Gå til innhold

pixmania - svindel eller?


Anbefalte innlegg

Bestilte en tomtom 910 fra pixmania i går. Beløbet er debittert kontoen. Da får jeg en mail om å fakse kopi av kjørekort eller bankutskrift som bevis på at jeg er rigtig person eller det er rigtig adresse - vet faen ikke hva. Ikke bare vil jeg ikke sende over personnummeret mit til de, men jeg har heller ikke bankutskrift på papir (hvem bruker det nå om dagen??) og kjørekortet har selvsagt heller ikke min adresse nogetsteds - i tilleg er det dansk.

 

Hvordan kan en slik butik overleve hvis det er så vanskelig å bestille noe derfra? Står intet om det tullet i salgsbetngelserne heller såvidt jeg klarer å lese...

 

Nogen med erfaringer fra den butikken der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Står intet om det tullet i salgsbetngelserne heller såvidt jeg klarer å lese...

6252416[/snapback]

Ikke noe tull. står klart på deres websider:

Af sikkerhedsårsager påberåber Pixmania sig retten til at kræve betaling via bankoverførsel ved afgivelse af den første bestilling. Desuden kan Pixmania anse det for nødvendigt at skulle kontakte sine nye kunder telefonisk ved modtagelse af bestillingen.

Bemærk angående opkrævningen : Din betaling vil blive håndteret af Bibit Global Payments Services. Denne reference vil højst sandsynligt fremgå af din kontoudskrift.

Af sikkerhedsårsager har vores forsikringsfirma og vores anti-bedrageriafdeling ret til at annullere enhver transaktion ved mistanke om svindel.

 

10. Sikkerhedscheck

For at begrænse svindel ved handel på vores hjemmeside, har vi udstedt nye regler for sikkerhed. Bemærk venligst at der derfor kan forekomme forsinkelser i leveringen. Hver bestilling gennemgår af sikkerhedsmæssige årsager et gennemsyn. For at kunne behandle din bestilling, kan vi få brug for yderligere oplysninger fra dig. Du kan enten sende os en fax med den ønskede dokumentation på faxnummer: +33 1 45 01 36 78, eller svare på vores email og vedhæfte en fil med det ønskede document.

Vi beklager ulejligheden ved ovenstående procedure, men minder dig samtidig om, at vi tager disse forholdsregler med henblik på at beskytte vore kunder, da der er et stigende antal tilfælde af svindel med kreditkort på internettet.

Lenke til kommentar
  Står intet om det tullet i salgsbetngelserne heller såvidt jeg klarer å lese...

6252416[/snapback]

Ikke noe tull. står klart på deres websider:

 

Af sikkerhedsårsager påberåber Pixmania sig retten til at kræve betaling via bankoverførsel ved afgivelse af den første bestilling. Desuden kan Pixmania anse det for nødvendigt at skulle kontakte sine nye kunder telefonisk ved modtagelse af bestillingen.

Bemærk angående opkrævningen : Din betaling vil blive håndteret af Bibit Global Payments Services. Denne reference vil højst sandsynligt fremgå af din kontoudskrift.

Af sikkerhedsårsager har vores forsikringsfirma og vores anti-bedrageriafdeling ret til at annullere enhver transaktion ved mistanke om svindel.

 

10. Sikkerhedscheck

For at begrænse svindel ved handel på vores hjemmeside, har vi udstedt nye regler for sikkerhed. Bemærk venligst at der derfor kan forekomme forsinkelser i leveringen. Hver bestilling gennemgår af sikkerhedsmæssige årsager et gennemsyn. For at kunne behandle din bestilling, kan vi få brug for yderligere oplysninger fra dig. Du kan enten sende os en fax med den ønskede dokumentation på faxnummer: +33 1 45 01 36 78, eller svare på vores email og vedhæfte en fil med det ønskede document.

Vi beklager ulejligheden ved ovenstående procedure, men minder dig samtidig om, at vi tager disse forholdsregler med henblik på at beskytte vore kunder, da der er et stigende antal tilfælde af svindel med kreditkort på internettet.

6252525[/snapback]

 

Fornøyelig lesning. Det står der intet om i linken til deres salgsbetingelser i den mailen jeg fik. Den inneholdt link til: http://www.pixmania.com/no/no/s_action/con...s/index.html#11 og der står absolut intet av det ovenstående...

