjeller på 500m +/-. Tar da denne runden på dager hvor jeg har fri fra jobb (3-4 dager/uke).

Første turen tok jeg på en kald dag, og endte i hosteanfall, tung pust og piping i pusten. Kondisen var betraktelig værre enn vanlig. Astma?

Andre turen hadde jeg på meg balaclava, sånn at jeg varmet opp halsen, og dette fjernet alle symptomene fra forrige tur, og kondisen var tilbake på det nivået jeg hadde forventet at den var.

I dag jobber jeg, men har fri i morgen, så da prøver jeg litt med og uten balaclava for å sjekke mer om jeg bare var uheldig eller om jeg har astma eller noe lignende. Eller er jeg helt på villspor med tanke på astma? Tar gjerne imot innspill.

 

Når det gjelder melatonin, så har jeg brukt å ta denne i 8-10 tida på kvelden. Og går til sengs mellom 10-12. Jeg har brukt å ta en dose på 10 mg melatonin for å forsikre meg om at jeg ikke ligger til sent på natt før jeg sovner før jeg står opp igjen i 7 - 8 tida.

 

Vitaminer tar jeg regelmessig ja. Har gjort dette i et halvt års tid nå. Da tar jeg vanlig vitamintilskudd som inneholder vitamin A, D, E og C og masse annet som jeg ikke vet hva er. Vitamineral heter den. I tillegg tar jeg Omega-3 kapsler og drikker melk hver dag. Tar jern i perioder og cetrizin, da jeg har voldsom kløe i øynene når det er bra med pollen ute. Dog er jeg usikker på om cetrizin eller zyrtec hjelper, da jeg har prøvd begge og hjelper noen ganger og noen ganger ikke.

 

Når jeg ikke er på jobb, går dagene for det meste til å sitte foran pc-en. Musikk er en lidenskap, så jeg har alltid musikken på og det har blitt en sær hobby å bare sitte å nyte musikken. Ellers blir det en joggerunde og en tur ut på slakklina om det er fint vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...