Gå til innhold

Var apostelen Peter en sadist?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg så historien om Ananias og Saffira (engelsk:Sapphira) lurer jeg litt på om apostelen Peter hadde sadistiske trekk, les bare dette utsnittet Apostlenes gjerninger kapittel 5. Finnes det flere "slike personligheter" som handler i Jesus navn i DNT?:

 

Ananias og Saffira

5En mann som het Ananias, og hans kone Saffira solgte en eiendom. 2 Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter. 3 Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt? 4 Kunne du ikke ha beholdt det? Det var jo ditt. Og bestemte du ikke selv over pengene du solgte det for? Hvordan kunne du bestemme deg for dette i ditt hjerte? Det er ikke mennesker, men Gud du har løyet for.» 5 Da Ananias hørte det, falt han om og døde. Og alle som hørte det, ble grepet av stor frykt. 6 Noen unge menn kom og svøpte inn den døde. Så bar de ham bort og gravla ham.

7 Omkring tre timer senere kom kona hans inn uten å vite om det som hadde skjedd. 8 Peter spurte henne: «Var dette alt dere fikk for jordstykket?» Hun svarte: «Ja, dette er alt.» 9 Da sa Peter til henne: «Hvordan kunne dere bli enige om å sette Herrens Ånd på prøve? Hør skrittene utenfor døren. Nå kommer de som har gravlagt mannen din; de skal bære ut deg også.» 10 Straks ség hun sammen ved føttene hans og døde. De unge mennene kom inn og fant henne død, og de bar henne ut og gravla henne ved siden av mannen. 11 Men hele menigheten og alle som hørte om det, ble grepet av frykt.

 

Kilde

 

 

(samme på engelsk):

Ananias and Sapphira

1Now a man named Ananias, together with his wife Sapphira, also sold a piece of property. 2With his wife's full knowledge he kept back part of the money for himself, but brought the rest and put it at the apostles' feet.

 

3Then Peter said, "Ananias, how is it that Satan has so filled your heart that you have lied to the Holy Spirit and have kept for yourself some of the money you received for the land? 4Didn't it belong to you before it was sold? And after it was sold, wasn't the money at your disposal? What made you think of doing such a thing? You have not lied to men but to God."

 

5When Ananias heard this, he fell down and died. And great fear seized all who heard what had happened. 6Then the young men came forward, wrapped up his body, and carried him out and buried him.

 

7About three hours later his wife came in, not knowing what had happened. 8Peter asked her, "Tell me, is this the price you and Ananias got for the land?"

"Yes," she said, "that is the price."

 

9Peter said to her, "How could you agree to test the Spirit of the Lord? Look! The feet of the men who buried your husband are at the door, and they will carry you out also."

 

10At that moment she fell down at his feet and died. Then the young men came in and, finding her dead, carried her out and buried her beside her husband. 11Great fear seized the whole church and all who heard about these events.

 

Kilde

 

 

Om dere ser på hva reprimanden fra Peter grunner fra, så ser dere det i kapittel 4 hvor de kristne delte alt de hadde, men Ananias skjulte til side en sum penger fra salget sitt av sin eiendom. Men fortjener noen å DØ for noe sånt? En slik historie virker ganske rar synes jeg. :hmm:

 

Hva synes dere om slike bibelhistorier der personer som beskrives i historiene straffes av Gud? Virker det troverdig at en gud som er kjærlig også skal straffe noen så hardt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ble ikke straffet av Gud, de døde av frykt over det de hørte Peter si.

 

Sett i lys av hva Jesus Kristus sa til Peter, en tid før dette.

Er det ikke så skremmende som du kanskje tror, G

 

NT > Jesus snudde seg og sa til Peter: «Vik bak meg, Satan! Du vil føre meg til fall. Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som menneskene vil.»

 

NT > Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på da er hvorfor ikke dette skjer med kristne i dag? Hvorfor skjedde alle disse miraklene og all denne straffen fra gud kun folk fra den tiden og ikke i dag?

 

Merkelig egentlig hvordan fraværet av gude skapte mirakler og andre gudelige straffer er blitt borte i takt med hvor mye vi vet... Er det noen som ser en sammenheng? :)

 

Før skjedde dette, i følge bibelen, titt og ofte, en kan lese at guden la seg opp i alt og straffet med rund hånd men det i dag er merkverdig stillefra den samme guden..

 

På meg virker det meste i bibelen sadistisk, skrevet av menn med et meget lite selvbilde. På toppen av det var de livredde kvinner. Og hadde en gedigen hang til makt, som alle forfattere av religiøs tro har hatt. De ønsket å bli tilbedt, hvor ellers kommer preste yrket inn?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på da er hvorfor ikke dette skjer med kristne i dag? Hvorfor skjedde alle disse miraklene og all denne straffen fra gud kun folk fra den tiden og ikke i dag?

