Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samletråd for sjekkemateriale


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det står skrevet mye bra om sjekking her på diskusjon.no, men dessverre forsvinner mange av disse rådene langt bak i tråder eller så glemmer man ofte hvor man fant tipsene. Vi har derfor kommet frem til at vi skal lage en guide som skal gjøre det lettere for deg å finne frem til de «riktige» bøkene, slik at du kan utvikle deg og dine relasjoner til det motsatte kjønn.

 

Hvorfor skriver jeg de «riktige» bøkene? Fordi veldig mange er dårlig skrevet, er selvmotsigende, lover alt for mye eller er rett og slett skrevet av folk som har lite peiling. Det er utrolig mye dårlig der ute som i verste fall er skadelig for deg og dine omgivelser, men det finnes også mange bøker som faktisk er kvalitetsmessig enestående. Mange bøker er i tillegg til dette ikke tilpasset norske forhold, noe som gjør at du kan fremstå som en klovn med samme «triks» her hjemme i Norge.

 

Grunnen til at jeg ikke bare lister opp én bok, er fordi alle bøkene er mangelfulle på enkelte områder. Det er rett og slett vanskelig å dekke alle temaene man trenger, og ikke minst, faktisk kunne mye om alt. Derfor listes det opp bøker innen forskjellige kategorier.

 

Kall dette gjerne en «studieguide» som skal lede deg til riktig vei. Bøkene er ikke bare listet opp tilfeldigvis, de er lest og diskutert blant andre erfarne sjekkere. Og testet ut i praksis, selvfølgelig.

 

Tanken er at listen skal oppdateres etter hvert. Kom gjerne med innspill, dette setter vi pris på.

 

 

Outergame:

 

How to make girls chase av Chase Amante.

 

Amante går gjennom mye teori grundig, alt fra hvordan føre en samtale til hvordan få med deg jenter hjem. Boken er full av praktiske øvelser til hvordan du kan utvikle deg som person og bli bedre med jenter. Her er det mye å hente, selv om du er nybegynner eller en selvutnevnt kvinnebedårer. Boken er dog ikke veldig sterk på innergame.

 

Du kan få en smakebit av boken hans her: http://www.girlschase.com/insights

 

___

Models av Mark Manson.

 

Denne boken tar for seg sjekking på et mye dypere nivå enn noen andre bøker jeg har lest. Forfatteren tar for seg hvordan man skal slutte å undertrykke følelser og hvordan kunne handle ut ifra genuine følelser og intensjoner for å tiltrekke seg jenter. Han tar også opp hvorfor mange egentlig ikke forandrer seg til tross for at de har fått suksess på kjøttmarkedet.

 

 

 

Kroppsholdning og innergame:

 

Grunnen til at disse punktene er skrevet opp sammen er fordi de mentalt sett henger sammen. Føler man seg bra vil man utstråle dette gjennom blant annet kroppen(god kroppsholdning), og vica versa. Jeg vil faktisk påstå at dette er noe av det viktigste du må fikse om du i det hele tatt vil lykkes med det motsatte kjønn. Det finnes mange som føler seg så dårlig rundt jenter at de tar avvisning alt for personlig, og som konsekvens, aldri opplever fremgang. Å være anspent og snakke med jenter vil heller ikke fungere bra – man kan risikere å bli sett på som creepy unødvendig mye.

 

___

Tenk deg glad av David Burns (eng: Feeling good).

 

Dette er en bok om kognitiv terapi (CBT) og brukes mot angst og depresjoner mm. Teknikkene er dog også veldig brukbare mot irrasjonelle tanker, som f.eks. «Jenter liker meg ikke», «Jeg kommer til å bli avvist av alle jenter», «Jeg kommer aldri til å bli elsket» etc. Listen av slike tanker er endeløs, mens teknikkene er enkle å bruke, for noen kan det virke nesten litt banalt.

 

Det er også mulig å få tak i gratis materiale som omhandler denne teknikken. Søk etter «Triple column technique» eller «Cognitive distortions».

