Gå til innhold

Hvordan ta ut penger fra AS?


Anbefalte innlegg

Har et rimelig nyoppstartet AS som ennå har liten aktivitet. Jeg satte inn en del egenkapital ved oppstart, og kunne tenkt meg å ta tilbake en liten del av denne egenkapitalen.

Men lurer på hvordan jeg burde gjøre det. Blir jeg beskattet eller "straffet" på noen måte ved å ta tilbake noe av egenkapitalen?

Denne egenkapitalen er ikke en del av aksjekapitalen og uttaket vil ikke medføre at jeg kommer under innskutt aksjekapital.

Endret av bellenf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har satt inn egenkapital ved oppstart, men den ikke er aksjekapital. Hvordan har du gjort det? Hva slags kapital er denne egenkapitalen?

 

Startet så klart opp med 30000,- i aksjekapital. Så har jeg skutt inn en god del til i egenkapital senere. Det er litt av denne egenkapitalen jeg vil tilbakeføre til meg selv. Nå er forsåvidt ikke denne egenkapitalen bokført ennå, kan jeg da bare overføre den delen av egenkapital tilbake til min privatkonto og heller bokføre det restrerende beløpet av egenkapitalen? Eller blir dette feil og jeg får problemer med eventuelt bokettersyn, eller sjekker ikke dei kontoutskrifter?

Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert, så kan du vel ta ut pengene i form av utbytte? Da må det vel beskattes, så leksa blir vel at å sette inn og ta ut penger av AS uten mål og mening fort blir dyrt. AS er vel ikke som en vanlig bankkonto - pengene som kommer inn skal ha en funksjon og et mål om å bedre bedriftens rutiner og systemer.

Lenke til kommentar

Per dags dato er dette kun skjedt ved bankoverføring til firmaets konto. Pengene er ennå ikke bokført eller ført inn i vedtekter. Er det da ingen problem å overføre pengene tilbake til privat konto?

 

Det du sier er at du har lånt penger fra deg selv til firmaet, men uten at dette er dokumentert på annet vis enn bankutskrifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Per dags dato er dette kun skjedt ved bankoverføring til firmaets konto. Pengene er ennå ikke bokført eller ført inn i vedtekter. Er det da ingen problem å overføre pengene tilbake til privat konto?

 

Det du sier er at du har lånt penger fra deg selv til firmaet, men uten at dette er dokumentert på annet vis enn bankutskrifter?

 

 

​Tja... Det er meningen at det skal være en del av egenkapitalen til firmaet. Men ja, det eneste foreløpige dokumenteringen er bankutskrift.

Endret av bellenf
Lenke til kommentar

Var ikke lett å få et skikkelig svar fra dere. Som sagt, så er dette en bankoverføring som jeg har gjort fra privatkonto til bedriftskonto som er meningen at det skal brukes som egenkapital til firmaet (Beklager den dårlige formuleringen), ikke som aksjekapital.

 

https://www.jusstorget.no/uttak-av-midler-fra-eget-selskap/

 

Om jeg leser denne artikkelen fra jusstorget.no, så står det i punkt 3 at enn kan overføre tidligere innskutt egenkapital skattefritt.

Men siden dette ikke er bokført ennå, kan jeg da overføre en del tilbake til meg og bare bokføre en mindre del egenkapitalen jeg overførte? Ja, eller nei?

Lenke til kommentar

Det er fordi du antar at bokføringen er relevant. Det er den ikke - bokføring er forklaringen på dine disposisjoner, de er ikke disposisjonen i seg selv.

 

Nei, du kan ikke bare overføre pengene tilbake og så bokføre en mindre del som innskutt.

 

Hvis det ikke er snakk om en ren og åpenbar feiloverføring som du reagerer raskt på (og hvor du da ville hatt krav på tilbakebetaling etter reglene om condictio indebiti) må du følge reglene i aksjeloven § 3-6 hvis du ønsker å dele ut det som nå er selskapets egenkapital til deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi du antar at bokføringen er relevant. Det er den ikke - bokføring er forklaringen på dine disposisjoner, de er ikke disposisjonen i seg selv.

 

Nei, du kan ikke bare overføre pengene tilbake og så bokføre en mindre del som innskutt.

 

Hvis det ikke er snakk om en ren og åpenbar feiloverføring som du reagerer raskt på (og hvor du da ville hatt krav på tilbakebetaling etter reglene om condictio indebiti) må du følge reglene i aksjeloven § 3-6 hvis du ønsker å dele ut det som nå er selskapets egenkapital til deg selv.

 

Men så lenge dette er innskutt egenkapital, så kan dette overføres skattefritt tilbake til meg privat? Det er hvertfall slik jeg leser det i artikkelen fra justorget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...