 

Merkelig egentlig hvordan fraværet av gude skapte mirakler og andre gudelige straffer er blitt borte i takt med hvor mye vi vet... Er det noen som ser en sammenheng? :)

 

Før skjedde dette, i følge bibelen, titt og ofte, en kan lese at guden la seg opp i alt og straffet med rund hånd men det i dag er merkverdig stillefra den samme guden..

 

På meg virker det meste i bibelen sadistisk, skrevet av menn med et meget lite selvbilde. På toppen av det var de livredde kvinner. Og hadde en gedigen hang til makt, som alle forfattere av religiøs tro har hatt. De ønsket å bli tilbedt, hvor ellers kommer preste yrket inn?

Å si at det er blitt stille fra Gud kan ikke si meg enig i. De siste 200 årene har brakt vekkelser uten like, helbredelser skjer over hele verden. Asia har en enorm vekst hva angår kirken, Muslimer som ikke tror på Jesus møter ham i drømmer og syner, og i enkelte tilfeller har mennesker stått opp fra de døde, med mer. Såklart, dersom man ikke tror, prøver man å finne en naturlig forklaring på alt dette. Problemet blir at mange leger og vitenskapsmenn/forskere har undersøkt mange av disse hendelsene, og finner ikke noen naturlig forklaring.

 

Det er opp til deg om du gidder å ta deg tid til å undersøke dette, men for meg er det ikke vanskelig å se at Gud stadig arbeider.

Lenke til kommentar
Å si at det er blitt stille fra Gud kan ikke si meg enig i. De siste 200 årene har brakt vekkelser uten like, helbredelser skjer over hele verden. Asia har en enorm vekst hva angår kirken, Muslimer som ikke tror på Jesus møter ham i drømmer og syner, og i enkelte tilfeller har mennesker stått opp fra de døde, med mer. Såklart, dersom man ikke tror, prøver man å finne en naturlig forklaring på alt dette. Problemet blir at mange leger og vitenskapsmenn/forskere har undersøkt mange av disse hendelsene, og finner ikke noen naturlig forklaring.

 

Det er opp til deg om du gidder å ta deg tid til å undersøke dette, men for meg er det ikke vanskelig å se at Gud stadig arbeider.

haha. :!:

Regner med du har bevis for dette

Hvem har stått opp fra de døde?

Og muslimer som drømmer, jøss. er det så uvanlig?

Og konkret hva er det de legene og vitenskapsmennene ikke finner noen naturlig forklaring på?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på da er hvorfor ikke dette skjer med kristne i dag? Hvorfor skjedde alle disse miraklene og all denne straffen fra gud kun folk fra den tiden og ikke i dag?

 

Merkelig egentlig hvordan fraværet av gude skapte mirakler og andre gudelige straffer er blitt borte i takt med hvor mye vi vet... Er det noen som ser en sammenheng? :)

 

Før skjedde dette, i følge bibelen, titt og ofte, en kan lese at guden la seg opp i alt og straffet med rund hånd men det i dag er merkverdig stillefra den samme guden..

 

På meg virker det meste i bibelen sadistisk, skrevet av menn med et meget lite selvbilde. På toppen av det var de livredde kvinner. Og hadde en gedigen hang til makt, som alle forfattere av religiøs tro har hatt. De ønsket å bli tilbedt, hvor ellers kommer preste yrket inn?

 

Å si at det er blitt stille fra Gud kan ikke si meg enig i. De siste 200 årene har brakt vekkelser uten like, helbredelser skjer over hele verden. Asia har en enorm vekst hva angår kirken, Muslimer som ikke tror på Jesus møter ham i drømmer og syner, og i enkelte tilfeller har mennesker stått opp fra de døde, med mer. Såklart, dersom man ikke tror, prøver man å finne en naturlig forklaring på alt dette. Problemet blir at mange leger og vitenskapsmenn/forskere har undersøkt mange av disse hendelsene, og finner ikke noen naturlig forklaring.

 

Det er opp til deg om du gidder å ta deg tid til å undersøke dette, men for meg er det ikke vanskelig å se at Gud stadig arbeider.

Og det er like vanskelig for meg å se at det er noen gud som arbeider i det hele tatt. Hvis du tror at folk som er døde kan vekkes igjen så sier det dessverre mer om deg og din enorme ignoranse og godtroenhet er jeg redd. Faktum er at det er mange som undersøker dette og såfort de stadfester at bønn, helbredelse og annen kvakk salveri ikke virker så påstår bare dere kristne at gud ikke lar seg teste... :roll: Bevisene forkaster dere bare, akkurat som dere beskylder oss for når det kommer til jesusen deres...

 

Og hvorfor tror du denne guden din ikke klarer å utføre et mirakel så jeg, som faktisk IKKE tror på ham, begynte å tro på ham mens han lager en masse mirakler, slik at du som allerede tror på ham, blir overbevist om at det er gud som arbeider? Hvorfor ikke bare overbevise meg også da? Jeg er åpen for det meste jeg, men jeg krever litt mer og bedre bevis enn deg, åpenbart, og lar meg ikke narre til forhastede sluttninger så lett som deg. Det behøvde ikke være noe storslått, bare et triks jeg visste at bare guder kunne gjøre...