 

___

Trauma release exercises av David Berceli.

 

Disse øvelsene løsner opp i anspenthet og demper angst på en kjapp måte, og folk som har prøvd øvelsene rapporterer om store positive endringer. Man trenger kun å gjøre noen enkle øvelser som står bakerst i boken. Denne metoden er mer generell enn f.eks. CBT, som tar knekken på konkrete enkelttanker. Det amerikanske militæret bruker dette i en viss grad

 

___

Code of the natural av Rob Drinded.

 

Tidligere Chelsea-trener som har laget et avspenningsprogram basert på dynamiske strekkøvelser. Kjapt og enkelt.

 

___

Det er nå du lever av Eckhart Tolle (eng: The Power of Now)

 

[beskrivelse kommer]

 

 

Mvh

 

Nittutt og logaritmemannen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

___

Det er nå du lever av Eckhart Tolle

 

Boken beskriver forskjellige metoder for hvordan man kan klare å skille fremtid og fortid fra nåtiden. Hjelper deg med å bli mer fokusert på det som faktisk gjelder, "nået". Den hjelper deg med å bli mer tilstede i livet ditt og forbedrer kontrollen over din mentale tilstand.

Lenke til kommentar

For meg med forskerutdannelse fremstår dette som det rene pølsevev. Dårlig forståelse av empiri over hele fjølen. Spørsmålet jeg intuitivt stiller meg er hva som har kausal forrang om noen opplever suksess med disse selvhjelp bøkene. Er det troen på at det fungerer? (placebo). Eller forandrer det noe konkret i oss? Isåfall hva? Disse bøkene og artiklene gir rimelig bastante konklusjoner uten å forklare hvorfor.

 

Her er min største pekefingerkritikk i manglende grundighet eller forståelse av sosiale prosesser. Er vi grådige egoistiske nyttemaksimerende manipulative skuespillere som bruker hverandre for å trekke ut goder? Disse bøkene har dette som grunnpremiss. For meg, sett med samfunnsforskerbriller, er dette sjekke-stoffet pent sagt litt tynt. Lite gjennomtenkt ikke-kunnskap basert på mager empiri, eller i verste fall utelukkende egne erfaringer. Jeg stiller meg kritisk til hvorvidt vi bør fremme dette som velmenende råd til mennesker i utsatte situasjoner i det hele tatt. Mitt midlertidige svar er: Grundighet, grundighet, grundighet. "Sjekketips" tror jeg er å skrape overflaten av årsaken til et problem. Man går ikke dypt nok i å forstå hvorfor vedkommende sliter, eller selv oppfatter å slite, i utgangspunktet.

 

Sorry for å drite i salaten deres herrer. ;)

Endret av Arcturus2
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det mange glemmer nå til dags er at alle er individuelle og egentlig fins det ikke noe konkrete fasit på hvordan vi skal oppføre oss for å oppnå visse mål. Hver person har sine grenser og egenskaper, og klart man har også et ønske om å forbedre disse egenskapene. Ønske og pågangsmot er en ting, men mange bare kaster seg ut i uten å tenke på seg selv først og vurdere selvsituasjonen. Det er veldig lett å ta blinde råd fra andre som tror kan hjelpe dem og jobbe med det uten resultater i enden.

 

Er viktig også å bemerke seg at det some funker for en, kan ha motsatt virking på en annen, eller ikke funke i det hele tatt. For min del så leste jeg Det er nå du lever, men ble ganske mye svada utover i boken og fant den ikke så behjelpelig for meg.

 

Blant den unge generasjonen er jo alt blitt så sexfiksert at det er om å gjøre pule rundt så mye og med mange som mulig og er vel også blitt en del av utekulturen her til lands.

 

Å si at slike bøker er direkte ubrukelige blir for hardt å ta i, men når de blir tolket som den de er og mligens tilpasset for den enkelte, kan de ha en viss verdi likevel.

 

Jeg syns en person skal kjenne seg selv først før man tar et slikt steg.

