Gå til innhold

Forbrenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du er frisk og ikke har noen metabolske utfordringer; hvis du vil ned i vekt kjapt på en forsvarlig måte så kan du spise vanlig god mat en dag og ca 500 kcal neste dag og repeter mønstret til du er happy. Resultatet av dette blir kalorirestriksjon i praksis som gjør at du går ned over tid.

 

Slankepiller er helt unøvendig

Lenke til kommentar

Det burde gå bra når kroppen har vent seg til det og du har tilpasset deg forbrenningen. Er muligens ikke veldig behagelig i starten hvis du trener mye/hardt og er vant med med å forbrenne mye karbohydrater. Hvis du går for dette systemet som har god vitenskapelig backing så kan du jo justere deg inn til det som funker for deg. Greit å ikke presse seg veldig hardt i begynnelsen med treningen så du får en mykere overgang.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du mener da er at man spiser vanlig en dag og max 500kcal neste dag og forsetter sånn? Og trening ved siden av?

nei. 500 på en dag er altfor lite;)

 

Spis 500kcal mindre enn du forbrenner HVER dag ?

Forbrenner du 1500 spiser du 1000.

Forbrenner du 2500 spiser du 2000 osv.

500 kan også være mer eller mindre. Ved veldig lav forbrenning burde nok underskuddet reduseres

Lenke til kommentar

Problemet med å ligge i underskudd hele tiden er at kroppen tilpasser energiforbruket deretter mer effektivt. På den måten ender man gjerne opp med nedsatt forbrenning. Det er jo veldig bra å ha en effektiv kropp i forhold til forbrenning, men ikke hvis man ønsker vektnedgang. Treningen vil jo forbrenne en del og motvirke dette, så sånn sett er det ikke helt fjernt. Problemet med vektnedgang er at mange blir for ivrige og gjør det for fort, noe som gjerne gjør ting verre. Bedre å generelt sikte seg inn på en høvelig jevn og god nedgang enn å være for ekstrem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med countryman og vidor, ikke la deg lure. Tro meg, jeg har veid ganske så mye en gang i tiden og det ingen "easy fix".

 

Mange glemmer også at det er ikke kalorirestriksjon som er det beste, men å minimere inntaket av enkle former for karbohydrater. Dessuten, litt avhengig av alder, kroppsform, gener, og diett så er det ikke uvanlig å "ha litt ekstra" på kroppen, mye kan også bare være vann som er bundet opp. Jo eldre man blir jo mer vanlig er det at forbrenningen går ned.

 

Når det gjelder stabil forbrenning så må man må behandle hele kroppen som et sammensatt system:

 

- Trene/mosjonere regelmessig. Styrketrening er fremdeles den beste måten for å få opp forbrenningen og stramme opp kroppen. Når man forbrenner fett så puster man ut 70-75% av det som CO2, resten skilles ut som vann.

- Innta antioksidanter (minimerer oksidativt stress) og magnesium (øker forbrenning og er også "muskelavslappende" +mye mer) og mye vann. Jernioner hjelper til å frakte oksygen, men undersøk først om du har mye jern fra før av.

 

- Få ned utskillelse av kortisol og insulin som hemmer normal fettforbrenning - ergo lite karbo, og mer fett og godt med hvile/søvn.

 

- Ikke spis for lite da synker forbrenningen kjapt ned igjen.

 

- Regelmessig faste: Fasting har vist seg å være svært gunstig på cellereperasjon, forbrenning og hormonstabilering. Dessuten, jo mer vi eter jo raskere går celledelingen. Lett mosjon ved fasting om morgenen har vist seg å være svært gunstig, så lenge man ikke faster mer en en dag av gangen.

 

Jeg tar antioksidanter og magnesium på kvelden, og Omega3 og jern om morgenen før jeg går på treningen.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10329975

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Jente antar jeg?

Høyde/vekt?

 

Óg hvor lenge har du holdt på

Jente ja. Er ca 168 høy og har gått ned fra 69 til 62 kilo men har fremdeles litt rundt hofter, rompe og lår jeg gjerne skulle hatt bort. Har født 4 barn så ønsker å stramme opp litt både her og der, hvis du sjønner. :hrm: Har holdt på i litt over 1 år. Er jo ikke overvektig men vil gjerne ha vekta ned til litt under 60 kilo. Har selvfølgelig fått mer muskler på kroppen det siste året og jeg vet at man da kanskje ikke bør se på vekta men klarer likevell ikke la være. :hmm:

Lenke til kommentar

Er enig med countryman og vidor, ikke la deg lure. Tro meg, jeg har veid ganske så mye en gang i tiden og det ingen "easy fix".

