Gå til innhold

Storms værfotokonkuranse. En stor vits?


Anbefalte innlegg

Det virker som om juryen i denne konkuransen ikke tar hensyn til motiv eller billedkvalitet når de kårer dags og ukesvinnere i denne konkuransen. Jeg har lagt merke til at en god del bilder med dårlig kvalitet blir kåret som vinner bare fordi det er barn med i motivet. Mest sannsynlig så består juryen av unge kvinner som synes det er så søtt og koselig å se disse ungene istedenfor å ta hensyn til mer generelle kriterier for god fotokunst.

 

Her er dagens vinner 15.mai

 

post-139178-0-98528700-1526422214_thumb.jpg

 

Kilde: https://dinebilder.tv2.no/verfoto/bilde/366065

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Under bildet står det "1 stemme". Da virker det vel heller som om det er liten interesse fra publikum til å stemme på bilder overhodet, og de har bare trukket et av bildene med 1 stemme.

Lenke til kommentar

Antall stemmer har ingen betydning. Da kunne jo enkelte få venner og bekjente til å stemme på sitt bilde og stikke av med premien på den måten. Det hender ofte at dags og ukesvinnere har null stemmer på vinnerbildet, og værdamen sier ofte at hun har trukket det bildet som hun syntes var det fineste..

 

Dagens vinnerbilde har ikke et snev av skarphet i seg.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Antall stemmer har ingen betydning. Da kunne jo enkelte få venner og bekjente til å stemme på sitt bilde og stikke av med premien på den måten. Det hender ofte at dags og ukesvinnere har null stemmer på vinnerbildet, og værdamen sier ofte at hun har trukket det bildet som hun syntes var det fineste..

 

Dagens vinnerbilde har ikke et snev av skarphet i seg.

 

Beklager, jeg burde ha lest hele beskrivelsen på nettsiden. Det virker derimot som om de helt fra starten ikke nødvendigvis ville ha de mest teknisk perfekte bildene da de til og med åpner for MMS-bilder ("Skriv BILDE og send det til 1984. Du må huske å skrive navnet ditt i meldingen, og det er også fint om du tar med noen få ord om bildet!")

 

Derimot vet jeg ikke om jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse om at "består juryen av unge kvinner som synes det er så søtt og koselig å se disse ungene", siden jeg tross alt ikke ser så mange vinnerbilder med unger (noen, selvsagt). 

Lenke til kommentar

Nå vil jeg si at dersom man fokuserer på teknisk billedkvalitet har man bomma på målet, i nesten samtlige konkurranser. Når alt kommer til alt, betyr billedkvalitet svært, svært lite. Alt handler om følelsen bildet formidler, og følelsene kan være langt sterkere og bedre i et uklart mobilbilde enn i et sylskapt bilde tatt med det dyreste utstyret.

Endret av Svein_Jarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vil jeg si at dersom man fokuserer på teknisk billedkvalitet har man bomma på målet, i nesten samtlige konkurranser. Når alt kommer til alt, betyr billedkvalitet svært, svært lite. Alt handler om følelsen bildet formidler, og følelsene kan være langt sterkere og bedre i et uklart mobilbilde enn i et sylskapt bilde tatt med det dyreste utstyret.

"I nesten samtlige konkuranser" stemmer nok ikke. Ta for eksempel en kikk på denne siden som er mer representativ for det som er vanlige vinnerbilder i fotokonkuranser. Jeg mener ikke at man bare skal fokusere på teknisk kvalitet, men når et bilde ikke har et snev av skarphet i seg så handler det ikke om god fotokunst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Joa, men nå er foto.no en side laget for folk med foto som yrke eller hobby, mens storm.no er en side for folk som vil vite været i morgen :p Det er vel ganske naturlig at de to har forskjellige kritierer på vurdering av foto.

Lenke til kommentar

 

Antall stemmer har ingen betydning. Da kunne jo enkelte få venner og bekjente til å stemme på sitt bilde og stikke av med premien på den måten. Det hender ofte at dags og ukesvinnere har null stemmer på vinnerbildet, og værdamen sier ofte at hun har trukket det bildet som hun syntes var det fineste..

 

Dagens vinnerbilde har ikke et snev av skarphet i seg.