Lenke til kommentar

 

Det finnes MANGE selvhjelpsbøker på markedet, og noen er bare ræl, andre er meget gode. Hva de forskjellige bøkene forandrer i oss er jo avhengig av hva slags bøker man leser, og hva man vil forandre. Samtidig hvor mye jobb man legger i det.

 

Eckhart Tolle farer ikke med svada, men det er ofte vanskelig å forstå for noen. Som f.eks min samboer som er ganske nære "nået". Hun skjønner ikke hva man skal med prinsippene i boken fordi hun allerede er der. Ingen bekymringer, ingen tanker som vandrer fritt i hodet osv.

 

 

 

Jeg har mange forskjellige selvhjelpsbøker som jeg har kjøpt for å prøve å lære forskjellige ting.

 

Jeg kan nevne noen av de (dette kan også være relevant til tråden):

- Getting things done av David Allen. Denne kjøpte jeg fordi jeg hørte at det var en god bok for å få system i livet(noe jeg manglet veldig den gang.) Med system i livet, mener jeg de delene av livet som gjelder arbeidsliv og struktur av ting man må/bør få gjort osv. Jeg tenkte også at dette ville fjerne noen av mine bekymringer med arbeid som venter, og dermed gjøre meg mer selvsikker

 

- Eckhart Tolle. Allerede nevnt.

 

- How to Win Friends and Influence People og How to Stop Worrying and Start Living av Dale Carnegie. Dette er "must have" bøker synes jeg. Utrolig mye man kan gjøre med veldig liten innsats med tanke på medmennesker. Dette handler vel ikke om manipulasjon, men om ting man endrer med seg selv for å få det lettere med andre mennesker. Det er utrolig mange enkle teknikker man kan bruke med en gang. I lengden vil man få bra forhold til medmennesker og bedre selvtillit. Hvorvidt det fungerer med sjekking vet jeg ikke, men med stor omgangskrets skal det ikke så mye til å finne bra jenter.

"Happiness doesn't depend on any external conditions, it is governed by our mental attitude."

 

 

 

Alt i alt, så er bøkene jeg har oppsøkt noe som bygger deg opp innvendig først.

 

 

Er det troen på at det fungerer? (placebo).

 

 

Man går ikke dypt nok i å forstå hvorfor vedkommende sliter, eller selv oppfatter å slite, i utgangspunktet.

 

Ofte kan det være troen på at det fungerer, fordi man blir bevisst når man leser. At "man er i gang". Men, de bøkene jeg har nevnt gjør også ting varig.

 

Håper dette har forklart mye av mine meninger rundt dette.

 

Og ja, jeg mener og at når det gjelder sjekking må man jobbe med seg selv framfor å lære seg teknikker.

Endret av hfthomas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg med forskerutdannelse fremstår dette som det rene pølsevev. Dårlig forståelse av empiri over hele fjølen. Spørsmålet jeg intuitivt stiller meg er hva som har kausal forrang om noen opplever suksess med disse selvhjelp bøkene. Er det troen på at det fungerer? (placebo). Eller forandrer det noe konkret i oss? Isåfall hva? Disse bøkene og artiklene gir rimelig bastante konklusjoner uten å forklare hvorfor.

Hadde du lest noe av bøkene jeg har listet opp, hadde du fått svar på mye av dette. Du trenger dog ikke å gjøre dette hvis du ikke vil.

 

At det som står i de fleste av disse bøkene ikke tilfredsstiller ordentlig vitenskapelig krav er det ingen tvil om(men kognitiv adferdsterapi er veldokumentert). Det står heller ingen steder at disse bøkene oppfyller vitenskapelige krav.

 

Ja, troen på at det virker påvirker personen i stor grad. Det kan gi dem mer selvsikkerhet rundt jenter slik at de oppnår bedre respons. Du kan forandre konkrete tanker ved hjelp av CBT, ved å fjerne "kognitive fordreininger" om kvinner, noe som mange har. F.eks. tar disse bøkene opp temaer som "hvordan snakke med pene jenter", "hvordan tøre å snakke med ukjente jenter". Mao. kognitiv terapi mer rettet mot "sjekkepraksis".