 

Problemet er at jeg faktisk krever bevis for det jeg skal tro på og bevis er jo å banne i kirken for slike som deg, som faktisk tror at det er gud som arbeider og at folk som er døde, altså erklært død av en ordentlig lege og ikke en heksedoktor som TROR,...

 

Trist å se at folk biter på slik tøv, men det er hva en får når folk ikke tenker selv og stiller kritiske spørsmål til ALT!!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

De ble ikke straffet av Gud, de døde av frykt over det de hørte Peter si.

 

Sett i lys av hva Jesus Kristus sa til Peter, en tid før dette.

Er det ikke så skremmende som du kanskje tror, G

 

NT > Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd

 

 

NT > Jesus snudde seg og sa til Peter: «Vik bak meg, Satan! Du vil føre meg til fall. Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som menneskene vil.»

@IHS:

Det jeg lurer litt på nå blir om hva en kan tolke ut av at Jesus taler til Peter eller Peters driv som om; det er Satan/er inspirert av Satan?

 

 

Og hvorfor tror du denne guden din ikke klarer å utføre et mirakel så jeg, som faktisk IKKE tror på ham, begynte å tro på ham mens han lager en masse mirakler, slik at du som allerede tror på ham, blir overbevist om at det er gud som arbeider? Hvorfor ikke bare overbevise meg også da? Jeg er åpen for det meste jeg, men jeg krever litt mer og bedre bevis enn deg, åpenbart, og lar meg ikke narre til forhastede sluttninger så lett som deg. Det behøvde ikke være noe storslått, bare et triks jeg visste at bare guder kunne gjøre...

 

Problemet er at jeg faktisk krever bevis for det jeg skal tro på og bevis er jo å banne i kirken for slike som deg, som faktisk tror at det er gud som arbeider og at folk som er døde, altså erklært død av en ordentlig lege og ikke en heksedoktor som TROR,...

 

Trist å se at folk biter på slik tøv, men det er hva en får når folk ikke tenker selv og stiller kritiske spørsmål til ALT!!!

Interessant problemstilling RWS. Du får sikkert en rekke svar på det fra kristne nokså snart. Tipper på svar som; at det vil komme ett tidspunkt eller flere i livet ditt hvor du får en mulighet til å komme til å tro på denne Jesus Kristus. Om "hjertet ditt" er åpent for det. Du får kanskje også ett og annet bibelvers om at hjertene på dem er som stein (døde). ;)

 

Men, dette ønsket her bør vi for all del respektere, og jeg synes ikke RWS spør om for mye her.

Da hører du vel også kanskje en kommentar fra bibelen om at; de som tror på meg (Jesus Kristus) etter dere (disiplene) uten å ha sett meg, salige er de eller noe sånt noe..

 

Jeg synes holdningen din (RWS) til miraklene er helt riktige. En skal ikke ta til seg hva som helst en ser og hører. Også har en jo antikrist stempling som garantert kan komme fra mange kanter til mange folk/meningheter. En helt aktuell problematikk som en kan sammenfatte med at en ikke skal tro på alt en ser og hører.

 

 

Og det er like vanskelig for meg å se at det er noen gud som arbeider i det hele tatt...

Alt det gode kristne gjør, er det virkelighten Gud som gjør.

Eksisterer denne guden? Jeg vil si at dersom guden har en åpenbart utømmelig kjærlighet, og dersom mennesket handler i en slik ånd så kan en muligens trekke dette til at det er guden som gjør det, selv om det i praksis faktisk er mennesket som utfører de kjærlige handlingene til sine medmennesker.

 

Spørsmålet; om denne guden finnes står fremdeles ubesvart. Noen vil kanskje si at jo han/hun/det finnes.

 

Om en drar tankene til at; dersom det ikke er en gud bak det hele. Så vil likevel mennesker som klarer å oppnå det uoopnåelige med å være samstemte om å vise denne kjærligheten til fulle, ha klart å skape guden, selv om han/hun/det fremdeles ikke eksisterer, så eksisterer denne kjærlighetsånden i disse menneskenes felleskap.

 

Men om guden virkelig vil tilkjennegi seg så har en jo sett hvor forbløffende det kan gjøres både i DGT og DNT. Så det burde jo ikke være så utrolig å vise seg dersom viljen hos guden er der.

 

Hvorfor denne uviljen hos guden til å vise seg?

Lenke til kommentar

@IHS:

Det jeg lurer litt på nå blir om hva en kan tolke ut av at Jesus taler til Peter eller Peters driv som om; det er Satan/er inspirert av Satan?

Det er ikke noe å tolke her, G

I dette momentet er disppelen Peter, Satan.

Akkurat som disppelen Judas ved en senere anledning er en djevel.

 

NT > Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel.» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel.» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv.[/url]

 

 

judas skjønte jesus

og gjorde det han måtte

ingen judas

ingen korsfestelse

ingen kristendom

 

ikke rart at judas fikk nøklene

til himmelriket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...