Gå til innhold

Fjerne badevekt fra treningssenterne?


Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen på vg.no:

https://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-24579938

 

Kort fortalt er det en personlig trener som mener at treningssenterne bør fjerne badevekter som står åpent fordi de "trigger" folk som trener for å komme seg ned/opp til x antall kg.

 

"Daglig ser jeg flere mennesker, både kvinner og menn, gamle som unge, veie seg på treningssenteret. Hver gang noen tråkker på den vekten, blir jeg oppriktig lei meg."

 

Selv er jeg uenig, jeg har ingen vekt hjemme og liker av og til å veie meg for å se om jeg har gått ned eller opp eller ingen av delene.

Den er også hendig for å veie utstyr som ikke er merket med egenvekt, for å få vite hvor mye man egentlig løfter. 

 

Hva tenker dere om badevekter på treningssenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, synes det var å overdrive. Burde gå an å ha en personvekt stående der, det har jo litt med helse å gjøre å følge med på egen vekt. Om det er overdrevet eller ikke er psykologisk for person til person.

 

Om det hadde hengt en lapp hvor det stod "Du bør veie deg jevnlig for å følge med på egen vekt" eller noe sånt, så hadde det ikke vært greit. Så lenge ting er nøytralt, så er det greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes det å veie seg sporadisk har lite for seg. Og man kan lett veie litt mer en annen dag som ikke betyr at man har lagt på seg fett. Kanskje dette bare fører til at folk blir trigget til å overgå seg selv på treningen eller går ut over motivasjonen. 

 

Synes det burde stå en plakat som informerer hvorfor man går opp og ned i vekt, og hvordan man mer nøyaktig kan måle vekten sin. Veie seg hver dag og ta et ukentlig gjennomsnitt har eg best erfaring med. 

 

https://www.aworkoutroutine.com/why-am-i-gaining-weight/

Lenke til kommentar

Ser ikkje problemet, om ein måler sin progresjon med ei vekt eller med måleband speler vell ingen rolle?

 

Der som derimot kunne vært fjerna på treningssentera er kroppspresset, ved å ha færre speil og kleskode.

 

Ofte eg bruker speil for å se om øvelsene blir utført korrekt. Flere skulderøvelser eg måtte ta etter en stor skade som krevde at eg ikke "jukset", og da var det å sammenligne den friske siden mot den høgre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...