 

 

Her er min største pekefingerkritikk i manglende grundighet eller forståelse av sosiale prosesser.

Disse bøkene tar opp mye av dette som omhandler sosialdynamikk. Klart er det vanskelig å finne alle de reelle årskane, men når såpass mange andre bøker også nevner de samme "grunnelementene", er det klart at teorien blir sikrere.

 

Er vi grådige egoistiske nyttemaksimerende manipulative skuespillere som bruker hverandre for å trekke ut goder? Disse bøkene har dette som grunnpremiss.

Nei, ikke disse. Men veldig mange andre bøker tilbyr kun overfladisk "behandling" av problemene. Rutiner kan virke teit og det er det. Men å øve seg på å uttrykke genuine intensjoner er bra.

 

For meg, sett med samfunnsforskerbriller, er dette sjekke-stoffet pent sagt litt tynt. Lite gjennomtenkt ikke-kunnskap basert på mager empiri, eller i verste fall utelukkende egne erfaringer.

Sjekkingtips er basert på det som erfaringsmessig er en god fremgangsmåte. Så ja, egne erfaringer, blant veldig mange.

 

"Sjekketips" tror jeg er å skrape overflaten av årsaken til et problem. Man går ikke dypt nok i å forstå hvorfor vedkommende sliter, eller selv oppfatter å slite, i utgangspunktet.

Ja, ofte er det det. Mange burde heller gå til psykolog med problemene sine.

 

Sorry for å drite i salaten deres herrer. ;)

Synes det er helt fint å kunne få oppklart ting

 

Om man vi diskutere slike ting finnes det egne tråder om dette. Dette er som sagt kun en liste som brukere her på forumet har bedt om. Jf. innledningen

 

Å si at slike bøker er direkte ubrukelige blir for hardt å ta i, men når de blir tolket som den de er og mligens tilpasset for den enkelte, kan de ha en viss verdi likevel.

Enig. En magisk pille er det ikke, de fleste som begynner med dette her blir heller aldri noe særlig gode.

 

Er viktig også å bemerke seg at det some funker for en, kan ha motsatt virking på en annen, eller ikke funke i det hele tatt.

Godt poeng. Bøkene lister opp veldig basic ting, slik at man forhåpentlig gjøre dette problemet mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnlaget for dette innlegget er at de som ønsker å finne materiale å lese skal kunne finne tips til bøker som vi (menn som er erfarne på feltet og har lest kanskje litt for mange bøker om det) mener man får noe godt ut av.

 

Dale Carnegie sine bøker er helt konge, de var de neste jeg skulle nevne. Dette er bøker som omhandler en prosess som blir veldig bra beskrevet og er "utprøvd" av mange forskjellige mennesker.

 

Jeg ønsker ikke å tipse om bøker som kun handler om sjekking, da jeg mener disse bøkene har misforstått prinsippet. Bøkene jeg syntes er best, og de jeg da mest sannsynlig vil anbefale, er bøker som hjelper en person å bli et bedre menneske. Dette er også hovedprinsippet for sjekking, kanskje ikke for alle, men for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg med forskerutdannelse fremstår dette som det rene pølsevev. Dårlig forståelse av empiri over hele fjølen. Spørsmålet jeg intuitivt stiller meg er hva som har kausal forrang om noen opplever suksess med disse selvhjelp bøkene. Er det troen på at det fungerer? (placebo). Eller forandrer det noe konkret i oss? Isåfall hva? Disse bøkene og artiklene gir rimelig bastante konklusjoner uten å forklare hvorfor.