Lenke til kommentar
...kjørekortet har selvsagt heller ikke min adresse nogetsteds - i tilleg er det dansk.

6252416[/snapback]

Refererer til mit første svar til deg.  DU kan klippet fra de danske salgsbetingelser ser det ut til.  De har jeg ikke set noe til - har bare set de norske og der står det altså ikke.

6252619[/snapback]

Naturlig å gå på de danske betingelsene siden du oppgir at du har dansk førerkort og samtidig lar være å presisere hvilken av pixmania's sider du har benyttet. Det er forøvrigt ikke uvanligt at man må fakse over tilleggsbekreftelse ved bestillinger. Dette gjelder spesielt hvis leveringsadresse er forskjellig fra betalingskortets adresse - men kan også bli benyttet i annen sammenheng for å unngå svindel.

Lenke til kommentar
...kjørekortet har selvsagt heller ikke min adresse nogetsteds - i tilleg er det dansk.

6252416[/snapback]

Refererer til mit første svar til deg.  DU kan klippet fra de danske salgsbetingelser ser det ut til.  De har jeg ikke set noe til - har bare set de norske og der står det altså ikke.

6252619[/snapback]

Naturlig å gå på de danske betingelsene siden du oppgir at du har dansk førerkort og samtidig lar være å presisere hvilken av pixmania's sider du har benyttet. Det er forøvrigt ikke uvanligt at man må fakse over tilleggsbekreftelse ved bestillinger. Dette gjelder spesielt hvis leveringsadresse er forskjellig fra betalingskortets adresse - men kan også bli benyttet i annen sammenheng for å unngå svindel.

6252747[/snapback]

 

Jeg synes jo det er naturlig å velge de norske sider siden jeg bor her... men den kunne du jo forsåvidt ikke vite selvom det nesten burde være selvsagt.

 

Navn og leveringsadrese er samme som på kortet.

 

Har aldrig nogensinde vært ute for det før og har handlet mye på nettet. Bottom line er at det ikke står i deres salgsbetingelser og jeg uanset ikke kan se hva slags dokumentasjon jeg har nogen mulighet for å sende dem...

Lenke til kommentar
Vel, personlig hadde jeg sendt dem en mail der jeg hadde presisert at hvis dette var betingelsene for å handle til dem, så ønsket jeg ikke å gjøre det. Aldri i verden om jeg hadde gitt personnummeret mitt til en webshop.

6257842[/snapback]

Nå spørr ikke forretningen om personummeret heller (se trådstarters første innlegg).

Lenke til kommentar

Nei dette er ikke svindel, men for å unngå svindel. Det er mer vanlig når du bestiller i nettbutikker i utlandet. Mange butikker sender ikke til andre land uten dette beviset når du betaler med kort.

 

Du behøver heller ikke vise dem noe personnummer, du sladder bare den infoen du ikke vil vise dem. De trenger bare et bevis på at det er du som eier kortet.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra pixmania også, en clarion bil stereo og alpine høyttaler. De avbestilte orderen min 2 ganger og siste gangen ville de ikke godta betalingen. Da var allerede 12k trukket fra kontoen min. De sendte også mail angående sikkerhets sjekk, men jeg ringte inn og klagde som f***. Han godkjente orderen min tilslutt, da var jeg rimelig forbanna. Jeg gidder ikke å sende inn noe info når de roter slikt med min bestilling. Nå er den iallfall varene i Oslo, får håpe DHL kjører de til meg idag.

Lenke til kommentar

hei.

Handlet selv en bilstereo fra pixmaen forrige uke. Hvor jeg også ble bedt om tilleggsopplysningen. Det jeg gjorde var å scannet en kopi av førekortet mitt, deretter sladder jeg alle tallene på førekortet. Det som sto igjen var bildet og navnet mitt. Etter par dager fikk jeg varen med DHL.

Lenke til kommentar
I Sverige har jeg opplevd å måtte vise personnr. når jeg har handlet bilstereo i butikk ! Er visstnok mer vanlig å måtte vise nr. ditt i visse land.

