Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstrastipend/støtte fra NAV ved Crohns og Ulcerøs Kolitt


Anbefalte innlegg

 

Om du føler den ikke fungerer og de ser funn av det på kolonoskopi/avføringsprøve så ja da burde du nok bytte, men det er usikkert og jeg ville ikke sett negativt på det. Se heller på det positive, du har mange medisiner å prøve om det ikke skulle fungere akkurat nå, de som fikk sykdommen for 60-70 år siden var langt fra like privilegert.

 

Anonymous poster hash: 5de36...866

 

 

Ja, sant det. Er litt vanskelig til tider å leve med det her både psykisk og fysisk selv om jeg er heldig og har bare milde problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr bare at du må ha enda mer spissere albuer og skrike enda høyere for å få det du har rett på. Faen som jeg hater norge innimellom. 

 

 

Den kampen får jeg ta når det kommer. Selv om jeg syntes systemet er litt komplisert å trå gjennom, der saksbehandlere i min erfaring  har prøvd alt de kan for å hjelpe, men har liten eller ingen mulighet til å gjøre noe særlig fordi de er bundet til regelverk. Når det er sagt så er jeg evig takknemlig for at vi har den muligheten at jeg kan få støtte, få frikort og svindyr medisin gratis. Jeg har fått så latterlig store summer av samfunnet at jeg har ingen grunn til å klage overhodet, til tider føler jeg det er alt for mye egentlig.. 

 

Ja, sant det. Er litt vanskelig til tider å leve med det her både psykisk og fysisk selv om jeg er heldig og har bare milde problemer.

Det psykiske er nesten like ille som det fysiske med kroniske sykdommer, men jeg er av den oppfatning av at slike plager gjør psyken din sterkere og. Men jeg husker når jeg ble diagnotisert hvor usikker jeg var, fikk så og si ingen informasjon og hadde ikke peiling på hvilken innvirkning dette ville ha videre, så jeg søkte ufattelige (muligens for mye) mengder informasjon, og føler jeg har bedre kontroll på ting nå. 

 

Anonymous poster hash: 5de36...866

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er kjempelett å ordne det formelle rundt søknad om ekstrastipend fra lånekassen. Her er link til et skjema som du tar med til legen. Nå sier jeg at det formelle er lett å ordne, men det er jo legen som må vurdere om han vil huke av "ja" for at du skal få ca 3000 ekstra å rutte med i måneden. Du må også bestille legetime og være klar for å svare hva du mener om de forskjellige punktene i skjemaet.

https://www.lanekassen.no/Global/Skjema/SkjemaBokmal/X-skjema%202018-2019.pdf

 

Lenke til kommentar

Det er kjempelett å ordne det formelle rundt søknad om ekstrastipend fra lånekassen. Her er link til et skjema som du tar med til legen. Nå sier jeg at det formelle er lett å ordne, men det er jo legen som må vurdere om han vil huke av "ja" for at du skal få ca 3000 ekstra å rutte med i måneden. Du må også bestille legetime og være klar for å svare hva du mener om de forskjellige punktene i skjemaet.

 

https://www.lanekassen.no/Global/Skjema/SkjemaBokmal/X-skjema%202018-2019.pdf

 

 

Det sier seg selv, alt står på lånekassen sine sider. Det jeg lurte på var om noen hadde erfaring med ekstrastipend når man har UC eller Crohns. Ikke hvordan man søker.

Kan hende jeg formulerte meg dårlig i første posten  :hmm:

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. Fant en gruppe på facebook for folk med UC/crohns med litt over 5000 medlemmer. En del har søkt og fått godkjent ekstrastipend fra Lånekassen. Dette ser positivt ut :thumbs:

 

Hadde undersøkelse denne uka og de så mer betennelse enn de trodde, fikk ny medisin og skal ha samtale med gastro spesialist om noen måneder. Skal innom NAV på mandag og håper jeg får en forstående kontakt med en gang. Skal innom legekontoret i samme slengen og høre med fastlegen om x-skjemaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjenner til nøyaktig EN person som har fått støtte av NAV mens de gikk på skole, men det var ett utrolig spesielt tilfelle, langt verre enn chrons, dessverre å måtte si det, men sykdommer i norge forskjellsbehandles og det med rett, Du kan lede ett nært normalt liv med chrons uansett hvor vanskelig det er, andre har sykdommer som regelrett hindrer dem fra å kunne være på skolebenken (vi snakker psykoser osv). 

 

Jeg tror at du først må prøve og feile på egenhånd før NAV er villig til å hjelpe deg, noe som er helt høl i huet da det er ødeleggende å prøve og prøve og ikke få det til fordi du TRENGER MER HJELP, så du ender opp med å kaste bort så mange år av ditt liv på å bare gjøre som du blir fortalt om. HATER at systemet skal være så tungvint for de som trenger det, jeg tror IKKE noe på av navere er ett like stort problem som media og staten har prøvd å få det til å virke som, men hey propagandaen funket! De slo jo alle avdelingene sammen og basically ØDELA noe som funket veldig bra for ett dyrt, idiotisk system som HATER MENNESKER I NØD. 

 

 

Ting er mye verre med den nåværende regjeringen som har innført en absolutt grense på to år for å motta AAP, uansett om man har blitt friskere eller ikke. Tidligere ble perioden fornyet etter behov og skjønnsmessig vurdering, nå er det full stans etter 2 år, avklart eller ikke.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å moderere/slette den siste setningen. Vanskeligheter med å nå frem med støtte i velferdsstaten eksisterte lenge før NAV-reformen som trådte i kraft i 2006. Det at tre etater ble slått sammen med en betyr ikke at det var rosenrødt å vinne frem med sin sak i de gamle etatene heller. Sosialtjenestene har f.eks alltid vært et mareritt å henvende seg til for de som ikke hadde noen annen vei enn å gå dit som den absolutt siste utvei. Det blir påstått at det er noen som heller vil leve på sosialhjelp enn å jobbe; men det nekter jeg å tro på. Det finnes ikke noe mer fornedrende og ødeleggende for et menneske enn å måtte gå på sosialen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Allerede mistet 3 år før komplett diagnose og "prøve" ditt og datt så den er jeg kjent med. Har fått mange diagnoser mellom depresjon, angst, vitaminmangler og stress før de kom på å sjekke for Crohns eller Ulcerøs Kolitt. Byttet fastlege og han var rask til å sende meg på gastro avdelingen. Aldri fått støtte fra NAV før og jeg ble bare hjemme og venta på svar. 

 

Denne reformen suger ja... Kommer til å ende opp med 100kr i uken etter husleie og regninger er betalt.

 

Men Solberg-regjeringens innføresle av absolutt grense på AAP på to år er et ganske nytt påfunn og har ingenting med NAV-reformen av 2006 å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...