 

Her er min største pekefingerkritikk i manglende grundighet eller forståelse av sosiale prosesser. Er vi grådige egoistiske nyttemaksimerende manipulative skuespillere som bruker hverandre for å trekke ut goder? Disse bøkene har dette som grunnpremiss. For meg, sett med samfunnsforskerbriller, er dette sjekke-stoffet pent sagt litt tynt. Lite gjennomtenkt ikke-kunnskap basert på mager empiri, eller i verste fall utelukkende egne erfaringer. Jeg stiller meg kritisk til hvorvidt vi bør fremme dette som velmenende råd til mennesker i utsatte situasjoner i det hele tatt. Mitt midlertidige svar er: Grundighet, grundighet, grundighet. "Sjekketips" tror jeg er å skrape overflaten av årsaken til et problem. Man går ikke dypt nok i å forstå hvorfor vedkommende sliter, eller selv oppfatter å slite, i utgangspunktet.

 

Sorry for å drite i salaten deres herrer. ;)

 

Pja ... Nå er jo David Burns professor i psykologi, og metodene til David Berceli brukes blant annet til å behandle posttraumatisk stressyndrom med tilsynelatende god suksess, så iallfall en snau halvpart på denne lista har rot i "virkeligheten."

 

Ellers er prinsippene til Robert Cialdini, en annen psykolog, hyppig brukt innen sjekkemiljøet, sammen med materialet til Dale Carnegie, som selv rundt åtti år etter at det ble skrevet har relevans. Så sjekking har iallfall delvis ryggdekning i anvendt vitenskap, selv om sjekkemiljøene har for vane å bastardisere og forenkle ting.

 

EDIT: Et forslag til boklista, som jeg også har nevnt med (u)jevne mellomrom: "You can have what you want" av Michael Neill. Som før nevnt er jeg ikke totalt fan av bl.a. måten han foreslår for å takle psykiske problemer, men han tar for seg en del vanlige tankefeller og gir et knippe gode og enkle strategier for å komme seg ut av disse.

Endret av Raven_Heart
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke gå veldig inn på vitenskapsteori, selvom det er noe jeg elsker å prate om. Men et grunnleggende element i vitenskap er at det baserer seg på akkumulert forskning, gjerne større kvalitative og kvantitative statistiske undersøkelser. Det må i tillegg være mulig å gå resultatene etter i sømmene. Altså prinsippet om at det er "retraceable". Det holder med andre ord ikke at det er En psykolog som hevder noe. Det må være et forskningsmiljø, en serie uavhengige undersøkelser som støtter en påstand.

 

På den ene siden føles det ut som jeg taler i tunger til en døv forsamling. Dette er noe man må lære på et universitet, det holder ikke at jeg sier bruddstykker kort. Vitenskapsteori er tungt å få under huden selv for de med et godt hode. Det betyr derimot ikke at det ikke er viktig. Poenget mitt om at disse selvhjelpsbøkene er pseudo-science betyr ikke at det ikke fungerer nødvendigvis. Men jeg ville vært litt mer kritisk til grunnlaget. Det virker som dere kjøper historien uten å ha forutsetninger for å bedømme om det stemmer.

 

Når det er sagt skjønner jeg hele greia med sjekking altså. Få kontroll over en situasjon hvor man føler seg sårbar og underlegen. Til gjengjeld har jeg selv kapret den vakreste jenta i verden, og jeg har aldri lest en sjekkebok.......... Hvis man skal basere ting på erfaring tilsier det at sjekkebøker ikke fungerer. Just sayin. ;)

Lenke til kommentar

Man kan øke kunnskap og bli flink til å sjekke. Kunskap skaper ofte mer selvtillit. (som et salgskurs; en selger kan gå salgskurs, og selge mye mer etter kurset) Når du vet hva jenter tiltrekkes av er det mye enklere og bygge op pspenneing i samtalen. Det finnes mange teknikker for å skape bedre kjemi.

 

I korte trekk:

 

- Berøring

- vær en leder

- god øyenkontakt

- flørte i samtalen

- vær flink til å lytte

- vise at du er selvstendig

- skape konkuranse mellom flere jenter (Les. Jenter liker gutter som blir likt av jenter).

 

Pluss mye mer...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...