6258023[/snapback]

 

Hehe, bare som en off-topic kuriositet så må man ha et gyldig personnummer (et midlertidig personnummer, såkalt samordningsnummer er ikke godt nok!) når man skal leie dvd-filmer på 7-Eleven i Sverige :!: Kjedelig å være avhengig av venner hver gang jeg vil leie en film!

 

Når det er sagt så har man et ganske annet forhold til personnummeret sitt i Sverige enn man har i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte fra pixmania også, en clarion bil stereo og alpine høyttaler. De avbestilte orderen min 2 ganger og siste gangen ville de ikke godta betalingen. Da var allerede 12k trukket fra kontoen min. De sendte også mail angående sikkerhets sjekk, men jeg ringte inn og klagde som f***. Han godkjente orderen min tilslutt, da var jeg rimelig forbanna. Jeg gidder ikke å sende inn noe info når de roter slikt med min bestilling. Nå er den iallfall varene i Oslo, får håpe DHL kjører de til meg idag.

6258039[/snapback]

 

Jeg sendte dem et par sure mails og gjorde dem blandt annet oppmerksom på dette ikke sto i salgsbetingelserne. De ringte meg da og jeg oppga navn og de siste nummerne på kreditkortet og hva jeg hadde bestilt og de godtog det da - samme info som de fik ved bestillingen.. ser ikke poenget, men han godkjente omsider bestillingen og da håper jeg det ordner seg.

Lenke til kommentar
I Sverige har jeg opplevd å måtte vise personnr. når jeg har handlet bilstereo i butikk ! Er visstnok mer vanlig å måtte vise nr. ditt i visse land.

6258023[/snapback]

 

Hehe, bare som en off-topic kuriositet så må man ha et gyldig personnummer (et midlertidig personnummer, såkalt samordningsnummer er ikke godt nok!) når man skal leie dvd-filmer på 7-Eleven i Sverige :!: Kjedelig å være avhengig av venner hver gang jeg vil leie en film!

 

Når det er sagt så har man et ganske annet forhold til personnummeret sitt i Sverige enn man har i Norge.

6258257[/snapback]

Ja, hvis jeg ikke husker feil, så ga den forige svensken som spurte meg etter personnr opp. pga at det ikke er samme antall tegn i norsk og svenskt personnr.

Lenke til kommentar
I Sverige har jeg opplevd å måtte vise personnr. når jeg har handlet bilstereo i butikk ! Er visstnok mer vanlig å måtte vise nr. ditt i visse land.

6258023[/snapback]

 

Hehe, bare som en off-topic kuriositet så må man ha et gyldig personnummer (et midlertidig personnummer, såkalt samordningsnummer er ikke godt nok!) når man skal leie dvd-filmer på 7-Eleven i Sverige :!: Kjedelig å være avhengig av venner hver gang jeg vil leie en film!

 

Når det er sagt så har man et ganske annet forhold til personnummeret sitt i Sverige enn man har i Norge.

6258257[/snapback]

Ja, hvis jeg ikke husker feil, så ga den forige svensken som spurte meg etter personnr opp. pga at det ikke er samme antall tegn i norsk og svenskt personnr.

6260132[/snapback]

 

Hehe, det stemmer, og de blir alltid like satt ut når de oppdager at de ikke får fylt inn personnummeret mitt i systemene sine :D Akk ja, får vel somle meg til å få meg et sånt et, så jeg kan begynne å ta skikkelig del i det svenske samfunnet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bestilte min Logitech G5 der. Der ble det "Totalt å betale: 521 NOK"

 

Jeg fikk fattern til å betale med visa og så ventet jeg i spenning ;)

 

Joda, Pakken kom den. Den ble levert på døren fra DHL. Pakken hadde blitt sendt fra Paris i Frankrike. (Dette står det ikke noe om på siden) og så skulle de plutselig ha 180 kr! For hva da?? Jo, det var noe i forbinnelse med toll.

 

Dette forstår jeg da men det er bare forbannende iriterende at jeg måtte plutselig betale over 600 kr for musa istedet for "Totalt å betale: 521 NOK" :realmad:

 

Tror jeg skal gå vidre med saken til forbruker rådet.

 

Kan vell ikke være låv å oppgi "totalt å betale" og så skal ha enda mere! :cry:

 

Synes også det skulle sått at de har lager i Paris! :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...