 

Derimot vet jeg ikke om jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse om at "består juryen av unge kvinner som synes det er så søtt og koselig å se disse ungene", siden jeg tross alt ikke ser så mange vinnerbilder med unger (noen, selvsagt). 

 

De fleste tilfellene når det har vert unger med på vinnerbildene, så har andre innsendte bilder med langt bedre motiv og høyere billedkvalitet ikke vunnet. Det var grunnen til at jeg mente de heller fokuserte på egne følelser enn prestasjonsnivået hos deltakerne.

Lenke til kommentar

Slike konkurranser arrangert av firmaer eller værprogram på tv er 100% følelser og hva den jevne seer vil tenke "åå så koselig", enn at bildet er teknisk og fotografisk godt håndverk. Ganske naturlig det. En konkurranse på foto.no vil selvsagt ha helt andre kriterier da de er en side som fokuserer på foto som hobby/yrke, og hvor det tekniske osv blir vektlagt langt mer enn hva en synes er søtt og koselig.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden med de siste vinnerbildene inneholder 16 bilder. Sist jeg så på denne siden var 8 stk med barn inkludert. Dvs. halvparten. Det jeg mente med denne posten var at de unge kvinnene som skal bedømme bildene har en forkjærlighet for barn og faller pladask for disse bildene til tross for at det finnes langt bedre bilder blandt de innsendte bidragene som er mye bedre fotokunst og heller burde ha vunnet. Med andre ord så blir det ikke bryet verdt for andre å sende inn bilder pga. denne urettferdige bedømmelsen.

 

Formålet med konkuransen er at bildene skal være vær-relaterte. Det står ikke noe i konkuransereglene om at bilder med de søteste skøyerungene skal favoriseres framfor andre..

Lenke til kommentar

Siden med de siste vinnerbildene inneholder 16 bilder. Sist jeg så på denne siden var 8 stk med barn inkludert. Dvs. halvparten. Det jeg mente med denne posten var at de unge kvinnene som skal bedømme bildene har en forkjærlighet for barn og faller pladask for disse bildene til tross for at det finnes langt bedre bilder blandt de innsendte bidragene som er mye bedre fotokunst og heller burde ha vunnet. Med andre ord så blir det ikke bryet verdt for andre å sende inn bilder pga. denne urettferdige bedømmelsen.

 

Formålet med konkuransen er at bildene skal være vær-relaterte. Det står ikke noe i konkuransereglene om at bilder med de søteste skøyerungene skal favoriseres framfor andre..

That`s the name of the game! For å vinne må en delta med bilder en «vet» at målgruppen liker, og ikke nødvendigvis gode bilder med kvalitet både i innhold og utførelse. Det holder å være «catchy»!

M.a.o. er det ikke en fotokonkurranse slik en forstår det ellers...., er det vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

M.a.o. er det ikke en fotokonkurranse slik en forstår det ellers...., er det vel?

 

 

Tydeligvis ikke!!!

 

Det er også årsaken til at jeg mener at denne konkuransen er en stor vits.. Den unge kvinnen som bedømmer bildene tenker slik: Nææmeen se for en skjønn unge!! Guu så koooselig!! Da må det bli vinneren denne gangen..

Lenke til kommentar

Kanskje lurt å sjekke hvem som er i juryen før det fastslås at det er unge kvinner? Det står bare at det skal utpekes tre som skal sitte i juryen, uten at jeg har klart å finne hvem dette er. Det kan vel like godt være tre gamle gubber! 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, har jeg flere ganger hørt værdamen si at hun har kåret det bildet hun syntes var finest til dagens vinner..

Lenke til kommentar

 

Kanskje lurt å sjekke hvem som er i juryen før det fastslås at det er unge kvinner? Det står bare at det skal utpekes tre som skal sitte i juryen, uten at jeg har klart å finne hvem dette er. Det kan vel like godt være tre gamle gubber! 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, har jeg flere ganger hørt værdamen si at hun har kåret det bildet hun syntes var finest til dagens vinner..

 

Under regler for fotokonkurransen står det:

 

2. Juryen skal bestå av tre personer og pekes ut av StormGeo.

 

Hvis det er værdamens synsing som skal avgjøre dagens vinner, ville jeg ikke kalle det en fotokonkurranse og det er heller ikke etter reglene for konkurransen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...