 

Mange glemmer også at det er ikke kalorirestriksjon som er det beste, men å minimere inntaket av enkle former for karbohydrater. Dessuten, litt avhengig av alder, kroppsform, gener, og diett så er det ikke uvanlig å "ha litt ekstra" på kroppen, mye kan også bare være vann som er bundet opp. Jo eldre man blir jo mer vanlig er det at forbrenningen går ned.

 

Når det gjelder stabil forbrenning så må man må behandle hele kroppen som et sammensatt system:

 

- Trene/mosjonere regelmessig. Styrketrening er fremdeles den beste måten for å få opp forbrenningen og stramme opp kroppen. Når man forbrenner fett så puster man ut 70-75% av det som CO2, resten skilles ut som vann.

 

- Innta antioksidanter (minimerer oksidativt stress) og magnesium (øker forbrenning og er også "muskelavslappende" +mye mer) og mye vann. Jernioner hjelper til å frakte oksygen, men undersøk først om du har mye jern fra før av.

 

- Få ned utskillelse av kortisol og insulin som hemmer normal fettforbrenning - ergo lite karbo, og mer fett og godt med hvile/søvn.

 

- Ikke spis for lite da synker forbrenningen kjapt ned igjen.

 

- Regelmessig faste: Fasting har vist seg å være svært gunstig på cellereperasjon, forbrenning og hormonstabilering. Dessuten, jo mer vi eter jo raskere går celledelingen. Lett mosjon ved fasting om morgenen har vist seg å være svært gunstig, så lenge man ikke faster mer en en dag av gangen.

 

Jeg tar antioksidanter og magnesium på kvelden, og Omega3 og jern om morgenen før jeg går på treningen.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10329975

Veldig mye bra her. Det som er viktig er å spise mest mulig naturlig mat, siden den har høyere næring pr kalori. Vi har to ulike reseptorer i magen som måler hvor mye mat som er i magesekken og hvor mye næring den inneholder. Dette er gode nyheter i forhold til å spise frukt og grønnsaker. Som allerde tatt opp er det viktig å tenke på glykemisk indeks og insulin. Mange i dag har for høye insulin-nivåer og spiser for mange raske karbohydrater. Søker du opp forskning på insulinogen faktor ser du hvilken mat som driver vekten oppover. Protein i tillegg til raske karbohydrater driver også faktoren høyere. Så lenge man ikke har hyperrespons på naturlige karbohydrater går det som regel helt fint. Mye tyder på at en bør spise ca 80% naturlige karbohydrater og rundt 10-16% protein (hvor 90% er fra planter) og resten sunt fett.

 

Bestemor hadde helt rett når hun insisterte på grønnsaker. Kombiner det med primært vegetarisk kost så unngår du eller reduserer mange livsstilssykdommer.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min første tanke er at du spiser for lite og har klart å lure kroppen din inn i en hverdagslig forsvarsmodus.

Øk til 17-1800 er mitt tips.

 

Min andre tanke er at du er dårlig til å telle.

 

Min tredje tanke er at du har en dag i ny og ned hvor du ikke bryr deg så mye om kaloritelling - denne ene dagen gjør at du totalt sett ender opp i vedlikehold.

En dag i ny og ned er veldig sunt for kropp og sinn ved langvarig vektnedgang, men blir det litt for ofte vil det ikke fungere i takt med dine mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja du sier noe der. Er ofte under 1300 kcal også men trur ikke det er mange dagene jeg ikke teller kcal men man kan jo fort bomme. Må kanskje bare bli ennå mer nøye. :hmm:

 

Ja, eller bare skjite i hele tellinga - spise sunt/normalt, unngå for mye overspising, masse grønt, unngå sukkerbombene og rett og slett leve et mer avslappet liv med det hele. Godta at du har en kilo eller to til overs og du vil muligens få et bedre liv.

 

Fortsett å trene kontinuitivt, systematisk og ikke vær redd for å legge inn litt restitusjon i ny og ned så skal du se at du får resultater over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...